Argentijns bier brengt vrienden virtueel naar de bar

7 februari 2011, 11:35

Het Argentijnse Andes bier lanceerde recent een opmerkelijke campagne. De actie zou trouwens mooi passen in het overzicht van Guerilla marketing dat Erik Van Roekel recent maakte. Ze ontwikkelden een robot uitgerust met video conference mogelijkheden in verschillende Argentijnse bars. Consumenten konden via de website ontdekken in welke bars dergelijke robot te vinden was. Eens je naast de robot zit, kan je een SMS versturen naar één van je vrienden. Die vriend kon jammer genoeg niet mee naar de bar en besloot thuis te blijven bij zijn vriendin.

Via deze robot kunnen beide groepen met elkaar connecten. Op zeker moment krijgt de man thuis een SMS vanuit de bar. Dan kan hij via de webcam op zijn PC meepraten met zijn vrienden in de bar. De beelden van de man thuis worden getoond op het hoofd van de robot. Op die manier is hij virtueel toch aanwezig bij zijn vrienden. Hij kan zelfs een biertje meedrinken. De technologie is echt wel sterk, zo kan de robot ook zijn hoofd bewegen. Op die manier kan de man thuis een goed overzicht krijgen van de volledige bar.

Goeie conversatie starter

Deze actie is ongetwijfeld een stevige conversatie starter in de betrokken bars. Het verhaal past perfect in de filosofie van Andes: ze positioneren zich als de lijm die mannelijke vriendschappen samen houdt. De technologie is leuk (eigenlijk is het een robot met een Skype functionaliteit) en zorgt voor geanimeerde gesprekken. Gezien de fit met het merk lijkt het me een goeie guerilla actie. Twitter en Facebook zetten de campagne uiteraard in de kijker, waardoor het bereik van deze actie voldoende groot wordt. Je zou zelfs kunnen denken dat er een klein conversie voordeel inzit. De vrienden thuis zullen vast ook een biertje ter hand nemen tijdens het inbellen. Misschien hadden ze dat biertje niet gedronken zonder deze campagne.

En nu?

Probleem met dit soort uiterst creatieve campagnes is de lat die steeds hoger komt te liggen. De robots zullen vast niet eeuwig in de café‘s blijven staan. Volgens mij zijn dit soort acties goed voor een versteviging van de merkpositie, maar ook om bereik uit te bouwen van je sociale media. Veel merken hebben nu eenmaal als doel meer Facebook fans krijgen. Hiervoor lijkt me dit ideaal. In een perfecte wereld gebruikt dit merk deze mensen dan om een structurele conversatie op te zetten.

Wat vinden jullie van dit soort actie?

Steven Van Belleghem
Global CX Thought Leader bij stevenvanbelleghem.com

Steven Van Belleghem is a global thought leader in the field of Customer Experience. His passion is spreading ideas about the future of customer experience. Steven believes in the combination of common sense, new technologies, an empathic human touch, playing the long-term game and taking your social responsibility to win the hearts and business of customers over and over again. Steven is the author of multiple international bestselling books including ‘The Conversation Manager’, ‘When Digital Becomes Human’, ‘Customers the Day after Tomorrow’, ‘The Offer You Can’t Refuse’ and a technology thriller called Eternal.

Categorie
Tags

5 Reacties

    cor

    sorry. reageren ging erg traag. daarom dacht ik, nog een keer.


    7 februari 2011 om 20:13
    StevenInSites

    Hi Cor, ik denk dat je je vergist. De campagne waar jij naar verwijst is inderdaad een jaar oud. Dat is de teletransporter campagne. Daarbij kan je vanuit het café bellen naar je vriendin en doen alsof je ergens anders bent. De campagne uit mijn artikel hier is van januari 2011. Hierbij kan de man effectief thuis blijven maar via skype virtueel met zijn vrienden praten die op café zitten, dit adhv die robot.


    7 februari 2011 om 20:30
    cor

    @Steven Echt een robotbiertje dus. Dank voor de verduidelijking, en het rechtzetten van mijn reactie. Filmpje ergens?


    7 februari 2011 om 20:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief