Omzetverwachting technologie, media en telecom sector naar beneden bijgesteld

Omzetverwachting technologie, media en telecom sector naar beneden bijgesteld

De huidige economische vertraging heeft ook impact op de Technologie, Media en Telecom sector. Waar begin dit jaar de groeiverwachtingen nog optimistisch waren, is nu duidelijk dat 2011 geen sterk jaar gaat worden voor de sector, aldus de sectormonitor van ABN AMRO (PDF). Het rapport stelt dat bedrijven terughoudend zijn met hun investeringen, wat zich vertaald in afnemende mediabestedingen in de tweede helft van het jaar. In de telecom daalt de omzet licht doordat mobiel internet een kannibaliserend effect heeft op het bel- en sms-gedrag. Echter, achter de wolken schijnt de zon. De economische verwachtingen voor 2012 zijn gematigd positief.

De bank verwacht dat het de telecombranche lukt om de omzet weer licht te laten groeien. IT-bedrijven zullen uitgestelde opdrachten toch een keer in hun orderboek moeten tegenkomen. En de mediabestedingen trekken bij een aantrekkende economie bovengemiddeld aan. Voor de hele TMT-sector voorspelt het daarom een omzetgroei van 1,5% in 2012.

Van aanschaf naar service

Naast de relatief lage groeiverwachtingen, kenmerkt de TMT-sector zich door grote veranderingen. Onder invloed van een groeiende impact van internet als katalysator, zijn in nagenoeg alle branches van de sector nieuwe verdienmodellen in opkomst. In de media is het toenemende gebruik van smartphones en tablets een extra stimulans voor de trend richting digitalisering. Uitgeverijen maken langzamerhand de overgang naar digitale distributie van hun content in de vorm van webabonnementen en ebooks. En in de IT-wereld is cloud computing al langere tijd in opkomst. Deze nieuwe verdienmodellen gaan veel minder uit van aankoop van producten (software, hardware, boeken etc) en draaien om toegang tot diensten en informatie.

Internet blijft in zwarte cijfers

Het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen van AC Nielsen laat zien dat de mediabestedingen in de eerste helft van dit jaar met 0,5% zijn gedaald.  Televisie (9%+) en internet (10%+) drukken de gemiddelden omhoog. Als online marketeers zijn we dus goed bezig met z’n allen (even een schouderklopje).

De Nederlandse advertentiemarkt heeft als gevolg van de recessie een krimp ondergaan van EUR 4,3 miljard in 2007 naar EUR 3,9 miljard in 2010. Belangrijker nog zijn de onderliggende verschuivingen tussen de verschillende media. Internet is als advertentiemedium sterk in opkomst, inmiddels wordt circa een kwart van de advertentieomzet op internet gegenereerd, wat blijkt uit het IAB AdSpend rapport. Hiermee is internet een groter advertentiemedium geworden dan televisie.

Het rapport


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.