Sinds begin van deze maand geef ik het vak Persuasive Media (#persuasivemedia11) op de Hogeschool Utrecht. Doel hiervan is om te begrijpen hoe je mensen meetbaar kan beïnvloeden via social media. Er wordt gezocht naar antwoorden op vragen als hoe meet ik de impact van twitter en kan ik offline gedrag stimuleren via Facebook?
Dit vak is geïnspireerd op het werk van Stanford wetenschapper Dean Eckles. Dean geeft de Stanford summer course Persuasion, Contagion, and Compliance-Gaining in Online Media. Volgens mij kunnen we hem overhalen om de cursus (gedeeltelijk) open te stellen voor het publiek. Tip: volg Dean en stuur hem een tweet.
Zes derdejaars en vierdejaars studenten Mediatechnologie volgen mijn vak via een gesloten Facebook group. In deze FB group heb ik ook enkele experts (denk aan types als collega MF blogger Mischa Coster) uitgenodigd zodat ik niet de enige ben die input geeft. En ik wil graag via deze weg periodiek onze ervaringen delen.
We onderzoeken de invloed die je kunt uitoefenen via Twitter (Danny Eerens), Facebook (Elske de Vries), Posterous (Sven de Rooij), Instagram (Alexandra Benschop) en Layar (Gee Eersteling). Collega Arno Wilkens, mijn partner in crime in dit vak, neemt Slideshare onder de loep. En ik heb Foursquare bekeken. Voor een eerste analyse over hoe je de impact van Gamification (de badges binnen Foursquare) op gedrag kan bepalen kan jij mijn Posterous artikeltje lezen.
Volgens mij zijn de vragen die wij onderzoeken erg interessant voor de lezers van M!. Mijn wens is dan ook dat deze discussie niet alleen bij ons in het klaslokaal en op de FB-group wordt gevoerd. Ik nodig jullie allemaal uit om onder #persuasivemedia11 mee te discussiëren via Twitter en natuurlijk als commentaar op dit artikel. Dan beloof ik in de loop van volgende week een update geven over onze bevindingen.