IAB AdSpend: Nederlandse online advertentiemarkt groeit met 10%

15 september 2011, 08:00

De markt van online advertising in Nederland was in de eerste helft van dit jaar goed voor 507 miljoen euro. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. De auto industrie heeft de financiële sector vervangen als de grootste investeerder in online advertenties. Naar verwachting zal er in 2011 163 tot 170 miljoen worden uitgegeven aan display advertising. Automated trading was goed voor 11% daarvan. Affiliate marketing netwerken zullen naar verwachting goed zijn voor 114 tot 117 miljoen euro.

Search is goed voor de helft van de online advertising uitgaven (255 miljoen euro). De uitgaven van aan affiliate marketing zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar, met zo’n 2,3 miljoen euro.

Ingezoomed op overige inkomsten zien we enkele interessante ontwikkelingen terug. Zo zien we dat de bestedingen aan branded content met 27% zijn toegenomen. Maar interessanter zijn de uitgaven aan online video; deze namen met maar liefst 64% toe tot 10,2 miljoen euro. Het lijkt er daarmee op dat online video door een grotere groep serieus genomen wordt.

De emailbestedingen zijn met 29% afgenomen. Interessant genoeg wees het Email Barometer onderzoek van de DDMA recentelijk nog uit dat 55% van de bedrijven het budget voor emailmarketing vergroot dit jaar.

De grootste boomer is toch wel mobile marketing. De bestedingen namen toe van 0.2 miljoen tot 1.2 miljoen. Oké, de markt is nog altijd klein, maar ik verwacht dat de mobiele bestedingen nog veel verder zullen doorgroeien dit jaar.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Paul Hottinga

    Mooi om weer een goede groei te zien.

    Wat ik opvallend vindt is dat 163 tot 170 miljoen wordt verwacht wordt voor display en dat 11 % hiervan slechts automated trading is. Gezien de volumes van adnetwerken en bv Google Display exchange lijkt me dit veel te weinig,


    15 september 2011 om 11:36
    Peter

    Wat wordt bedoeld met automated trading? Real time bidding? Dat wordt nog niet door op grote schaal toegepast. En vergeet ook niet dat GDN niet het enige display netwerk in NL is, denk bv aan MMN, daar gaat nog niet heel veel met RTB…


    16 september 2011 om 08:49
    Pieter

    Roger,

    Affiliate Marketing staat op 57,2 in eerste halfjaar 2010 en 54,9 in eerste halfjaar 2011.

    De 86,1 is de categorie Classifieds als ik het goed zie.


    29 september 2011 om 17:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief