Google Shopping live in beta

Google Shopping live in beta

Google heeft vandaag Google Shopping in beta gereleased (oude naam Google Product Search, zie ook Twinkle). Met shopping kun je prijzen en producten vergelijken: mogelijk wordt Google Shopping een belangrijke ontwikkeling in de wereld van de e-commerce. Retailers kunnen gratis meedoen met de dienst door een productcatalogus aan te bieden via het Google Merchant Center, schrijft cNet Australië, zie ook dit bericht van Google zelf. De eerste zoekresultaten zijn nu zichtbaar, ook in de Nederlandse omgeving.

Ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen deze dienst; gaat dit een belangrijke toevoeging leveren op al bestaande vergelijkingssites, kunnen die mogelijk inpakken of is de uitwerking minimaal?


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Google Shopping is in de basis eigenlijk vrij mager. Waar wat mij betreft de toegevoegde waarde zit, is in het toevoegen van de shopping resultaten aan je "reguliere" websearch. Dus op het moment dat je zoek naar bijvoorbeeld een "Canon 60D", dat je dan tussen de review sites ook direct producten en prijzen te zien krijgt.

    geplaatst op
  • Wanneer je een productfeed in Google Shopping hebt staan moet je er voor zorgen dat je campagne tags aan de bestemmingsURL's toevoegt. Als je dat niet doet wordt het verkeer vanuit Shopping in bijvoorbeeld Google Analytics als SEO verkeer gezien. Wanneer je de utm_source, utm_medium en utm_campaign gebruikt heb je al genoeg info, het gebruikte zoekwoord wordt automatisch door het GA meetscript aan deze bron/medium/campagne combinatie toegevoegd. Zo zie je precies hoeveel bezoek het je oplevert, en welke zoekopdrachten men gedaan heeft.

    Erg interessante ontwikkeling, ben benieuwd hoeveel verkeer het voor de diverse sites op gaat leveren.

    @Siegfried: dat zal binnenkort ook wel gebeuren, zie je nu al vaak in de Amerikaanse resultaten.

    geplaatst op
  • Mooie ontwikkeling, echter is het afwachten hoe Google met affiliates om zal gaan. Op dit moment komen de eerste affiliates al naar voren in de resultaten van Google Shopping.

    geplaatst op
  • @Siegfried: Daarnaast zullen de producten uit Google shopping ook gekoppeld worden aan AdWords. Er zullen hierdoor extra advertentie formaten beschikbaar komen.

    geplaatst op
  • @Arne Galama
    Mag ik vragen waar je de resultaten van affiliates precies ziet? Volgens mij zou Shopping alleen toebedeeld zijn aan werkelijke shops die de producten leveren.

    geplaatst op
  • Mooie ontwikkeling inderdaad die pas echt interessant wordt wanneer Shopping resultaten worden toegevoegd in de 'Universal Search Resultaten' en de latere koppeling met AdWords.

    @ArneGalama; in de specs Google Shopping staat dat alleen merchants mogen worden toegevoegd waarbij de uiteindelijke transactie op de website van de (aangemelde) merchant zelf plaatsvindt. Daarmee vallen (reguliere) affiliates dus al af omdat zij zich aanmelden met een andere url als waarop de transactie plaatsvindt.

    geplaatst op
  • @AndreScholten; goed indd om deze parameters op te geven voor Google Analytics!

    Verder nog slim om de productid in utm_content op te nemen. Op deze manier is eenvoudig in Google Analytics te zien welk keyword aan welk product gekoppeld is (cq bezoekers heeft opgeleverd).

    Iemand anders al (vroege :-) ) best practices?

    geplaatst op
  • @Pim: @arjengettinga: Bijvoorbeeld de Fashionchick producten. Deze verwijzen naar fashionchick.nl die er vervolgens een M4N feed heeft staan. Ik verwacht dat dit nog mogelijk is binnen productgroepen waar geen overzichtpagina's van zijn binnen Shopping.

    Zie ook: voorbeeld affiliates in Google Shopping

    geplaatst op
  • Eerste reactie in de industrie is binnen. Beslist heeft zojuist aangekondigd dat de site 'gratis voor alle webshops’ wordt. Het bedrijf wil de prijsdrempel voor startende en kleinere webshops wegnemen.

    geplaatst op
  • @ArneGalama: wat je zegt klopt denk ik wel, maar wel met de nadruk op nog :-). Google zal dit vanzelf opschonen cf richtlijnen.

    Verder zit er nogal wat 'waste' in de resultaten. Zeker buiten de 'ean-categorieën' (waar Shopping dus ook geen productpagina voor genereert) heeft Google het veel moeilijker om de resultaten beheersbaar te krijgen vanwege de veelzijdigheid van de data.

    Verder zien we merchants verschijnen die nog geen feed hebben aangeleverd (weet ik dan toevallig), dit betekent dus dat Google zelf al druk bezig is met het verrijken van de resultaten aan de hand van data die ze zelf gespiderd heeft.

    geplaatst op
  • Leuke ontwikkeling inderdaad waar we bij Traffic Builders veel van verwachten voor de online retail. Het wordt ook met name interessant om te zien wat het effect is op de CTR vanuit de standaard, non-universal search resultaten op de verschillende posities rondom het Google Shopping content blok. Wanneer je kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van de organic CTR zie je de afgelopen jaren een dalende tendens. Dus de topposities krijgen een steeds lager wordend aandeel kliks t.o.v. het totaal zoekvolume. Dit komt deels door de komst van topposities in Google Adwords, maar ook door de universal search results.

    Wellicht ook interessant voor sommige lezers: we zijn momenteel bezig om in de [url=http://www.rankinspector.com]ranking analyse en rapportage tool RankInspector[/ulr] de mogelijkheid toe te voegen om naast het doormeten van vermeldingen in Google Local en videoresultaten, ook de vermelding in Google Shopping door te voeren. Wordt eind deze maand, begin juni verwacht.

    Verder zou ik zeker de tips van o.a. André opvolgen om de vermeldingen in Google Shopping actief te beheren en niet af te wachten totdat je wordt gespiderd als webshop, juist omdat je dit kanaal als een aparte campagne wilt tracken in je webanalytics omgeving of conversie-attributietool. Idem voor wat betreft de integratie in Google Adwords, maar zover is het natuurlijk nog niet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.