• Mobile
    wordt gesponsord door

#PICNIC11 App marketing volgens Sanoma Media

#PICNIC11 App marketing volgens Sanoma Media

Apps zijn het nieuwe zwart in marketingland. Maar waar een goede app vroeger vanzelf wel aandacht genereerde, behelst het tegenwoordig hard werken om op te vallen én downloads te vergaren. Ik gaf eerder al een paar waardevolle tips hoe je PR voor een iPhone app kunt bedrijven. Ook van Sanoma, bekend van succesvolle NU en Gamer.nl-apps, valt een hoop te leren, daar het bedrijf vorig jaar al de grens van één miljoen gedownloade apps verbrak.

Tim Akkerman, business developer mobile bij Sanoma Media, deelde tijdens de App Hackathon op #Picnic11 (foto’s) belangrijke tips hoe je als developer app marketing kunt professionaliseren. Zo moeilijk is het niet, niettemin blijft een belangrijk onderdeel van de strategie de timing van de PR. Elke uiting op een groot medium zorgt potentieel weer voor een hausse aan downloads, gaat je app daarbij door de grens van drieduizend downloads dan komt deze in de Top 10.

Interview Tim Akkerman (Sanoma) over App Marketing tijdens #Picnic11 from Marketingfacts on Vimeo.

Tim Akkerman, business developer mobile bij Sanoma Digital, geeft tips over app marketing tijdens de App Hackathon op#Picnic11. Een interview met Remco Janssen.

Tip 1: App store en tekst

De marketing begint eigenlijk als je een app maakt. De app storetekst en -titel moet je volgens Akkerman goed over nadenken, het is als het ware SEO binnen de market of de store. De codes van Google met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie worden ook toegepast door Apple. Bij Sanoma laten ze de business owner of marketeer de tekst maken. Waar het voorheen een technisch verhaal was, wordt de storetekst meer en meer een marketingverhaal.

Tip 2: Mobile display

Vlak mobile display niet uit. Dat klinkt tegenstrijdig, adverteren voor een app, maar uit meerdere onderzoeken van Sanoma blijkt dat als apps niet goed gevonden worden in de store, display juist kan zorgen voor downloads. Gebruikers die al apps geinstalleerd hebben, krijgen dan een advertentie te zien van deze nieuwe app. DE CTR ligt tussen 0,3 en 0,6 procent gemiddeld, vele malen hoger dan de clicks op het web. Alleen dat al toont volgens Akkerman aan dat het zin heeft om mobiel te adverteren. Bovendien komt de gebruiker dan ook direct op een conversiegerichte pagina in de app store. Ook zorgt dat voor een push in het aantal downloads: als die zo rond de drieduizend ligt, dan zorgt dat ervoor dat je app in de top 10 belandt, wat er weer voor zorgt dat je app vandaaruit vindbaar is. Akkerman: “Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect.” De Top-10-lijsten worden nog steeds het meest gebruikt om apps te vinden.

Tip 3: PR!

Sanoma betrekt de marketingcommunicatieafdeling zeer nauw bij de ontwikkeling van apps, soms zetten ze zelfs launch events in, zoals bij StyleToday op een groot fashion event. Ook worden apps aangekondigd bij journalisten en bloggers. De Kieskeurig-app stond bijvoorbeeld op de website van de Telegraaf, wat weer zorgde voor een piek in downloads en een nieuwe vermelding in de Top 10. “Retebelangrijk”, dus die App PR, maar wat Sanoma wel merkt is dat het lastiger is in vergelijking met vorig jaar om ‘pers’ te krijgen voor apps. Logisch natuurlijk, er komen er steeds meer en betere apps, ze schreeuwen allemaal om aandacht en de gebruikers (dus ook het journaille) worden steeds kritischer.

Tip 4: Inspelen op reviews

Lees en leer van reviews. Dat klinkt als een dooddoener, maar wordt toch vaak over het hoofd gezien. Het is nog nooit zo makkelijk geweest voor de gebruiker om feedback te geven als bij apps: met een druk op de knop is een app afgekraakt! Vaak is het negatief. De maker moet deze feedback goed bestuderen en er actie op ondernemen. De negatieve review verdwijnt pas als de app is geüpdatet en dezelfde gebruiker een nieuwe review plaatst.

Tip 5: Social sharing

De shareknoppen zijn belangrijker voor apps dan iedereen nu nog kan inschatten. Bij het web hebben we dat wel al door. Voor je vindbaarheid maakt social nu nog maar een klein onderdeel uit, maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Duidelijk is dat de shareknopjes een signaalfunctie hebben voor andere gebruikers, zoals het bij NU.nl duidelijk voor traffic zorgt.

Meer tips nodig? Lees dan ook een eerdere post over hoe je PR voor een iPhone apps kunt bedrijven.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Dag Remco, dank voor de praktische tips! Vraagje: waarom alleen mobile display en geen mobile search? In de mobiele gebruikers statistieken staat mobile search steevast bovenaan in de lijsten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.