Twitter stelt Analytics tool open voor publiek

14 september 2011, 05:45

Twitter heeft vandaag haar Analytics tool openbaar gemaakt. Alhoewel, openbaar, de komende weken gaat er een pilot groep mee aan de slag, daarna mag iedereen er gratis gebruik van maken. In november vorig jaar werden we voor het eerst lekker gemaakt met de analytics tool, maar hij is nu dan echt beschikbaar gemaakt. De analytics tool geeft inzicht in het verkeer vanuit Twitter naar je website.

Het doel van Twitter Web Analytics is website eigenaren meer inzicht te geven in de effectiviteit van hun Twitter integratie. Christopher Golda legt in op de developer blog uit dat de tool website eigenaren op 3 manieren helpt:

  • Understand how much your website content is being shared across the Twitter network
  • See the amount of traffic Twitter sends to your site
  • Measure the effectiveness of your Tweet Button integration

De tool is mede mogelijk gemaakt door de acquisitie van BackType in juli dit jaar. Er zal ook een API voor ontwikkelaars beschikbaar komen. Toch opvallend dat de tool weer gratis beschikbaar komt. Leuk hoor, maar het had een interessant verdienmodel kunnen zijn voor Twitter.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Abdel

    Hai Danny,

    Inderdaad een leuke tool. Maar zoals je weet, zijn er veel mogelijkheden op dit moment om de Twitter-activiteiten te meten (Bitly, Google etc..). Dus of dit een bijdrage had kunnen leveren aan het verdienmodel betwijfel ik. Maar op lang termijn kan dit zeker een bijdrage leveren aan de omzet. Kijk maar naar Linkedin. In eerste instantie “geheel” gratis, volume creëren en dan betaalde services uitrollen.

    Voor mij interessant omdat het aantal servicesites waar ik gebruik van maak, hierdoor wordt beperkt en dit levert een stukje tijdswinst op in deze hectische markt.


    19 september 2011 om 18:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief