IAB AdSpend: Nederlandse online advertentiemarkt groeit met 10%

IAB AdSpend: Nederlandse online advertentiemarkt groeit met 10%

De markt van online advertising in Nederland was in de eerste helft van dit jaar goed voor 507 miljoen euro. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. De auto industrie heeft de financiële sector vervangen als de grootste investeerder in online advertenties. Naar verwachting zal er in 2011 163 tot 170 miljoen worden uitgegeven aan display advertising. Automated trading was goed voor 11% daarvan. Affiliate marketing netwerken zullen naar verwachting goed zijn voor 114 tot 117 miljoen euro.

Search is goed voor de helft van de online advertising uitgaven (255 miljoen euro). De uitgaven van aan affiliate marketing zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar, met zo’n 2,3 miljoen euro.

 

Ingezoomed op overige inkomsten zien we enkele interessante ontwikkelingen terug. Zo zien we dat de bestedingen aan branded content met 27% zijn toegenomen. Maar interessanter zijn de uitgaven aan online video; deze namen met maar liefst 64% toe tot 10,2 miljoen euro. Het lijkt er daarmee op dat online video door een grotere groep serieus genomen wordt.

De emailbestedingen zijn met 29% afgenomen. Interessant genoeg wees het Email Barometer onderzoek van de DDMA recentelijk nog uit dat 55% van de bedrijven het budget voor emailmarketing vergroot dit jaar.

De grootste boomer is toch wel mobile marketing. De bestedingen namen toe van 0.2 miljoen tot 1.2 miljoen. Oké, de markt is nog altijd klein, maar ik verwacht dat de mobiele bestedingen nog veel verder zullen doorgroeien dit jaar.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Mooi om weer een goede groei te zien.


    Wat ik opvallend vindt is dat 163 tot 170 miljoen wordt verwacht wordt voor display en dat 11 % hiervan slechts automated trading is. Gezien de volumes van adnetwerken en bv Google Display exchange lijkt me dit veel te weinig,

    geplaatst op
  • Wat wordt bedoeld met automated trading? Real time bidding? Dat wordt nog niet door op grote schaal toegepast. En vergeet ook niet dat GDN niet het enige display netwerk in NL is, denk bv aan MMN, daar gaat nog niet heel veel met RTB...

    geplaatst op
  • Opmerkelijke cijfers met betrekking tot de affiliate marketing. Er zou sprake zijn van een krimpende markt. Dat lijkt mij niet geheel te kloppen, daarover later meer. Opvallender vind ik het grote verschil tussen de onderzoeksbureau's Deloitte en Zwart, welke beide in samenwerking met het IAB de affiliate markt onderzochten.

    De IAB gaf in juni vorig jaar aan dat de affiliate markt in 2010 was gegegroeid met 23% van € 97 miljoen (2009) naar € 119 miljoen. Dit onderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research.

    Uitgaande van dit onderzoek van Deloitte, zou in het eerste half jaar van 2010 86,1 miljoen zijn omgezet. Normaal gesproken, ligt de omzet voor affiliation in het tweede deel van het jaar een stuk hoger dan het in het eerste deel. Zeg maar nog eens 86 miljoen in plaats van 34 miljoen. Dat zou dus betekenen dat -volgens Deloitte- de jaaromzet voor affiliates in 2010 al rond de 160 miljoen was uitgekomen. Heeft Zwart niet met alle affiliate bedrijven gesproken?

    De inschatting tussen beide bureau's voor de omvang van affiliate marketing in 2010 ligt dus zo'n 40 miljoen uiteen. Het lijkt erop dat Deloitte en Blauw dus een andere definitie aangehouden wat nu precies onder de affiliate marketing valt.

    En nu waarom ik denk dat de affiliate markt niet is gekrompen. Zanox-M4N kon vanwege de beursnotering van ons moederbedrijf dit jaar geen cijfers meer leveren en is niet meegenomen in dit onderzoek van Deloitte. Er ontbreken dus gegevens van de twee grote netwerken. Dat vind ik ook jammer, want wij zien een goede groei. Mijn inschatting is dat het erg goed gaat met de affiliate branche.

    PS is ook rekening gehouden met de budgetten die Nederlandse adverteerders spenderen bij internationale bedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt?

    geplaatst op
  • Ook ik heb met enige verbazing naar de cijfers tav de performance based markt gekeken. In elk geval niet een beeld dat ik bij ons Daisycon terug zie.
    Panda, Opta, belmenietregister hebben inderdaad impact gehad. Waarbij het belang van bepaalde websites is verschoven, sommige mailbestanden een knauw hebben gekregen en de Lead/enquete markt onder druk staat. Maar onder de streep los van alle verschuivingen zien we groei. Voor ons netwerk (Daisycon) in H1 32% omzet groei in NL. Ook de cijfers van TradeDoubler (op internationale schaal) laten een omzet groei zien.
    Hoe de cijfers van de IAB geïnterpreteerd moeten worden? Kijkend naar de deelnemerslijst van het onderzoek, zie ik veel leadpartijen, die hebben het ontegenzeggelijk moeilijk. (vergelijk ook het persbericht van adpepper, eerder dit jaar). In tegenstelling met wat Roger hierboven aangeeft staat ook m4n in de lijst met partijen die hun cijfers hebben aangeleverd. (hier hebben we dus wat onduidelijkheid).
    Onder de streep ben ik van mening dat de perfomancebased markt nog steeds groeit, wel ligt het groeipotentieel, ook gezien de omvang van de grote spelers steeds meer bij de marktleiders. Oftewel de grote worden grote en wellicht de kleine wat kleiner. Voor Nederland straks na de integratie van m4n in het Zanox systeem ook wat overzichtelijker. Er zijn dan nog drie grote partijen in nederland actief, Daisycon de nummer 1 uit het onderzoek van het Affiliate log (http://www.affiliateblog.nl/affiliateblog-presenteert-de-eerste-top-10-affiliate-netwerken-nl/), TradeDoubler de nummer 3 en Zanox de nummer 5 (incl nummer 2, M4N), wie er na het opdwarrelen van het stof zich marktleider in nederland mag noemen, is nog even koffiedik kijken, maar de groei zal wel bij deze partijen liggen.

    geplaatst op
  • Roger,
    Affiliate Marketing staat op 57,2 in eerste halfjaar 2010 en 54,9 in eerste halfjaar 2011.
    De 86,1 is de categorie Classifieds als ik het goed zie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.