Google +1 button nu live in de VS

Google +1 button nu live in de VS

De Google +1 button is nu live in de VS. Tenminste de versie die je kan plaatsen op je website. Google vertelt op een blogpost van vandaag dat een aantal grote Amerikaanse sites als Techcrunch, The Huffington Post en The Washington post de +1 knop gaan gebruiken.
 
Binnenkort komt ook de versie in de search results beschikbaar. Deze laatste is nu alleen nog in de experimentele fase.Op dat experiment hebben wij van SEO Effect weer een eerste experiment gedaan. Er is als het ware een steen in de vijver gegooid om te kijken wat er beweegt. Die resultaten zijn nu beschikbaar in een whitepaper. Maar eerste even een kort overzicht van de +1 knop.

De Google +1 knop

Op 31 maart 2011 introduceerde Google haar variant van de Facebook like knop; de Google +1. Spreek dit uit als “Google plus one”. Google +1 wordt als het volledig uitgerold is een stemknop in twee gedaanten:

  • een stemknop voor webpagina’s in Chrome en een stemknop voor op webpagina’s zelf
  • een stemknop direct de in Google zoekresultaten

De eerste toepassing is en stemknop voor op webpagina’s zoals de Facebook like knop of de Tweet knop. Daarnaast, en dat is nu al live als experiment, kunt u de +1 knoppen direct vinden in de zoekresultaten. Met deze +1 knop naast de zoekresultaten geeft u de goedkeuring of aanbeveling over een zoekresultaat die u communiceert met uw online vriendencirkel. Google kondigde op 10 mei op de  Google I/O conference aan dat binnen enkele weken de vergelijkbare knop komt voor op de website.

Website versie nu live in de VS

Het werd vandaag al gemeld op bijvoorbeeld Techcrunch  dat de +1 knop voor websites live zou gaan. Dit was kwam overigens eerder naar buiten door een fout van een PR bureau dat voor Google werkt (of werkte). En vanavond plofte de mail van Google op de virtuele deurmat met de officieele bevestiging: Je kan de +1 knop nu op je site zetten.

Het werkt alleen nog in de US. Wij vermoeden dat dat vooral gaat over de zichtbaarheid van +1 votes in de zoekresultaten. Dat maakt het logisch dat het ook heel snel in Google.com mogelijk wordt om daar te stemmen voor een zoekresultaat. Het is nog niet bekend wanneer de +1 knop in Europa wordt gelanceerd.

Whitepaper +1 button met eerste onderzoek

Een paar weken geleden hebben we een onderzoek opgestart naar het wel en wee van Google’s nieuwe +1 button. We hebben 70+ lezers van SEO Effect op een aantal pagina’s op deze site laten stemmen met de – experimentele – Google +1 knop. We zochten een (eerste) antwoord op vragen als:

  • Wat zou het effect zijn op vertoningen, rankings en traffic?
  • Hoe wordt het gepresenteerd.
  • Welke (positieve) effecten mag je ervan verwachten.

Op onze site van SEO Effect tools staat de +1 button inmiddels geinstalleerd in de Nederlandse blogsectie. De resultaten van dit experiment vind je in het whitepaper Google +1 experiment.

We horen graag jullie mening!

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Dat de knop alleen in de VS werkt klopt niet volgens mij. Hij werkt gewoon overal.

    geplaatst op
  • Interessante ontwikkeling in het kader van social search en de invloed op rankings. Hoewel ik de resultaten van het onderzoek dat je hebt gedaan nog wat vind tegenvallen (gegeven de 'slechts' +2% in organic traffic) belooft de +1 button veel invloed te hebben op personalized / socialized search results. Zeker de moeite waard om het onderzoek te herhalen over een wat langere periode van tijd denk ik.

    Een belangrijke consequentie voor website eigenaren van de Google +1 button is wel dat men veel beter stil moet staan bij de vraag "wanneer zou een bezoeker mijn website leuk vinden?". Het antwoord is in onze optiek dan onherroepelijk dat de kans op een "like" sterk toeneemt wanneer er ook niet-commerciele informatie op een website staat. Immers, commerciele informatie is per definitie minder likeable (zeker in B2B) en bovendien is de schare bezoekers in dit stadium kleiner dan wanneer men ook content aanbiedt die zich richt op de informatievergaringsfase (zoals een blog, whitepapers, ni

    geplaatst op
  • Mmm, kreeg een "service unavailable melding" bij de laatste post. Bij deze poging 2 van het volledige bericht.

    Interessante ontwikkeling in het kader van social search en de invloed op rankings. Hoewel ik de resultaten van het onderzoek dat je hebt gedaan nog wat vind tegenvallen (gegeven de 'slechts' +2% in organic traffic) belooft de +1 button veel invloed te hebben op personalized / socialized search results. Zeker de moeite waard om het onderzoek te herhalen over een wat langere periode van tijd denk ik.

    Een belangrijke consequentie voor website eigenaren van de Google +1 button is wel dat men veel beter stil moet staan bij de vraag "wanneer zou een bezoeker mijn website leuk vinden?". Het antwoord is in onze optiek dan onherroepelijk dat de kans op een "like" sterk toeneemt wanneer er ook niet-commerciele informatie op een website staat. Immers, commerciele informatie is per definitie minder likeable (zeker in B2B) en bovendien is de schare bezoekers in dit stadium kleiner dan wanneer men ook content aanbiedt die zich richt op de informatievergaringsfase (zoals een blog, whitepapers, nieuws, etc.). Om deze reden is Traffic Builders enkele jaren geleden ook al gestart met het TBlog, een zoekmachinemarketing blog en nieuwssectie dat juist bewust op het hoofddomein is geplaatst i.p.v. een aparte domeinnaam.

    Kortom het devies luidt in mijn optiek: breid de content van websites uit met likeable content van niet-commerciele aard. Hoe denken anderen hierover?

    geplaatst op
  • @Michiel Rijnders
    Nog even getest: ik zie dat de knop overal werkt (op de sites) maar alleen in Google.com in de zoekresultaten wordt getoond. Dus niet in Google.nl. Kan uiteraard zomaar weer veranderen...

    geplaatst op
  • @MF hé leuk ik zie de +1 button nu onder de post staan! (onder de tweet knop). Het is alleen wel de deafult engelse waarde. Kijk maar eens op http://www.seoeffect.com/nl/blog/google-1-knop-onderzocht-download-de-whitepaper.php daar zie je dat de uitlegtekst on mouse over in het Nederlands is. Kwestie van {lang: 'nl'} toevoegen, geef dat maar door aan Onstuimig.

    @Michiel De knop kan inderdaad overal ter wereld op websites geplaatst worden, zelfs in 40 talen (de taal bepaald de mouse over tekst) maar zoals Gerard al aangeeft de resultaten zijn alleen nog in google.com te zien. Oké de title is dan inderdaad niet helemaal correct, het was dan ook al laat ;-)

    @Wolter: goede toevoeging over 'brand love' en informatievergaringsfase. Wederkerigheid speelt daarin denk ik een grote rol. Als je als merk 'zomaar' iets weggeeft aan kennis, inzicht of producten dan verdien je die +1 vanzelf. Het weggeven van producten zoals seets2meet gratis wifi, koffie en lunch weggeeft speelt dan zelfs in de aankoopfase een dergelijke ‘love’ rol. Blogs met content zoals jullie TBlog doen dat op vergelijkbare wijze. Je moet als lezer inderdaad voelen dat die ander echt niks van je wil en je echt iets krijgt. Daardoor sta je vanzelf in de schuld bij de gever en wil je vanzelf iets terug doen: liken of +1nen of retweeten. (Met dank aan Aartjan van Erkel zijn voortreffelijk eenvoudige uitleg over wederkerigheid in ‘Verleiden op internet’.)

    geplaatst op
  • @wolter: Die 2% verbetering uit de conclusie gaat over 'gewogen traffic share'. Dat staat er onduidelijk in door de haast van publicatie :-( De ctr verbetering zoal gemeten is niet 2 maar 20%. Dit is denk ik inderdaad meer in de lijn van de verwachting. Wordt aangepast.

    @iedereen: Onze Engelse versie http://www.seoeffect.com/blog/Effects-of-the-Google-+1-button-researched-download-the-whitepaper/ is inmiddels opgepikt door SearchEngineWatch: http://searchenginewatch.com/article/2076176/Google-1-Increases-CTR-in-Organic-SERPs-Ranking-Boost-Likely-Study Voor niet insiders; dat is de partij die alle wereldwijde SES conferences organiseert waaronder SES Amsterdam dit najaar.

    Ik ben best wel trots op dit online PR / linkbait succes!

    geplaatst op
  • Ik heb eerlijk gezegd zo m'n bedenkingen bij deze conclusies. Denk dat het wel meevalt ... Het komt me meer over als een proefballon van Google om wat data te verzamelen en niet zozeer als een 'ranking signaal'; vooral omdat het een enorm makkelijk te beinvloeden metric is, zoals je eigen experiment overduidelijk heeft aangetoond. Zelfs als het een rankingsignaal zou zijn (wat zou kunnen natuurlijk, dat weten we nooit zeker wellicht), zal het denk ik niet lang blijven bestaan, omdat iedereen snel doorheeft hoe je +1's moet kopen.

    Op verscheidene fora kun je ze al per 100 kopen trouwens.

    Dat er een trafficshareverbetering van 2% is (mooie kpi trouwens, wie heeft dat beacht ;)), kan ook door de tweets zelf veroorzaakt zijn; dus daar is eerder een correlatie te zien dan een echt oorzakelijk verband lijkt me.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.