Sinterklaas online goed voor 146 miljoen euro

Sinterklaas online goed voor 146 miljoen euro

Ook dit jaar zorgt Sinterklaas voor een extra boost in de omzet (+36%) bij online webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research (n=1.500 webwinkels). In de periode van 1 november tot en met 5 december verwachten de Nederlandse webwinkels een omzet van € 110 miljoen per week. In de periode voor Sinterklaas was de omzet van de online retailers nog € 81 miljoen per week. De komst van de goedheiligman brengt daarmee, ondanks de daling in het consumentenvertrouwen, een extra omzet van € 29 miljoen per week in het laatje van de webwinkels. In totaal is deze sinterklaasperiode € 146 miljoen euro via internet uitgegeven aan sinterklaascadeaus.

Online Sint populair ondanks dalend consumentenvertrouwen

De Nederlandse webwinkels laten ondanks het lage consumentenvertrouwen in de economie (CBS: -32) een positief beeld van online sinterklaasbestedingen zien. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Het is opvallend dat in barre economische tijden de Sint zo nadrukkelijk zijn weg naar webwinkels heeft gevonden. Webwinkels hebben er in de afgelopen weken alles aan gedaan om de Sint juist online te verleiden. Zij deden dat onder meer door geen bezorgkosten te rekenen en door cadeautjes voor 22.00 uur besteld, de volgende dag al via de schoorsteen af te leveren. Dit heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de extra online consumentenbestedingen”, aldus Jongen. In deze blog geeft Mark Kruisman enkele tips voor de Sint en kerst; Elles Leijzer blogde dit weekend 5 tips voor het optimaliseren van je webwinkel voor de feestdagen.

Populaire cadeaus

Traditiegetrouw zijn online aankopen binnen de segmenten speelgoed en consumentenelektronica het populairste. Zo deden Battlefield 3 & Modern Warfare 3 het dit jaar erg goed door de schoorsteen. Ook de biografie van Steve Jobs, de iPod en de Playstation 3 zijn populair.

And what about Santa?

De verwachting is dat ook de Kerstman de webwinkel weer beter weet te vinden. Jongen: “Ook voor de komende weken verwachten we dat de aankoop van online kerstcadeaus naar nieuwe records zullen gaan. Afhankelijk van het weer worden groeipercentages verwacht van tussen de 25% en 35%”. Jongen verwacht dat webwinkels opnieuw zullen focussen op de belangrijkste voordelen van online verkopen: 24 uur per dag beschikbaar vanuit je luie stoel, snelle levering van producten en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Geen bezorgdkosten

Ook wordt verwacht dat bezorgkosten opnieuw zullen worden ingezet als instrument om nieuwe kopers over de streep te trekken. “De voordelen van online winkelen komen extra naar voren tijdens de drukke decembermaand. Het gemak van winkelen vanuit huis in combinatie met het bredere online aanbod maakt de keuze voor online shoppen erg aantrekkelijk”, aldus Jongen. De verwachting is dat de Kerstman en Sinterklaas samen gaan zorgen dat de online omzet voor heel 2011 uitkomt boven de € 9 miljard, een stijging van 10% ten opzichte van 2010.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Wat is er in vredesnaam nieuwswaardig aan het feit dat vlak voor Sint de Sintverkoop voor extra omzet zorgt? Het zou pas raar zijn als het niet zo was!

    Overigens was de verwachte omzetstijging vorig jaar groter, namelijk 39%. Toen was de extra omzet 28,5 miljoen, nu 29 miljoen. Wat nou de crisis heeft geen effect? Tip: geloof de marketingpraatjes van de Thuiswinkelorganisatie niet klakkeloos, zelfs als je voor een marketingblog schrijft mag je blijven nadenken.

    http://www.thuiswinkel.org/omzet-webwinkels-stoomt-door-dankzij-sint-39-xtra-omzet

    geplaatst op
  • Haha.... geweldig blog en artikel

    geplaatst op
  • Wij hebben ook veel geprofiteerd van sinterklaas. Zeker de hoofdkussens en kussenslopen waren populair op onze site bedsupply.eu. We hebben natuurlijk ook veel andere producten beddengoed verkocht.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.