Vertrouwen in online winkelen daalt

Vertrouwen in online winkelen daalt

Het vertrouwen van consumenten met betrekking tot de veiligheid van online winkelen is gedaald met 11 procent, aldus onderzoek van McAfee (N=605). Dat houdt in dat in vergelijking met 2009, 11 procent minder consumenten in de veronderstelling dat de meeste online retailers te vertrouwen zijn. Het grootste deel van de online consumenten (84 procent) is bezorgd over de informatie die ze online ingeven. Ondanks de bedenkingen zegt 4 op de 10 consumenten desondanks toch producten aan te schaffen op sites waar ze twijfels over hadden.

Hierbij is het kortingspercentage vaak doorslaggevend, 11 tot 30 procent geeft aan dat dit de doorslag gaf. Interessant om te zien dat korting en gemak in zo’n geval dus zwaarder wegen dan de twijfels over de veiligheid.

Groei digitaal winkelen

In Nederland is zo in 2010 het aandeel online winkelen verder gestegen. In 2010 kochten 9,3 miljoen Nederlanders goederen of diensten via internet. Daarmee groeide het aandeel e-shoppers onder internetgebruikers tot 77 procent. In 2006 was dat nog 61 procent. Vooral reizen en kleding zijn populaire online aankopen. Nederland behoort daarmee tot de top in Europa. In het Verenigd Koninkrijk is online winkelen met 79 procent het populairst. De populariteit van online winkelen in Nederland is voor een groot gedeelte te danken aan iDEAL. Het gebruik van iDEAL is in 2010 eveneens sterk gestegen.

Wereldwijd is er in 2010 naar schatting 2 biljoen dollar uitgegeven aan online winkelen. Dit heeft onderzoeksbureau Gartner berekend. In 2011 zal dit naar verwachting stijgen tot 2,1 biljoen dollar, en zou e-shoppen in 2015 zelfs goed zijn voor 2,8 biljoen dollar.

Certification

Het vertrouwen in (SSL) certificaten is gestegen, aannemelijk gezien de toegenomen kennis hiervan. De bevindingen:

  • Seventy-five percent of consumers indicate they would choose a site with a trustmark over a site without one;
     
  • About one third of consumers would choose a small independent site with a trustmark over a larger well-known site when making a purchase;
     
  • Nearly four in 10 consumers indicate they might spend more money online if they had a guarantee of security;
     
  • About one-third of consumers indicate that they might even spend an additional 25 percent or more.

Even opletten: het onderzoek is uitgevoerd door McAfee dat zelf in deze certificaten zit. Desondanks was het niet de sponsor van het onderzoek, het werd uitgevoerd in opdracht van Harris Interactive.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Het McAfee onderzoek is in de Verenigde Staten gehouden. De resultaten zijn volstrekt irrelevant voor Nederland en de titel van uw artikel is dus incorrect en misleidend.
    Eenmalige uitglijder of moeten we voortaan de bronnen van alle bijdragen op Marketingfacts checken?

    geplaatst op
  • @Guido, ik nam aan dat dat wel duidelijk was met McAfee en Harris Interactive, maar zal het in het vervolg wat duidelijker vermelden. Als we kijken naar de Nederlandse retai: CentERdata heeft onderzoek gedaan onder 2500 respondenten waaruit voortkwam dat berichten over fraude en hacken een nadelige invloed op het vertrouwen in online diensten (hoewel de feitelijke onregelmatigheden niet vaak voorkomen, slechts voor 13 procent v/d respondenten). 40 procent is terughoudend met het delen van online informatie. Van de mensen die online aankopen doet, ervaart 7% van hen dat wel als onveilig.

    Deze blog op LoyaltyFacts is interessant om in dit kader te lezen.

    geplaatst op
  • OK, dank. Mijn vertrouwen in Marketingfacts is weer met 11% gestegen!

    geplaatst op
  • Haha, graag gedaan!

    geplaatst op
  • "De populariteit van online winkelen in Nederland is voor een groot gedeelte te danken aan iDEAL." Dit klopt zeker, maar we moeten ook niet vergeten dat de gunstige levertijden hier ook voor een groot deel aan hebben bijgedraagd. Veel webshops in Nederland hebben ervoor gekozen hun fulfilment uit te besteden. We zien dat het fulfilment in Nederland van een hoogstaand niveau is, vaak kunnen producten al de volgende dag geleverd worden. Dit speelt voor klanten ook mee.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.