Digitaal verjaardagsfeestje voor Pearl Jam
Als ik een persbericht in mijn mailbox krijg waarvan de titel de naam bevat van een band die je al twintig jaar religieus volgt, dan ben ik wakker. Fortress, gespecialiseerd in interactieve social media campagnes en strategieën, heeft in opdracht van platenlabel Universal Music de website PearlJamexperience.com ontwikkeld. Deze site is speciaal ontwikkeld om het twintigjarig jubileum van de band Pearl Jam en hun recente live CD Live on 10 Legs te promoten. De band uit Seattle heeft al vanaf de eerste jaren een erg trouwe schare fans in alle landen van de wereld en in 2011 zullen de bandleden de echte fans niet teleurstellen. Met re-issues van hun eerste albums, een DVD die de afgelopen twintig jaar bestrijkt en een mogelijk tweedaags festival in de zomer krijgen de ware Pearl Jam fans in 2011 zeker waar voor hun geld. Daarnaast ligt nu Live on 10 Legs in de winkel, een fraaie live CD (en ja, ik heb natuurlijk de Deluxe Boxset aangeschaft…) waar de band de mooiste live versies van een aantal favoriete nummers op een rij heeft gezet.
Op PearlJamexperience.com kunnen fans hun favoriete Pearl Jam ervaringen,foto’s en video’s met elkaar delen. Een digitaal verjaardagsfeestje voor de fans. De applicatie is in 17 landen beschikbaar, waarbij elk land de mogelijkheid heeft het actiemechanisme achter de banners naar wens aan te passen.
Laat ik eerlijk zijn, de site is niet één van de meest vriendelijke verjaardagscadeaus die je een band kunt geven. Het is leuk om een foto of een video te plaatsen, maar verder? Ik kan het op Twitter zetten of Liken op Facebook. Ik mis elke echte integratie met de sociale netwerken. Verder is het aardig irritant dat na elke klik de audiospeler automatisch een willekeurig nummer begint te spelen. De filtermogelijkheid is behoorlijk simpel en recht door zee en biedt weinig extra beleving. Voor de liefhebbers van Pearl Jam die dachten dat de band na Alive en Jeremy niets meer hadden gedaan is het wellicht leuk om even door wat verhalen te klikken,de fans die Pearl Jam al die jaren hebben gevolgd zullen de site snel verlaten en op sites als Pearljamalive.com of Twofeetthick.com een veel rijkere geschiedschrijving vinden. Of ze vinden elkaar op de internationale Bugs Facebook pagina, mailinglist of fora die de band rijk is.
PearlJamExperience is een leuke site, maar doet voor mij als ware fan de band geen recht. Het label had beter moeten weten en wellicht eens moeten rondkijken bij de initiatieven die er al zijn, op de fora of de Facebook fanpagina’s. Wellicht samen met de fans een digitaal verjaardagsfeestje maken, maar dit is het helaas net niet.
Frank Meeuwsen is kritisch denker, spreker en doener over de strategische mogelijkheden en implicaties van digitale media. In 2010 verscheen zijn boek Bloghelden over de geschiedenis van de Nederlandse blogosfeer. Daarnaast een groot fan van alle muziek die uit Seattle kwam begin jaren ‘90 en Pearl Jam in het bijzonder….
Als liefhebber was ik ook uitermate nieuwsgierig naar wat deze site extra zou toevoegen voor de echte Pearl Jam fans, maar ben het met je eens dat de experience zwaar tegen valt. Op zich wel weer bijzonder voor een band die op andere vlakken juist wel weer heel duidelijk en expliciet de interactie zoekt met hun fanbase..
Leuk dat je iets geschreven hebt over de PJ experience!
Binnen het concept hebben wij gekozen voor een integratie met Facebook d.mv. likes, Facebook login en de nodige Facebook tabs aan te bieden. Wat voor Universal Music een voordeel biedt is dat ze het als marketingtool in veel landen kunnen inzetten en lokaliseren, nadeel hiervan is dat een volledige integratie met Facebook niet wenselijk is. De fan initiatieven op internet zijn inderdaad een voorbeeld van hoe Pearl Jam online leeft, de Pearl Jam Experience probeert dit te channelen via een officieel kanaal met uiteraard de bijbehorende kooplinks en de mogelijkheid om iets te winnen. Wat betreft de audiospeler heb je helemaal gelijk en deze wordt nu aangepast.
PS Ik denk dat je een goede kans maakt op het album in België
@Uri het is behoorlijk brak spul als je het hebt over channelen en engagen en experience…het mist letterlijk een ziel… En dat bij een briljante band als PJ…ik ben teleurgesteld…
@Uri: ja ik zat door de landen te klikken en even niet op te letten in welk taalgebied ik zat… Maar dank voor je verdere uitleg en toezegging over de audiospeler. Bij een volgende campagne met de band hou ik me graag aanbevolen als extra klankbord!:-)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!