• Mobile
    wordt gesponsord door

Forrester: Mobile marketing teveel gericht op “coole apps”

Forrester: Mobile marketing teveel gericht op “coole apps”

Forrester heeft in een nieuw onderzoek de huidige staat van mobile marketing onder de loep genomen. Hieruit blijkt dat 46 procent van de Europese marketeers (N=264) denkt dat mobile marketing zorgt voor een toename van de efficiëntie gedurende de komende 3 jaar. Ondanks dat vooruitzicht gebruikt vandaag de dag nog geen 40 procent van de marketeers mobiele marketing, en 28 procent wil ‘t het komende jaar gaan inzetten. Analyst Nate Elliott zegt dat het leeuwendeel van die marketeers teveel focust op de ontwikkeling van “coole apps”, die door de meeste consumenten niet gebruikt zullen worden.

Deze verkeerde strategische focus zorgt ervoor dat marketeers niet investeren in kanalen waar ze veel beter consumenten kunnen bereiken. Slechts 30 procent van de websites zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en nog geen 25 procent heeft mobile search geïmplementeerd. En dat ondanks dat Europeanen drie keer zoveel mobiele websites gebruikt als mobiele applicaties.

Het is het aloude verhaal dat wanneer er nieuwe kanalen beschikbaar komen, marketeers mee willen liften op die trend. Zonder daarbij eerst goed onderzoek te doen en na te denken over de strategische implicaties. Elliott adviseert dan ook in zijn rapport om niet te focussen op ‘hot’ maar op middelen die consumenten daadwerkelijk zullen gebruiken.

Andere resultaten:
- Meer dan een derde van de Europese marketeers die mobiel willen gebruiken in 2011 besteedt minder dan 175.000, en de grote meerderheid budgetteert tot 35.000 euro.

- Hoewel 38 procent van de Europese marketeers mobiele applicaties ontwikkelt, download slechts 7 procent van de Europese consumenten regelmatig apps.

- Ondanks de opkomst van Whatsapp is SMS nog altijd het favoriete communicatiemiddel onder Europeanen. 74 procent van hen verstuurt en ontvangt elke maand sms’jes - daar tegenover staat dat 40 procent van de marketeers SMS of MMS marketing gebruiken.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Een deel van de marketeers bedrijft mobiele marketing zonder dat ze zich daar van bewust zijn. Als we alle consumptie van bannering, websites, content, emails, etc via mobiele devices meetellen komen we al een stuk hoger dan de 40% uit.

    Een "passieve” keuze voor mobiel, maar je kunt er niet omheen. Hier een overzicht van mobiele email marketing statistieken. Die komt niet eens terug in de bovenstaande tabel van Forrester.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.