Apple schrapt verplichte afdracht abonnementen

9 juni 2011, 13:00

De Duitse techsite Heise heeft scherp opgemerkt dat Apple stilzwijgend de voorwaarden voor uitgevers heeft aangepast. Uit de nieuwe voorwaarden blijkt dat abonnementen niet langer alleen via Apple’s App Store mogen worden verkocht. In dat geval moeten uitgevers 30 procent van de abonnementsprijs afgedragen. Een grote opluchting voor uitgevers. Door de bewuste regeling was het onmogelijk voor uitgevers om gratis abonnementen (bv. in combinatie met een krantenabonnement) aan te bieden. Update 20:10 Een woordvoerder van Apple heeft het nieuws tegenover Dow Jones Newswire bevestigd.

Volgens de nieuwe voorwaarden mogen uitgevers weer via hun eigen website abonnementen verkopen. Op deze manier omzeilen aanbieders van muziek-, kranten- en magazine abonnementen dus de “Apple-taks” van 30 procent. Daar tegenover staat dat er geen reclame mag worden gemaakt in de applicatie. Dan zal de app worden geweigerd.

Afgelopen week maakte de Amerikaanse justitie nog bekend dat het maatregelen tegen Apple bestudeerde. Er zou worden gekeken of Apple antitrustwetten schendt. Mogelijk was dat het laatste zetje voor Apple om de maatregel te herzien.

De oude passage in de voorwaarden:

11.13 Apps can read or play approved content (magazines, newspapers, books, audio, music, video) that is sold outside of the app, for which Apple will not receive any portion of the revenues, provided that the same content is also offered in the app using IAP at the same price or less than it is offered outside the app. This applies to both purchased content and subscriptions.

Nu gewijzigd in:

11.14 Apps can read or play approved content (specifically magazines, newspapers, books, audio, music, and video) that is subscribed to or purchased outside of the app, as long as there is no button or external link in the app to purchase the approved content. Apple will not receive any portion of the revenues for approved content that is subscribed to or purchased outside of the app

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Folko

    Wat een verschrikkelijk slecht geschreven artikel.


    9 juni 2011 om 14:20
    Louis

    Wat leuk, een nieuw woord! Afdrage. Ik moet er wel even aan wennen, na al die jaren ‘afdracht’ gebruikt te hebben. ;-P


    9 juni 2011 om 17:56
    DannyOosterveer

    Had het even snel erop gegooid, titel aangepast!


    9 juni 2011 om 18:02
    Mike van Hoenselaar

    Belangrijker is dat het snel en direct aangepast is door @DannyOosterveer. De vraag en de insteek die ik verwacht van Marketingfacts is naar het waarom.

    Waarom heeft Apple dat teruggedraaid. Dit is niet de eerste keer dat een beslissing teruggedraaid wordt als er maar genoeg geklaagd wordt. Wat is de waarde van sociale media geworden voor Apple.

    De link naar de Financial Times en hun webapp is ook een interssante ontwikkeling die ik hier mis. Hoor graag jouw mening.


    10 juni 2011 om 05:59
    Jasper Kusters

    @mike

    Ik heb zo’n vermoeden dat social media hier echt niets mee van doen heeft. Lezers van kranten en tijdschriften vinden het juist prachtig als alles via Apple loopt en begrijpen niet eens het probleem van de uitgevers. De illusie die nog altijd bij iedereen hangt is dat digitaal publiceren maar een fractie kost van het reguliere papieren proces. Iets dat totaal niet klopt (zeker niet in NL door de btw-kwestie).

    Denk eerder dat Apple dit terugdraait onder druk van uitgevers wereldwijd, maar je weet het nooit, want wie weet veranderen ze de voorwaarden over een paar maanden nog een keer. Een transparante partner is Apple simpelweg niet.


    10 juni 2011 om 06:32
    DannyOosterveer

    @Mike&Jasper;

    Denk dat het doel naast dat van 30% meepakken vooral is om in een nog sterkere mate een geïntegreerde Apple experience te bieden. Dat houdt dan dus in dat je het platform daarvoor niet mee hoeft te verlaten. Misschien denk ik heel simpel en er zullen vast Apple kenners zijn die ’t beter weten, maar ik gok gewoon dat ze gezwicht zijn voor de druk van de uitgeverswereld (en eventuele juridische stappen vanuit Amerikaanse justitie en Europese Unie)


    10 juni 2011 om 08:04
    mangold

    Eerst mochten uitgevers een knopje naar hun eigen content- en/of abonnementen-verkoopsysteem in hun app plaatsen, onder de voorwaarde dat er ook een knopje was waarmee alles via Apple’s in-app-purchase systeem gekocht kon worden.

    Nu mogen uitgevers géén knopje meer naar hun eigen content- en/of abonnementen-verkoopsysteem in hun app plaatsen.

    De situatie is dus voor zowel de uitgevers als hun klanten verslechterd…


    11 juni 2011 om 07:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!