Volgers, fans en views. Alles is te koop?

21 augustus 2011, 04:42

Wie een beetje actief is in de social media loopt al gauw tegen een partij aan waar je volgers, fans of views kunt kopen. Klinkt aantrekkelijk en de prijzen lijken niet onaardig. Het ei van columbus om je KPI’s te halen of zit er een addertje onder het gras?

http://www.web-strategist.com/blog/2009/07/03/breakdown-how-brands-are-buying-and-earning-followers-on-twitter/

Breakdown: 4 Ways Brands Are Earning –and Buying– Followers on Twitter

Betalen?

– promoted tweets

– http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110309_charlie_sheen_celebrity_endorsement_in_social_media/

Breakdown: 4 Ways Brands Are Earning –and Buying– Followers on Twitter

http://www.depers.nl/economie/502359/He-pssst-Follower-kopen.html

http://www.security.nl/artikel/33269/1/Twitter-vrienden_kopen_is_succesvolle_scam.html

http://twittermania.nl/2010/12/een-waardevolle-volger-niet-te-koop/

http://basboeit.wordpress.com/2011/01/31/word-je-genaaid-krijgvolgers-of-niet/

http://www.bloggingtips.com/2010/09/25/increase-your-twitter-followers-dramatically-with-tweetbig/

http://www.twittervolger.nl/

http://twitter.com/#!/krijgvolgers

zie ook http://www.buytwitterfollowers.org/index.html

http://usocial.net/blog/ http://usocial.net/blog/7-reasons-you-shouldnt-buy-twitter-followers

http://www.socialwebpromotion.com/

Ook facebook:

http://usocial.net/facebook_marketing/

http://techcrunch.com/2009/01/25/kevin-rose-10-ways-to-increase-your-twitter-followers/

http://www.hypebot.com/hypebot/2010/07/now-you-can-buy-twitter-followers-but-will-any-become-true-fans.html

aflsluiter? Money can’t buy love: http://www.mediapost.com/publications/?fa=Articles.showArticle&art_aid=146588

Voor de goede lezer. Twittervolgers.nl verkoopt geen volgers zoals je zelf zeggen maar brengen Tweeps met dezelfde interesses bij elkaar met een zeer hoge gerichtheid & gaan voor kwaliteit over kwantiteit. Enfin.. trek zelf je conclusie.

Artikelen:

– http://www.depers.nl/economie/502359/He-pssst-Follower-kopen.html

Case:

– http://blog.thesocialbusiness.com/2011/02/23/why-purchasing-twitter-followers-doesnt-work/

Conclusie? Als je KPI’s enkel gericht zijn op aantal volgers of views en niet gericht zijn op engaging, dan bieden diensten als hierboven beschreven toegevoegde waarde. Je moet je echter afvragen of je dan de juiste KPI’s hanteert. Gaat het je om kwantiteit of kwaliteit? Is het aantal volgers op twitter echt voor je van belang? Draait het niet meer om de dialoog die je voert over je producten en diensten en de retweets die je krijgt? De echte waarde zit m.i. in Earned media en daar moet je per definitie een plekje verdienen. Echt verdienen en da’s iets anders dan kopen; Verdienen op basis van je activiteiten, je houding, je gedrag, de content die je deelt etc. Facebookpages die je moet liken voordat je ook maar iets te zien krijgt, houden zichzelf al voor de gek maar het kopen van fan’s/volgers is nog een slagje erger. Wat mij betreft kun je je budget beter besteden aan het bieden van echt toegevoegde waarde.

In een totaal ander onderzoek waar over Mediapost al eens over schreef werd er “zero statistical correlation between media expenditures, either total or digital, and brand sentiment.” gevonden. Search marketing agency Covario concludeerde in dat onderzoek dat “money doesn’t buy love. It takes creativity and relevance.” Wat dat betreft hadden de Beatles al verstand van social media: Can’t buy me love.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!