Forrester: Mobile marketing teveel gericht op “coole apps”

3 augustus 2011, 05:29

Forrester heeft in een nieuw onderzoek de huidige staat van mobile marketing onder de loep genomen. Hieruit blijkt dat 46 procent van de Europese marketeers (N=264) denkt dat mobile marketing zorgt voor een toename van de efficiëntie gedurende de komende 3 jaar. Ondanks dat vooruitzicht gebruikt vandaag de dag nog geen 40 procent van de marketeers mobiele marketing, en 28 procent wil ‘t het komende jaar gaan inzetten. Analyst Nate Elliott zegt dat het leeuwendeel van die marketeers teveel focust op de ontwikkeling van “coole apps”, die door de meeste consumenten niet gebruikt zullen worden.

Deze verkeerde strategische focus zorgt ervoor dat marketeers niet investeren in kanalen waar ze veel beter consumenten kunnen bereiken. Slechts 30 procent van de websites zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en nog geen 25 procent heeft mobile search geïmplementeerd. En dat ondanks dat Europeanen drie keer zoveel mobiele websites gebruikt als mobiele applicaties.

Het is het aloude verhaal dat wanneer er nieuwe kanalen beschikbaar komen, marketeers mee willen liften op die trend. Zonder daarbij eerst goed onderzoek te doen en na te denken over de strategische implicaties. Elliott adviseert dan ook in zijn rapport om niet te focussen op ‘hot’ maar op middelen die consumenten daadwerkelijk zullen gebruiken.

Andere resultaten:

– Meer dan een derde van de Europese marketeers die mobiel willen gebruiken in 2011 besteedt minder dan 175.000, en de grote meerderheid budgetteert tot 35.000 euro.

– Hoewel 38 procent van de Europese marketeers mobiele applicaties ontwikkelt, download slechts 7 procent van de Europese consumenten regelmatig apps.

– Ondanks de opkomst van Whatsapp is SMS nog altijd het favoriete communicatiemiddel onder Europeanen. 74 procent van hen verstuurt en ontvangt elke maand sms’jes – daar tegenover staat dat 40 procent van de marketeers SMS of MMS marketing gebruiken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief