Soms is er niets lekkerder dan je even nodeloos kwaad maken over helemaal niets in het bijzonder. Zoals daar zijn, in de categorie bloed-onder-mijn-nagels-vandaan-want-het-slaat-als-een-tang-op-een-varken, de Beste Social Media Expert Verkiezing. Hadden we net van David Meerman Scott geleerd dat de titel ‘Social Media Expert’ uit de tijd is, komt ene Edwin Körver met een dergelijke verkiezing op de proppen. Vanuit het niets.
Wat ik heb begrepen heeft deze meneer flink de wind van voren gehad op Twitter en zijn er zelfs enkelen geweest die zich van de longlist hebben laten verwijderen (van horen zeggen, bron iemand?). Dat is hun goed recht. Om met ‘onze’ voormalige community manager Matthijs van den Broek op Facebook te spreken: “Heh, jasses. Dit is een lijstje opgezet voor de personal branding van de initiatiefnemer. Wie daaraan wil bijdragen of onzeker is over zijn expertstatus, ga je gang, draag voor en doe mee.”
Thumbnail: CC 2.0 by betsyweber
Mening van genomineerde
Opvallend is de mening van genomineerde Roos van Vugt: “Ik wilde me eigenlijk niet met de discussie bemoeien als ‘expert’ ... *kucht heel hard*, de term is hol net zoals media man/vrouw van het jaar. Bureaumensen, consultants en bedrijfszijde kandidaten worden nu met elkaar vergeleken en dat is appels met peren vergelijken.” Amen.
Ordinaire populariteitspoll
Sterker nog, een dergelijke verkiezing riekt naar een ordinaire populariteitspoll. Dit slaat echt als een tang op een varken. Door nominaties uit comments voor de verkiezing van social media expert wordt het niets meer dan een show zonder objectieve criteria. Dit is nu juist niet wat het vakgebied ‘social media’ nodig heeft; nog meer #bullshitbingo! Bah. Als het nu om het indienen van cases ging, dan zouden er objectieve criteria vast te stellen zijn en dan hadden we het tenminste ergens over.
Kandidatenlijst
De organisator schijnt nogal veel volgers op Twitter te hebben en een redelijk interessante blog, maar om dan meteen zo’n verkiezing te kunnen (mogen!) organiseren?... De kandidatenlijst leest inmiddels als een who-is-who in social media, en ik ben niet eens genomineerd! Voor wie het niet door heeft, #zelfspot ;-).

Foto: CC 2.0 by Justin Marty
Serieus nemen?
Ik heb geen zin om de hele discussie uit te kauwen, lees hier bijvoorbeeld de reactie op mijn mening van Körver. Collegablogger en Social Media Club Amsterdam-organisator Leo Verdonck stelt vervolgens de terechte vraag:
Neemt iemand dit serieus?
Geen heil in zien
Heel bizar, maar de uitgever van Marketingfacts - BBP - heeft zich er flink in laten luizen en gaat dit hele gebeuren sponsoren. Als ze nu even slim waren geweest en hun oor te luister hadden gelegd bij wat Marketingfacts bloggers (op de Facebookpagina van SocialeMediaNL had dat prima gekund), waren ze er daar bij BBP achter gekomen dat mensen die zich echt professioneel bezig houden met (social) media hier geen heil in zien.
Ondoordacht
Sterker nog, ik vind het nogal ondoordacht om met deze meneer in zee te gaan terwijl je zelf al heel veel titels in beheer hebt die zoiets veel beter zouden kunnen! Wat ik eigenlijk nog het allerbizarst vind, is dat deze meneer gewoon doorgaat met zijn verkiezing. Alsof er niets is gebeurd, geen verandering in format, geen verandering van koers, nog geen vermelding in zijn follow ups!
Bord voor de kop
Het spijt me zeer, Edwin, maar dan heb je in mijn ogen echt een gigantisch bord voor je kop. Je bent vast een heel aardige kerel, heb geen zin om op de man te spelen, maar dát slaat natuurlijk helemaal nergens op. Maar goed, dat kan ik vinden, en zo te zien velen met mij, maar mijn mening is niet heilig. Vandaar, een twtpoll!
Beter idee?
Met een twtpoll zijn we er nog niet. Iemand een (beter) idee? Zo stelde iemand (@elskamp?) voor om via Twitter een verkiezing te houden voor de slechtste social-media-expert-verkiezing van het jaar. Joah, heel meta. Of, we roepen onszelf allemaal uit tot social media expert - als in I am Spartacus. Wellicht moeten we met alle Social Media Clubs in Nederland (zijn er nogal wat intussen) komen met wél een objectief toetsbare verkiezing, met cases voorzien van een kop, staart & facts ‘n figures.
Commentaar?
Goed. Ik ben uitgeraasd. Commentaar graag. Roept u maar! NB: Er is maar één echte social media expert, en dat is MC Hammer... En nu ga ik me weer met echt belangrijke zaken bezighouden.