428 miljoen mobiele apparaten verkocht in Q1 2011, aandeel Android verzevenvoudigd

26 mei 2011, 02:00

Volgens de laatste cijfers van Gartner zijn er in het eerste kwartaal van 2011 bijna 428 miljoen mobiele communicatie apparaten verkocht. Zoals verwacht is het aandeel smartphones sterk gegroeid. Ten opzichte van vorig jaar zijn de verkopen met 85 procent toegenomen. Daarmee is 23.6 procent van de mobiele apparaten een smartphone. De grootste stijgers zijn Apple en Samsung. Nokia verkoopt nog altijd de meeste telefoons, maar het verkoopaandeel staat op het laagste punt sinds 1997. Van alle verkochte toestellen draait 36 procent op Android; dat is een toename van factor 7 ten opzichte van een jaar geleden.

In vergelijking met kwartaal 1 vorig jaar zijn er 19 procent meer mobiele apparaten over de toonbank gegaan. Volgens Gartner gaan de nieuwe mid-range toestellen ervoor zorgen dat dit jaar ook de massa aan de smartphone gaat. Het gaat dan om toestellen zoals de LG Optimus Black, HTC Desire S en Samsung Galaxy Gio. Volgens Gartner-analyst Robert Cozza hadden de verkopen in kwartaal 1 nog hoger kunnen zijn, maar door leverproblemen zijn veel high-end modellen laat verkocht. Ook Sony Ericsson, Alcatel en ZTE hebben aangekondigd een breder portfolio neer te zetten.

Wanneer we kijken naar de verkoop van mobiele apparaten zien we Nokia nog altijd op de eerste plek staan. Het verkoopaandeel is dan wel 5.5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar, en komt daarmee op z’n laagste verkoopaandeel sinds 1997. Gartner verwacht dat Nokia in de lage en midden klasse markten de prijzen van Symbian-based smartphones nog verder gaat verlagen om verkopen op pijl te houden tot de introductie van Windows Phone 7 toestellen.

Table 1: Worldwide Mobile Terminal Sales to End Users in 1Q11 (Thousands of Units)

Company

1Q11

Units

1Q11 Market Share (%)

1Q10

Units

1Q10 Market Share (%)

Nokia

107,556.1

25.1

110,105.4

30.6

Samsung

68,782.0

16.1

64,897.1

18.0

LG

23,997.2

5.6

27,190.1

7.6

Apple

16,883.2

3.9

8,270.1

2.3

RIM

13,004.0

3.0

10,752.5

3.0

ZTE

9,826.8

2.3

6,104.3

1.7

HTC

9,313.5

2.2

3,378.4

0.9

Motorola

8,789.7

2.1

9,574.5

2.7

Sony Ericsson

7,919.4

1.9

9,865.7

2.7

Huawei Technologies Co. Ltd.

7,002.9

1.6

5,236.1

1.5

Others

154,770.9

36.2

104,230.3

29.0

Total

427,846

100.0

359,605

100.0

Zoals we al eerder schreven doet Samsung het op dit moment erg goed. Dit is ook af te lezen uit de tabel van Gartner. Het bedrijft verkocht zo’n 6 procent meer toestellen dan vorig jaar, het verkoopaandeel zakte echter ligt. Dit was mede te danken aan het succes van de Galaxy S, verwacht wordt dat het aandeel door de introductie van de Galaxy S 2 en mid-range toestel Gio verder zal toenemen.

Het aandeel van LG is ligt afgenomen. Zoals we in de review van de LG Optimus 2X al beschreven is LG zeer druk geweest met een herpositionering. In de afgelopen jaren heeft LG gefocust op de onderkant van de markt, mikte met name op mobiele telefoons en niet smartphones. Met de introductie van de LG Optimus 2X (high-end), Optimus Black (mid-range) en Optimus 3D (eerste smartphone met 3D ondersteuning) is LG weer helemaal terug van

weggeweest.

Het verkoopaandeel van Apple is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. Het verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 16.9 miljoen mobiele apparaten. Carolina Milanesi, research vice president bij Gartner zegt hierover: ““This strong performance helped Apple consolidate its position as the fourth largest brand in the mobile communication market overall. Considering the higher than average price of the iPhone this is a remarkable result and highlights the impact that a strong aspirational brand can have on a product.”

Qua operating systems is het aandeel Androids met maarliefst een factor 7 toegenomen tot iets meer dan 36 procent en is daarmee de nummer 1 in verkochte toestellen. Nokia’s Symbian is nog altijd een sterkte tweede. Belangrijkste ontwikkeling in deze markt is de Microsoft-Nokia alliantie. Gartner geeft aan dat Nokia er op gebrand is om snel naar Windows Phone 7 over te schakelen, zodat de concurrentie de low to mid-range markt niet overneemt.

Table 2: Worldwide Smartphone Sales to End Users by Operating System in 1Q11 (Thousands of Units)

Company

1Q11

Units

1Q11 Market Share (%)

1Q10

Units

1Q10 Market Share (%)

Android

36,267.8

36.0

5,226.6

9.6

Symbian

27,598.5

27.4

24,067.7

44.2

iOS

16,883.2

16.8

8,359.7

15.3

Research In Motion

13,004.0

12.9

10,752.5

19.7

Microsoft

3,658.7

3.6

3,696.2

6.8

Other OS

3,357.2

3.3

2,402.9

4.4

Total

100,769.3

100.0

54,505.5

100.0

In het eerste kwartaal zijn er slechts 1.6 miljoen Windows Phone toestellen over de toonbank gegaan. Dit vooral vanwege het ontbreken van goede toestellen. Veel fabrikanten focussen nog altijd vooral op Android. Nokia zal ongetwijfeld een flinke boost geven aan Windows Phone 7 sales. Gartner benadrukt verder het belang van het operating system als USP, in tegenstelling tot hardware. Het ecosysteem van applicaties en services is steeds belangrijker. Wanneer gebruikers informatie invoeren in apps en services verhoogt het de kosten om te switchen. Vandaar dat het OS en het ecosysteem kunnen voorkomen dat gebruikers makkelijk switchen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!