Omzetverwachting technologie, media en telecom sector naar beneden bijgesteld

15 november 2011, 12:00

De huidige economische vertraging heeft ook impact op de Technologie, Media en Telecom sector. Waar begin dit jaar de groeiverwachtingen nog optimistisch waren, is nu duidelijk dat 2011 geen sterk jaar gaat worden voor de sector, aldus de sectormonitor van ABN AMRO (PDF). Het rapport stelt dat bedrijven terughoudend zijn met hun investeringen, wat zich vertaald in afnemende mediabestedingen in de tweede helft van het jaar. In de telecom daalt de omzet licht doordat mobiel internet een kannibaliserend effect heeft op het bel- en sms-gedrag. Echter, achter de wolken schijnt de zon. De economische verwachtingen voor 2012 zijn gematigd positief.

De bank verwacht dat het de telecombranche lukt om de omzet weer licht te laten groeien. IT-bedrijven zullen uitgestelde opdrachten toch een keer in hun orderboek moeten tegenkomen. En de mediabestedingen trekken bij een aantrekkende economie bovengemiddeld aan. Voor de hele TMT-sector voorspelt het daarom een omzetgroei van 1,5% in 2012.

Van aanschaf naar service

Naast de relatief lage groeiverwachtingen, kenmerkt de TMT-sector zich door grote veranderingen. Onder invloed van een groeiende impact van internet als katalysator, zijn in nagenoeg alle branches van de sector nieuwe verdienmodellen in opkomst. In de media is het toenemende gebruik van smartphones en tablets een extra stimulans voor de trend richting digitalisering. Uitgeverijen maken langzamerhand de overgang naar digitale distributie van hun content in de vorm van webabonnementen en ebooks. En in de IT-wereld is cloud computing al langere tijd in opkomst. Deze nieuwe verdienmodellen gaan veel minder uit van aankoop van producten (software, hardware, boeken etc) en draaien om toegang tot diensten en informatie.

Internet blijft in zwarte cijfers

Het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen van AC Nielsen laat zien dat de mediabestedingen in de eerste helft van dit jaar met 0,5% zijn gedaald. Televisie (9%+) en internet (10%+) drukken de gemiddelden omhoog. Als online marketeers zijn we dus goed bezig met z’n allen (even een schouderklopje).

De Nederlandse advertentiemarkt heeft als gevolg van de recessie een krimp ondergaan van EUR 4,3 miljard in 2007 naar EUR 3,9 miljard in 2010. Belangrijker nog zijn de onderliggende verschuivingen tussen de verschillende media. Internet is als advertentiemedium sterk in opkomst, inmiddels wordt circa een kwart van de advertentieomzet op internet gegenereerd, wat blijkt uit het IAB AdSpend rapport. Hiermee is internet een groter advertentiemedium geworden dan televisie.

Het rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!