Google+ is een tool om onze identiteit te bepalen

29 augustus 2011, 09:00

Google+ is niet alleen een poging om Facebook van de social media troon te stoten maar vooral ook een ‘identity tool’ om onze voorkeuren nog beter te leren kennen. Aldus Eric Schmidt die antwoord gaf op de vraag van Andy Carvin waarom Google zo strikt is als het aankomt op het gebruik van ‘echte namen’ door gebruikers van Google+.

Identiteitsmanagement op internet blijft een ongrijpbaar fenomeen. Dit komt waarschijnlijk met name door het anonieme karakter wat het internet vanaf het begin heeft gehad.

Eén internet identiteit

Het staat vast dat één vertrouwde identiteit voor verschillende websites het leven een stuk makkelijker kan maken: nooit meer overal apart inloggen maar alles via één wachtwoord en gebruikersnaam. Toch willen de internetgebruikers hier nog niet aan.

Microsoft probeerde het al in de 90er jaren met Passport, OpenID probeert het nog steeds en Facebook is misschien nu wel de leider op dit gebied met Social Graph waarmee je met je Facebook gegevens op verschillende website kan inloggen.

Nog persoonlijker

Volgens Schmidt is Google+ en daarmee de +1 knop de manier waarop Google je beter leert kennen op Google en daarbuiten. Als je ingelogd bent op Google+ en je klikt op een andere website op een +1 knop dan wordt je daar getraceerd door Google. Hiermee gaat Google diensten nog persoonlijker maken (zoals zoekresultaten) maar helpt natuurlijk vooral met het de (hyper)targeting van advertenties.

Zo blijkt maar weer; wanneer je niet hoeft te af te rekenen voor het gebruik van een product ben je waarschijnlijk zelf het product wat wordt verkocht.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

6 Reacties

    bvn

    Dit is een dom verhaal dat alleen maar uit de pen van een marketing iemand kan komen.

    Gewone mensen kunnen en hebben vele identiteiten en vaak ook anonieme.

    Dat is niet leuk voor marketeers maar wel de werkelijkheid.


    30 augustus 2011 om 06:57
    Remco Bron

    @bvn punt is dat Google door strikte regels gebruikers steeds verder dwingt om op internet uit de anonimiteit te stappen, soms zelfs zonder dat gebruikers dat doorhebben. Natuurlijk is dat een beslissing gedreven door marketing gedachten; het komt immers ten goede aan het advertentienetwerk van Google.


    30 augustus 2011 om 07:30
    Alexander

    Nou, nou bvn,

    Je hoeft het niet direct met Remco eens te zijn; maar om het direct als dom weg te zetten ……..

    Naar mijn idee is het in ieder geval geen onmogelijk scenario. Het kan qua techniek en Google/FB hebben er baat bij. Uiteraard zijn er veel mensen die dit niet zo’n prettig idee vinden. Uiteraard kunnen alerte mensen trucjes bedenken. Uiteraard zijn er clubjes die hun best doen om ieders privacy te beschermen. Maar toch…….


    30 augustus 2011 om 08:44
    jos

    @Edwords

    Dat is ook wel wat min of meer uit dit artikel naar voren komt. Echter, Google+ is er dus om al deze data betrouwbaarder te maken, zodat ze niet zeggen: persoon x is op laptop-123 ingelogd en komt op website x, website y en website z, dus schotelen we hem advertenties voor wat met deze 3 websites te maken hebben. Maar dan kunnen ze zeggen: Eduard Blacquiere is op laptop-123 ingelogd, komt op website x, website y en website z, en hiervan vond hij website y interessant, dus schotelen we hem advertenties die te maken hebben met website y voor.


    31 augustus 2011 om 11:09
    eduardblacquiere

    @Jos

    Dat las ik niet expliciet in het artikel, maar ik begrijp dat je dit bedoelt.

    Ik denk dat Google zonder Google+ al dusdanig veel informatie vergaart, dat ze het voorbeeld dat je noemt al inzichtelijk hebben.

    Google+ is inderdaad een belangrijke bevestiging van die informatie.


    1 september 2011 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief