QR Codes: Nog een wereld te winnen

22 november 2011, 05:00

Consumenten worden de laatste tijd steeds meer geconfronteerd met QR-codes en maken er ook steeds meer gebruik van. In de V.S. nam het gebruik van QR codes door consumenten afgelopen jaar toe met 4549%! Maar toch zijn niet alle marketeers overtuigd van de inzet van deze codes. Raakt de QR-code eindelijk ingeburgerd of dreigt deze Japanse uitvinding uit 1994 tussen wal en schip te raken? Wij hopen van niet en denken dat QR codes een krachtige aanvulling kunnen zijn op de bestaande marketinginstrumenten, mits je het goed gebruikt. Daarom een korte handleiding.

QR voor dummies

Een QR (Quick Response)-code is een tweedimensionale streepjescode, ontwikkeld door het Japanse bedrijf Denso Wave, die met een smartphone gescand kan worden. Hiervoor heb je (nog) wel een aparte app nodig; een zogenoemde QR-reader (iPhone/Android). De gebruiker houdt de camera voor de QR-code, de code wordt gescand en op de smartphone wordt een website geopend. Met andere woorden; een ideale link tussen print marketing en online.

De cijfers

Strategisch marketingbureau Russell Herder deed in augustus 2011 onderzoek onder 500 consumenten. 72 procent van deze consumenten zegt weleens een QR-code te hebben gezien. 30 procent weet niet wat het is of welk doel het dient.

Ondanks de enorme toename blijkt uit onderzoek van ComScore dat nog steeds maar 6 procent van de Amerikanen wel eens een QR code scant. Dat is niet zo vreemd als je je bedenkt dat nog niet iedereen een smartphone heeft. In Nederland heeft 42% van de mensen een smartphone, en dat aantal groeit snel.

Ook al zijn onderzoekers verdeeld over de bekendheid en gebruik, feit blijft dat alle cijfers aantonen dat er nog genoeg rek in deze ontwikkeling zit. Tenzij je het niet goed aanpakt…

Hoe moet het niet?

Het is pijnlijk dat er nog steeds QR-codes worden uitgebracht die niet vindbaar en/of scanbaar zijn. Over de grootte en positie wordt niet altijd goed nagedacht. Zie het voorbeeld. Hoeveel voorbijgangers spotten deze QR-code (zie afbeelding linksonder)? En zullen degenen die het zien op de grond gaan liggen om de code te scannen? En hoe ver moet je van deze billboard staan om de code te scannen (zie afbeelding rechtsonder)?

Maar met een goed geplaatste QR-code ben je er nog niet. Het resultaat van de scan moet goed zijn. Zorg dus voor een mobiele website!

De kracht van QR is de snelle verbinding tussen het ‘echte leven’ en online. Maar soms komen wij QR-codes tegen in e-mail of op een website. Wat is het nut hiervan als de consument met één simpele muisklik terecht kan komen op de door jou gewenste plek?

Wanneer werkt QR wel?

In de vorige paragraaf zijn een aantal randvoorwaarden geschetst voor het toepassen van QR. Als daaraan is voldaan, kun je toegevoegde waarde creëren door:

  • Direct te voorzien in een informatiebehoefte.

Geïnteresseerd in de prijs van een huis? Hoeveel kamers heeft het? Niet meer zoeken op de website van de makelaar of op Funda.nl, maar direct op je mobiel de juiste data tevoorschijn halen. Dat kan nu al. Een idee voor de toekomst: een QR-code op een groene kaart of het Europees schadeformulier. Zo vindt de consument bij een autoschade direct alle noodzakelijke informatie of kan met een verwijzing naar een app, de mogelijkheid worden geboden om de schade te melden.

  • Voor vermaak of gemak te zorgen als een consument niets beter te doen heeft.

Bijvoorbeeld in de wachtkamer van de dokter een QR-code tonen die linkt naar een preventie/kennisgame die inspeelt op een gezonde levensstijl (mede ontwikkeld door een zorgverzekeraar). Of maak zoals Tesco (HomePlus) handig gebruik van de wachttijden in het openbaar vervoer.

Ook Firstbank zorgt er met QR-codes op een billboard voor dat wachten leuker wordt.

  • De nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen.

Zo maakte KLM handig gebruik van het momentum van Koninginnedag.

En Tissot heeft in het verleden slim nagedacht over de aankleding van haar stand op een beurs, letterlijk!

QR 2.0

QR wordt tot op heden redelijk basic ingezet. Het is vaak niet meer dan een zwart wit gecodeerd blokje. Toch zijn er veel meer toepassingen van QR beschikbaar. Zo is het tegenwoordig ook mogelijk om de code te customizen.

Dus zorg met de nodige creativiteit voor een eigen, herkenbaar design! Zo voorkom je dat een QR-code een verder fraai vormgegeven uiting van een bedrijf ‘verpest’. Het Rode Kruis, de netwerkorganisatie Open Coffee, Mercedes Benz en Ralph Lauren bedachten creatieve QR-codes.

Je kunt met een QR-code meer doen dan alleen doorlinken naar een website. Wist je bijvoorbeeld dat je ook naar een telefoonnummer kan verwijzen, een sms bericht kan laten aanmaken naar een voorgeprogrammeerd nummer of een afspraak kan genereren die direct in de agenda toegevoegd wordt? Handig!

Meer weten?

De blog Social Media Examiner heeft er het volgende artikel over geschreven.

Sebastiaan en Ferdy
Bloggers bij Marketingfacts

Ferdy Hoekman is als Productmanager Zakelijk Online verantwoordelijk voor alle (zakelijke) online activiteiten en producten van ABN AMRO Verzekeringen. Ferdy is zeer geïnteresseerd in alles wat nieuw is en vindt het geweldig om dingen vanuit het niets op te bouwen. Zijn stellige overtuiging: voordat je ergens een oordeel over kunt vellen, moet je het eerst zelf ervaren hebben. Sebastiaan Nagel is Social Media Manager bij Zwitserleven (sinds mei 2014). Blogt met enige regelmaat op Marketingfacts over de wondere wereld van LinkedIn en online video. Sebastiaan is de afgelopen jaren werkzaam geweest als Interim Marketing Manager bij een trendsettende app creator en als Projectleider Online Marketing bij een full-service media bureau. Hij heeft daarvoor zeven jaar bij Delta Lloyd Groep in diverse (leidinggevende) functies gewerkt, met als leidraad het ontwikkelen en vermarkten van nieuwe producten en concepten. Wat hen bindt is de passie voor online marketing en de psychologie achter beïnvloeding. Ferdy en Sebastiaan zijn gek op ‘engaging content’; van online video’s, tot foto’s en goed geschreven teksten. Content die uitnodigend is, boeit, beïnvloedt en voor interactie zorgt. Over beide onderwerpen publiceren ze met enige regelmaat op diverse blogs en in magazines.

Categorie
Tags

49 Reacties

    Henk Jansen

    QR-codes gaan in Nederland (nog) niet doorbreken. Organisaties twijfelen er te veel over en durven er niet mee te experimenteren. Dat is natuurlijk zonde. Het gebruik van QR-codes kan wel vergroot worden maar dan moeten bedrijven de mensen er ook in faciliteren. Leer mensen wat het nu is en hoe het te gebruiken is. Dit word te vaak vergeten zodat onwetenden het eerste zetje tot gebruik niet krijgen.


    22 november 2011 om 09:18
    SebastiaanenFerdy

    Hoi Henk,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik vind het een goede toevoeging dat bedrijven het gebruik meer moeten faciliteren door consumenten kennis en vaardigheden bijbrengen over het nut en gebruik van QR codes.


    22 november 2011 om 09:50
    SebastiaanenFerdy

    Hoi Remco

    Allereerst bedankt voor je reactie.

    Ik denk dat er een belangrijk verschil is tussen QR codes en Goggles.

    Een afbeelding scannen via Goggles is naast gewoon zoeken en voice search een derde benadering van de zoekresultaten van Google. Met andere woorden je krijgt heel veel hits en zelf moet je kijken wat het relevantste is.

    Als marketeer moet je ervoor zorgen dat jouw resultaat bovenaan de lijst van Google staat.

    Het scannen van een QR code levert één hit op voor de consument. Als marketeer heb je volledige controle op wat de consument krijgt na het scannen. Dit is veel effectiever en voordeliger.

    Je zegt zelf ook dat QR codes steeds herkenbaarder worden en als trigger werken. Ik verwacht nog niet dat mensen over een paar jaar in het wilde weg gaan scannen om te kijken of er voor hen ergens voordelen te behalen valt (afgezien van een toerist die meer info wil over een bezienswaardigheid). Er moet altijd een trigger zijn.

    Dus over vijf jaar bestaan er geen losse QR scanners meer, maar zijn deze allemaal geintegreerd in scan applicaties zoals Goggles. Ik verwacht dat de QR code nog wel bestaat alleen is deze wel helemaal gecustomized per merk en dienen ze als herkenbare tags voor consumenten dat er iets te scannen is en voordeel te behalen valt.

    Ferdy


    23 november 2011 om 06:22
    SebastiaanenFerdy

    Wat betreft de presentatie ben ik het met je eens dat op dit moment je goed moet bedenken hoe je de QR code presenteert. Echter door verbetering van de scanners zullen deze beperkingen wel minder worden.

    Je gaat er vanuit dat het één symbool is dat aanzet tot scannen. Ik zie juist de meerwaarde voor marketeers dat iedereen zelf merkspecifieke codes kan ontwikkelen zodat consumenten meteen zien om welk merk/bedrijf/product het gaat.

    Een ander punt dat je nog niet belicht maar mijn insziens erg belangrijk is het kostenaspect. Een QR code maken kost niets. Eentje customizen kan tegen een klein bedrag (met name ontwerpkosten).

    Welke kosten gaat Google hiervoor in rekening brengen? Gaat dit ook volgens SEA net als zoeken via de site??

    Ferdy


    23 november 2011 om 10:59
    SebastiaanenFerdy

    Ik ga het zeker proberen.


    24 november 2011 om 07:13
    Mirjam

    Ik las laatst iets over de qxcode. Is dat dan niet de opvolger van qrcode? Daar hoor ik in dit artikel en de reacties niks over.


    28 november 2011 om 14:13
    SebastiaanenFerdy

    Goedemorgen Mirjam,

    QX code is inderdaad de opvolger van de QR code. In onze inleiding stellen we daarom ook de vraag of de QR code tussen wal en schip dreigt te raken.

    In ons artikel leggen we meer de nadruk op het toepassen van de code, het creëren van toegevoegde waarde voor de consument en herkenbaarheid van de QR code.

    Deze voorwaarden gelden ook voor de QX code, aangezien deze hetzelfde eruit ziet als de QR code alleen kun je met de QX nog meer data meegeven. Het feit blijft wel dat als niemand de code scant. Je er ook niets aan hebt.

    We hebben gekozen voor de focus in ons artikel en hebben daardoor de QX code niet inbegrepen.

    Wellicht een idee voor een nieuw artikel…..

    Hartelijke groet,

    Ferdy


    29 november 2011 om 07:11
    Sebastiaan

    Beste Mark,

    Leuk om te lezen hoe je QR codes hebt ingezet voor de link naar Youtube.

    Ben het met je eens dat QR in de toekomst zal worden ingehaald door nieuwe technieken. Op dit moment echter kan augmented reality nog niet overal worden toegepast; op het Leidseplein zal het prima werken, maar in verschillende provinciale steden levert het me (nog) helemaal niks op. De consument is voor een groot deel nog niet bekend met de mogelijkheden van beeldherkenning; QR is dan een eerste mooie stap omdat de code (tamelijk) eenduidig en dus herkenbaar is.


    29 november 2011 om 09:41
    SebastiaanenFerdy

    @ Remco Bolwerk

    Ik heb Goggles gebruikt en zie zeker mogelijkheden voor deze toepassing.

    Echter ik verwacht dat mensen (zeker in Nederland) eerst moeten wennen aan het scannen van objecten in het openbaar.

    Een trigger zoals een QR code kan wel een eerste stap zijn voor deze gewenning.

    Ferdy


    30 november 2011 om 11:01
    Remco Bolwerk

    @Ferdy, precies ook mijn lijn van argumentatie.


    1 december 2011 om 03:16
    peter

    @remco

    thnx! interessante combo. Als je een keer een test wilt voeren met track and trace op je QR-codes of NFC tags kan ik http://www.delivr.com aanraden. Simpel te gebruiken, gratis en gaat vrij diep. Zitten een stel jongens van mobile monday NY achter.


    1 december 2011 om 18:13
    DonaldMogs

    cialis 5 mg cost cvs


    4 april 2016 om 19:26
    MichaelTogs

    viagra where to buy


    17 april 2016 om 00:28
    Danielsex

    where to order viagra online


    17 april 2016 om 00:28
    WilliamBit

    pfizer viagra 100mg


    18 april 2016 om 04:03
    RonaldMr

    lowest price viagra 100mg


    18 april 2016 om 22:59
    MelvinEl

    where is the best place to buy cialis online


    20 april 2016 om 03:05
    JosephMob

    buy generic cialis online


    20 april 2016 om 05:49
    NicolasBede

    buy cialis 5mg canada


    20 april 2016 om 06:05
    Stephenjek

    cialis 40 mg dosage


    21 april 2016 om 01:03
    Ronniefaps

    where to buy cheap cialis online


    21 april 2016 om 04:21
    HubertMa

    viagra pfizer buy online


    22 april 2016 om 02:52
    WilliamKen

    viagra cost per pill in india


    22 april 2016 om 02:55
    RonaldSite

    cialis 5 mg cost walgreens


    22 april 2016 om 03:13
    Michaelhon

    buy bimatoprost


    22 april 2016 om 05:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief