Twitter komt met eigen Analytics en nieuw verdienmodel

19 november 2010, 04:07

Twitter heeft bekend gemaakt dat het een eigen analyse tool ontwikkelt. Met Twitter Analytics kunnen gebruikers een flinke bak aan data van hun account raadplegen. Zo is het onder andere mogelijk om te zien welke tweet het meest is geretweet, bij welke tweet veel gebruikers stopten met volgen, en wat de meest invloedrijke twitteraars zijn onder de gebruikers waarmee je communiceert. Naast Analytics gaat Twitter samen met partner Gnip toegang tot de Twitter data stream verkopen. Een nieuwe manier voor Twitter om haar data te moneytizen.

Op dit moment heeft een selecte groep gebruikers toegang tot de alpha versie van Twitter Analytics. Eén van die gebruikers is zo vriendelijk geweest om wat screenshots met de rest van de wereld te delen. In de screenshots is over een periode van 6 uur het verloop van mentions, follows en unfollows te zien. Daarnaast is er voor de meest recente tweets te zien hoe vaak die als favoriet is gekenmerkt, en hoeveel retweets en replies de tweet heeft.

De technologie is gelijk aan die adverteerders gebruiken om de effectiviteit van promoted tweets te meten.

Het gevolg van de introductie van Analytics is hopelijk dat nu vaker geluisterd wordt naar andere metrics dan alleen het aanval volgers. Hoewel velen het erover eens zijn dat het aanval volgers in theorie weinig zegt over invloed, wordt vanwege het gemak toch vaak (alleen) naar het aantal volgers gekeken.

Concurrentie

Third-party tools die soortgelijke diensten aanbieden (denk aan Klout en Twitalyzer) zullen minder blij zijn met de introductie van Twitter Analytics. Zij zullen vanaf nu moeten concurreren met een tool van Twitter zelf, die waarschijnlijk gratis beschikbaar komt. Dat betekent niet er later een uitgebreidere versie komt, gericht op bedrijven, waar wel voor betaald moet worden.

Nieuw verdienmodel

Tegelijkertijd heeft Twitter een partnership gevormd met Gnip, een analysebedrijf voor social media. Grip krijgt toegang tot de volledige Twitter stream, ofwel ‘firehose’ access, en zal deze data vervolgens doorverkopen aan bedrijven. Eerder al kregen Microsoft, Yahoo, Google en Bing toegang tot de volledige data stream van Twitter. Het doel is om Twitter data beschikbaar te stellen aan bedrijven zodat zij er trends mee kunnen waarnemen, influencers kunnen identificeren en engagement kunnen meten.

Gnip biedt de data in drie pakketten aan. Met Twitter Halfhose krijgen klanten zicht op de helft van alle tweets. Prijskaartje: $360.000 per jaar. Voor $60.000 per jaar krijgt een bedrijf het Decahose pakket met toegang tot 10% van de Twitter data. Met Twitter Mentionhose krijgen bedrijven toegang tot alle mentions, replies en retweets. Dit pakket is voornamelijk bedoeld voor bedrijven die de ‘conversational graph’ willen meten. Van dit pakket is de prijs niet bekend.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Remco de Vries

    Handig, handig!

    Ben erg benieuwd. Nog niet bekend wanneer er een bredere launch plaatsvindt?


    19 november 2010 om 06:12
    jvanrijn

    Dit was natuurlijk wel te verwachten. Twitter kan nu eindelijk ook wat (meer) geld gaan verdienen aan die gigantische hoeveelheid data die ze dagelijks verwerken. Ik denk dat de analyse wel iets anders zal zijn dan de sevices van Klout maar het is een eerste stap naar het meten van kwaliteit & effectiviteit van Twittervolgers door Twitter zelf.


    19 november 2010 om 06:42
    nieuwbouw20

    Ik denk dat dit geen echt verdien model is, in ieder geval niet duurzaam voor Twitter. Twitter is een broadcast platform. Als er een goed verdien model zou zijn geweest, had twitter dat allang in place gehad. Bedenk eens alle diensten derden die intussen aan twitter gekoppeld zijn en die allemaal een freemium vorm hebben, dat onderschrijft mijn stelling dat het heel moeilijk wordt voor twitter een goed businessmodel op te zetten. Als er echt geld verdiend zou kunnen worden met twitter dan was dat al gebeurd en dan had twitter een dergelijke dienst allang gekopieerd. Echter ze zijn er niet!

    De echte winnaars op twitter zijn de merken en iedereen is uiteindelijk een merk op twitter. Twitter is en fantastisch snel communicatie platform dat uniek is en daarom populair. Facebook en Hyves zijn gesloten en daarom uiteindelijk minder interessant voor de merken en de mensen om snel en makkelijk een groot bereik te hebben.

    Dank aan @pkitano voor de inzichten.


    19 november 2010 om 07:30
    Michel H

    Hoe verandert een product als de mentionhose de mogelijkheid om via de Streaming API berichten op te vangen die bepaalde keywords bevatten? Daar kun je toch hetzelfde effect mee bereiken?


    19 november 2010 om 08:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!