Minder dan helft van de top 500 websites geoptimaliseerd voor mobiel

17 juni 2011, 02:30

Blaze, consultant voor mobiele optimalisatie, heeft een onderzoek gepubliceerd waarin het de, volgens Alexia, top 500 websites heeft getest op mobiele optimalisatie. Daarin ondervond het dat 40 procent van deze websites hun site voor het gebruik van smartphones hebben geoptimaliseerd. Daarbij zijn websites gemiddeld beter aangepast voor iOS apparaten (42 procent) dan voor Android telefoons (38 procent). Van de sites geoptimaliseerd voor Android wordt er daarbij nauwelijks onderscheid gemaakt tussen smartphones en tablets.

Daarentegen zijn de websites die geoptimaliseerd zijn voor iOS bijna allemaal zowel voor iPhones als voor iPads geoptimaliseerd. Een flink verschil maar het moge duidelijk zijn dat de Android tablets nog hun echte intrede moeten doen. De iPad met al zijn hype is natuurlijk al veel langer een belangrijke speler in dit veld. Voor Android was er tot enkele maanden alleen de Samsung Galaxy Tab, de Android tablets schieten nu pas echt als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast doet de standaardisatie van het iOS apparaten hier goed zijn werk. Er zijn slechts enkele type iPhones en maar twee tablets. Android smartphones komen in alle soorten en maten, dat is voor website eigenaren niet bij te houden.

Blaze heeft de onderzochte websites ook aan een speedtest onderworpen. Zo laden de sites geoptimaliseerd voor iPhone 12 procent sneller dan die voor de iPad 2. De gemiddelde paginagrootte is ook 40 procent kleiner (370K) dan die van iPad 2 sites (620K). Rijkere content zorgt hier voor een langere laadtijd. Omdat iPads wellicht minder via 3G worden gebruikt hoeft dit niet per definitie erg te zijn. Opvallend is verder dat iPad 2 sites langer laden dan sites voor de eerste iPad.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief