Hoe organiseer je een geweldige Facebook wedstrijd?

Hoe organiseer je een geweldige Facebook wedstrijd?
, 5PM
@PeterMinkjan

Bijna ieder bedrijf dat actief is op Facebook wil graag meer fans. Een Facebook wedstrijd organiseren waarbij je prijzen weggeeft is daarvoor een uitstekend middel. Vorige week verscheen al een goed artikel over de regels van Facebook omtrent wedstrijden op pagina’s. Echter enkel het naleven van de regels maakt van je wedstrijd nog geen succes. Maar wat dan wel?

De regels omtrent Facebook wedstrijden


Zoals Stef de Jong al goed beschreef hanteert Facebook redelijk strikte regels omtrent wedstrijden op fanpagina’s. Een belangrijke reden waarom Facebook deze regels hanteert is om te voorkomen dat het nieuwsoverzicht van gebruikers ‘vervuild’ wordt door comments, likes en meldingen van Facebook vrienden die meedoen aan een wedstrijd. Daarnaast willen ze graag dat bedrijven gebruik maken van Facebook advertising om hun wedstrijd onder de aandacht te brengen.  Overtreding van deze regels kan betekenen dat je gehele pagina verwijderd wordt. Alhoewel bij mij geen Nederlandse voorbeelden bekend zijn waarbij dit gebeurd is, moet de mogelijkheid alleen al voldoende zijn om het niet te doen.  In het kort de twee belangrijkste regels:
- Deelname aan de wedstrijd kan alleen plaatsvinden op een aparte tab en niet op het prikbord.
- Facebook functionaliteiten (zoals likes, comments, tags, uploaden van foto’s op het prikbord) mogen niet dienen als deelname mechanisme.

De eerste stap om een succesvolle wedstrijd te organiseren is dan ook de officiële promotie richtlijnen door te nemen. Om te voldoen aan de regel van een aparte tab kan er gebruik worden gemaakt van verschillende apps waarvan Wildfire een bekende is.

Maak de prijs relevant en aansprekend

De belangrijkste reden om een wedstrijd te organiseren is vaak om meer fans te krijgen. Maar je hebt niets aan fans als ze niet in jouw doelgroep vallen of geen enkele band met je merk hebben, maar enkel en alleen meedoen om in de prijzen te vallen. Om ervoor te zorgen dat je de juiste fans vergaart moet je dus een prijs uitreiken die relevant is voor zowel de doelgroep als jouw merk. Dat betekent dus, tenzij je Apple dealer bent, dat dit geen gratis Ipad’s zijn. Geef bij voorkeur iets weg uit je eigen productassortiment of iets wat heel nadrukkelijk in de belevingswereld van je doelgroep valt en een connectie heeft met jouw merk. Hiermee zorg je er voor dat je de juiste fans aantrekt en de kans vergroot dat ze actief blijven na de prijsuitreiking. Dit laatste is ook zeer belangrijk om een hoge EdgeRank te behalen. Naast dat je één of meerdere grotere prijzen weg geeft kan je deelname vergroten door iedere deelnemer te belonen met een kleinere prijs zoals een freebie of korting op de volgende bestelling. Zo is iedereen winnaar! 

Maak deelname simpel

Tijd en aandacht van fans op Facebook is schaars. Als het niet meteen duidelijk is wat ze moeten doen om kans te maken op een prijs zijn ze weg. Maak daarom deelname zo simpel mogelijk, vraag niet meer informatie dan noodzakelijk. Als je de essentie van de wedstrijd niet in een aantal regels tekst kan uitleggen is het te gecompliceerd.

Reserveer een budget voor promotie


Verwacht geen massale deelname aan de wedstrijd als je geen aandacht en budget besteedt aan de promotie. Dit is één van de belangrijkste redenen voor het falen van social media campagnes. Je bent al lang niet meer uniek met een Facebook contest dus verwacht weinig gratis buzz. Gebruik bij de promotie zowel owned als paid media (met als resultaat hopelijk earned media). Met owned media kan je denken aan een aankondiging op de website, een speciale editie van je nieuwsbrief en natuurlijk updates op de Facebook pagina, zodat de huidige fans er ook vanaf weten. Vergeet ook niet de profielfoto van de pagina aan te passen en als je over fysieke locaties beschikt vergeet dan ook niet offline de wedstrijd te promoten. Met paid media moet je vooral denken aan zeer gerichte Facebook advertenties om de acties onder de aandacht te brengen. Denk daarbij ook aan de inzet van sponsored stories, want ondanks wat initiële ophef over het advertentieformat zijn ze zeer effectief.  Het inzetten van AdWords is ook een optie. Met het adverteren in het display netwerk kan je op specifieke sites adverteren die worden bezocht door potentiële fans.

Permanente content strategie

Loop naast bovenstaande punten ook eens door deze checklist om er voor te zorgen dat je aan alles hebt gedacht.  Onthoud wel: Een wedstrijd is een effectieve manier om meer fans op Facebook te krijgen, maar de echte uitdaging volgt daarna. Denk goed na over een permanente content strategie: wat ga je wanneer over welk onderwerp plaatsen om er voor te zorgen dat je interactie houdt met je fans? Enkele tips: hou het luchtig, maak gebruik van foto’s en video’s, praat niet alleen over jezelf en wellicht is het verstandig om deze verantwoordelijkheid niet geheel bij een stagiaire neer te leggen. Hier vind je enkele zeer goede whitepapers van Buddy Media die je zeker zullen helpen bij het opzetten van een content strategie. Als je niet hebt nagedacht over een permanente content strategie om de interactie met je fans te houden is het organiseren van een wedstrijd weggegooid geld en dus zinloos.

En verder?

Hier boven heb ik enkele zaken opgesomd om een goede Facebook wedstrijd te organiseren. En als je hem echt geweldig wilt maken zullen er vast nog meer zaken zijn waar je zeker aan moet denken of die je juist moet nalaten. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.


Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Goed artikel Peter! Al is het voor mij redelijk voor de hand, ik denk dat veel bedrijven eens goed hiernaar moeten kijken! Hoe vaak ik al niet een wedstrijd voorbij heb zien komen waarbij je een ipad kunt winnen...Blijkt overigens eens te meer dat er vaak geen strategie achter zo'n facebookpagina zit en dat men daarnaast liever voor kwantiteit gaat dan voor kwaliteit.

    geplaatst op
  • Misschien nog een aanvullende tip: Bekijk eerst eens de Belgische en/of Nederlandse wetgeving. Die is nog belangrijker dan de Facebook guidelines. En is niet gelijk in Belgie & Nederland.

    geplaatst op
  • @Anneliesje Het klopt dat veel bedrijven zich alleen maar druk maken om het aantal fans en niet verder kijken. Veel van deze fans zijn dan ook niet actief en zien dus ook je updates niet en dan heb je er dus weinig aan.

    @ Gerrit Vromant: bedankt voor de toevoeging. Nu ben ik niet zo op de hoogte van de verschillen tussen de Belgische en NL wetgeving maar in het artikel van Stef de Jong wordt wel stil gestaan bij de NL wetgeving.

    Daarnaast is het ook zeer belangrijk om er voor te zorgen dat de wedstrijdtab ook zichtbaar als iemand met een beveiligde verbinding surft (https). Marcel van der Heijden heeft daar een goed stuk over geschreven op FacebookPro. Vanaf 1 oktober is het trouwens verplicht maar ik vind het nu ook al een must.

    geplaatst op
  • Helder en duidelijk verhaal. Ik zie vaak bedrijven met een Facebook pagina met een groot aantal volgers, maar er is totaal geen interactie. Er wordt bijvoorbeeld een item gepost en er volgen vele reacties van de "fans". Veel bedrijven doen helaas niets met deze reacties, dat is volgens mij een gemiste communicatie kans.

    geplaatst op
  • Scherp artikel, dit is een goede start voor ieder bedrijf dat aan de slag gaat met Facebook acties!

    geplaatst op
  • Interessant artikel. Binnen Stichting Fotowedstrijd Utrecht (waar ik bestuurslid van ben), zie http://www.fotowedstrijdutrecht.nl, zijn wij bezig om Facebook breder in te zetten als onderdeel van de marketingmix. Het huidige bereik is ruim 500.000 consumenten en bedrijven in de regio Utrecht via \'traditionele\' media (print en e-mailmarketing). Ideeën zijn welkom. De wedstrijd start 28 september 2011.

    geplaatst op
  • Goed artikel over de basisregels van Facebook met betrekking tot contests.
    Al is Wildfire een leuke oplossing, het beperkt zich tot facebook en is engelstalig.
    Laat nu juist de beste oplossing van nederlandse bodem komen. (Support your local start-up :)

    Talentschannel biedt een totaal oplossing voor merken die social contests brand safe, gemodereerd en engaging willen inzetten. En ook nog in het nederlands.
    Voor cases zie http://www.talentsmedia.com. Voor de engine en lopende contests, zie http://www.talentschannel.com.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.