Google Shopping live in beta

3 mei 2011, 07:05

Google heeft vandaag Google Shopping in beta gereleased (oude naam Google Product Search, zie ook Twinkle). Met shopping kun je prijzen en producten vergelijken: mogelijk wordt Google Shopping een belangrijke ontwikkeling in de wereld van de e-commerce. Retailers kunnen gratis meedoen met de dienst door een productcatalogus aan te bieden via het Google Merchant Center, schrijft cNet Australië, zie ook dit bericht van Google zelf. De eerste zoekresultaten zijn nu zichtbaar, ook in de Nederlandse omgeving.

Ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen deze dienst; gaat dit een belangrijke toevoeging leveren op al bestaande vergelijkingssites, kunnen die mogelijk inpakken of is de uitwerking minimaal?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    sjongsma

    Google Shopping is in de basis eigenlijk vrij mager. Waar wat mij betreft de toegevoegde waarde zit, is in het toevoegen van de shopping resultaten aan je “reguliere” websearch. Dus op het moment dat je zoek naar bijvoorbeeld een “Canon 60D”, dat je dan tussen de review sites ook direct producten en prijzen te zien krijgt.


    3 mei 2011 at 07:22
    André Scholten

    Wanneer je een productfeed in Google Shopping hebt staan moet je er voor zorgen dat je campagne tags aan de bestemmingsURL’s toevoegt. Als je dat niet doet wordt het verkeer vanuit Shopping in bijvoorbeeld Google Analytics als SEO verkeer gezien. Wanneer je de utm_source, utm_medium en utm_campaign gebruikt heb je al genoeg info, het gebruikte zoekwoord wordt automatisch door het GA meetscript aan deze bron/medium/campagne combinatie toegevoegd. Zo zie je precies hoeveel bezoek het je oplevert, en welke zoekopdrachten men gedaan heeft.

    Erg interessante ontwikkeling, ben benieuwd hoeveel verkeer het voor de diverse sites op gaat leveren.

    @Siegfried: dat zal binnenkort ook wel gebeuren, zie je nu al vaak in de Amerikaanse resultaten.


    3 mei 2011 at 07:35
    ArneGalama

    Mooie ontwikkeling, echter is het afwachten hoe Google met affiliates om zal gaan. Op dit moment komen de eerste affiliates al naar voren in de resultaten van Google Shopping.


    3 mei 2011 at 07:53
    ArneGalama

    @Siegfried: Daarnaast zullen de producten uit Google shopping ook gekoppeld worden aan AdWords. Er zullen hierdoor extra advertentie formaten beschikbaar komen.


    3 mei 2011 at 08:20
    Pim

    @Arne Galama

    Mag ik vragen waar je de resultaten van affiliates precies ziet? Volgens mij zou Shopping alleen toebedeeld zijn aan werkelijke shops die de producten leveren.


    3 mei 2011 at 08:29
    arjenhettinga

    Mooie ontwikkeling inderdaad die pas echt interessant wordt wanneer Shopping resultaten worden toegevoegd in de ‘Universal Search Resultaten’ en de latere koppeling met AdWords.

    @ArneGalama; in de specs Google Shopping staat dat alleen merchants mogen worden toegevoegd waarbij de uiteindelijke transactie op de website van de (aangemelde) merchant zelf plaatsvindt. Daarmee vallen (reguliere) affiliates dus al af omdat zij zich aanmelden met een andere url als waarop de transactie plaatsvindt.


    3 mei 2011 at 08:30
    arjenhettinga

    @AndreScholten; goed indd om deze parameters op te geven voor Google Analytics!

    Verder nog slim om de productid in utm_content op te nemen. Op deze manier is eenvoudig in Google Analytics te zien welk keyword aan welk product gekoppeld is (cq bezoekers heeft opgeleverd).

    Iemand anders al (vroege 🙂 ) best practices?


    3 mei 2011 at 08:41
    arjenhettinga

    @ArneGalama: wat je zegt klopt denk ik wel, maar wel met de nadruk op nog :-). Google zal dit vanzelf opschonen cf richtlijnen.

    Verder zit er nogal wat ‘waste’ in de resultaten. Zeker buiten de ‘ean-categorieën’ (waar Shopping dus ook geen productpagina voor genereert) heeft Google het veel moeilijker om de resultaten beheersbaar te krijgen vanwege de veelzijdigheid van de data.

    Verder zien we merchants verschijnen die nog geen feed hebben aangeleverd (weet ik dan toevallig), dit betekent dus dat Google zelf al druk bezig is met het verrijken van de resultaten aan de hand van data die ze zelf gespiderd heeft.


    3 mei 2011 at 18:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief