Onderzoeksrapport: De uitgever aan het woord 2011

7 april 2011, 08:23

Wie nog niks te doen had vanmiddag, geïnteresseerd is in innovatie bij uitgeverijen in educatie, print, kranten, publiekstijdschriften en wetenschappelijk, kan vrij nemen, dit rapport uitprinten en in de tuin of op het terras met zonnebril de 145 pagina’s doorploegen. Uit het onderzoek “De uitgever aan het woord 2011” blijkt dat uitgevers in 2011 vol in gaan zetten op mobiel, maar eigenlijk nog onvoldoende ideeën hebben hoe ze daar geld mee gaan verdienen (omzetten in “potentiële cash-cows” rept het persbericht populair). Mobiele applicaties waren in 2010 goed voor nog geen half procent van de omzet: niet bepaald een goudmijn, maar dat is voor nu.

Vandaag presenteert het onderzoeksteam van Thaesis in het Theater van ‘t Woord bij de Openbare Bibliotheek van Amsterdam alle onderzoeksresultaten aan een gezelschap van meer dan zestig uitgevers. De trendmonitor is gebaseerd op een kwantitatieve analyse van de antwoorden van een groot aantal respondenten en een kwalitatieve analyse van relevante ontwikkelingen in de sector gebaseerd op diepte-interviews met uitgevers. Het onderzoek werd

voor de achtste keer gehouden en is geleid door Hans van Moorsel MSc., die eerder de organisatorische reacties van Nederlandse krantenuitgevers op disruptieve innovaties onderzocht. Het onderzoek is hier te lezen:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!