Economisch weerbericht (138): Gadgets als service voor stadsguerilla’s

13 augustus 2011, 07:44

Het app-effect gaat over mobiele schermdevices plus Software as a Gadget. Natuurlijk is het device zelf een gadget: handzaam, functioneel, onmisbaar en veel verschillende modellen en updates. Voor de software geldt dat net zo: tien miljoen apps (of meer) worden er voorspeld voor 2020 en ruim 182 miljard downloads voor 2015. Native apps en web apps gaan gezamenlijk grosso modo onder de HTML5-vlag varen. Net als Web 2.0 wordt HTML5 nu gebruikt als een banier. In plaats daarvan is NEWT als naam gesuggereerd door developers die liever recht in de leer blijven: New Exciting Web Technologies. Web 2.0 was het platform voor sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin. HTML5(plus) wordt nu de geuzennaam voor de nanoplatformpjes die we apps noemen.

Met Native en web apps bevinden we ons echt in een nieuwe fase. Apps zijn een nieuw soort Any Purpose Programming – what’s in a name – met heel concrete Software as a Gadget-functionaliteit. Zo concreet als om te beginnen de mogelijkheid van hypercommunicatie in stadsguerilla-situaties. Natuurlijk blijft in deze eerste fase van app- en appstore-ontwikkeling, én niet te vergeten vanwege onze kuddementaliteit, de sociale Web 2.0-functionaliteit numero 1. Facebook, Twitter en BBM: de inmiddels beruchte BlackBerry Message Messenger app. Volg het laatste nieuws op BLOTTR, de people-powered news service van Birmingham, Bristol, Edinburgh, Leeds, Londen en Manchester.

Schermdevices en Software as a Gadget – eigenlijk is dit natuurlijk old-speak voor Gadgets as a Service. Die naam is uiteraard al gearresteerd en mijn eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat het hier middleware betreft. Maar toch: cloud, SOA, Gadgets as a Service. Het past allemaal naadloos in het app-effect. En dankzij de extra empowerment ook in de bijbehorende cultuurclashes.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief