Boekenverkoop staat bol van de e-books

Boekenverkoop staat bol van de e-books

Digitaal lezen noemen ze het. Het lezen of ‘tot je nemen’ van een digitaal boek op een PDA, e-reader of ander digitaal apparaat. Het is dé hit in boekenland op dit moment. Als auteur van diverse boeken sta ik er nog kritisch tegenover. Daar waar -voor een auteur- de opbrengsten van een boek in Nederland al zeer beperkt zijn, ligt het gevaar van het gehackt worden van je e-book vooral in Nederland realistisch op de loer. Het aanbod van eenvoudig te downloaden gehackte e-books is enorm. In december 2009 werd bekend gemaakt dat de e-bookencryptie van Amazon groots is gehackt. Hoe je de Kindle van Amazon hackt stonds zelf al in 2008 op het web in de vorm van een heldere tutorial.

Half januari 2010 presenteert online (boeken)winkel Bol zijn jaarcijfers waaruit zal blijken dat er ongeveer 63.000 ebooks zijn verkocht en 14.000 e-readers (zie Emerce, Nu.nl). Dit is vijf maal de verwachting. Klanten kochten gemiddeld in de eerste twee maanden na aanschaf van een e-reader 4,5 digitale boeken en vier van de vijf verkochte digitale boeken waren Nederlandstalig.

De meest populaire titels waren ‘Mannen die vrouwen haten’ van Stieg Larsson en ‘Het lot van de familie Meijer’ van Charles Lewinsky, ‘Het diner’ van Herman Koch en ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ van Paulien Cornelisse. Bol.com was in 2009 dé speler in het aantal verkocht e-books en bracht in augustus 2009 met een opvallende campagne het digitaal lezen voorgoed vanuit Amerika naar Nederland.

Algemeen directeur van Bol.com Daniel Ropers zegt:

“..het grote aantal digitale boeken dat klanten aanschaffen heeft ons verrast. Als je kijkt naar de vijf tot zes boeken die een gemiddelde klant jaarlijks bij ons aanschaft, is 4,5 digitale boeken in twee maanden tijd enorm veel. Je kunt dus stellen dat lezers duidelijk meer boeken kopen na hun overstap van traditioneel naar digitaal lezen.”


Het huidige aanbod digitale Nederlandse titels groeide sinds de introductie met ruim 1.000 titels tot 2.544 titels, het Engelstalige assortiment met bijna 11.000 tot 121.610 digitale boeken.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Je bent bang voor digitale verkoop en geeft vervolgens aan dat de verkopen boven verwachting zijn? Zeker wanneer je op een 2.0 marketingblog schrijft zou je denken dat je op de hoogte bent van nieuwe verkooptechnieken: Geef gratis weg en vraag waardering (in geld). Gebruik de eventuele bekendheid van je boek om geboekt te worden voor presentaties e.d. Net zo goed als dat platenmaatschappijen gedoemd zijn, zullen uitgevers dat ook zijn als ze niet op tijd mee gaan en blijkbaar hebben ze hun les geleerd.

    geplaatst op
  • Met andere woorden Free van Chris Anderson: iets wat eenmaal soft ware wordt, wordt onvermijdelijk
    gratis, in ieder geval wat betreft de kosten en vaak ook de prijs.

    Het zoeken is dus naar nieuwe inkomstenbronnen zoals geven van lezingen en presentaties.

    geplaatst op
  • @eijkb Klopt. Ik sta kritisch tegen ebooks en het zomaar weggeven. Nuance: ikzelf schrijf boeken die gericht zijn op het (HBO) onderwijs. Ik verwacht niet dat als 5000 studenten het ebook downen, het fysieke boek gekocht wordt in het onderwijs. Bij bijvoorbeeld mijn http://www.handboekonlinemarketing.nl geef ik veel video's, lesmateriaal, cases en tips weg bij het boek plus de mogelijkheid online te discussieren via Twitter en de blog. Ik geloof zelfs dus meer in het uitvergroten van de bovenbouw van een boek dan zomaar gratis weggeven.

    Ik trainde en sprak al op events voordat ik boeken schreef, dus die link en dat doel valt niet te leggen en koppelen.

    'Gratis' software kent veelal een betaald updatesysteem wat bij boeken toch minder gemakkelijk is. Het weggeven van een gratis hoofdstuk van een boek is dan weer wél een bewezen promomiddel voor de verkoop.

    > Net zo goed als dat platenmaatschappijen gedoemd zijn

    Is dat zo? Welke grote artiesten geven hun muziek weg? Ik ken in Nederland een expirment van Henk & Henk... maarruh.. dat bleef bij een experiment.

    Ik zie wél (downloadable) muziek goedkoper worden, maar liveconcerten dan weer duurder.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.