Android grootste mobile OS in VS

17 januari 2011, 05:01

Dit bericht of kop met deze strekking zal de komende tijd nog wel eens vaker op ons af komen: Android is de grootste in de VS (zie ook dit artikel). Althans, Android heeft het grootste marktaandeel van mobiele operating systems in de VS volgens cijfers van Millennial Media (via MC). Zijn die betrouwbaar, en kunnen we de marktcijfers van overzeees doortrekken naar Europa? Op beide vragen valt niet echt hard ‘ja’ te zeggen. Uit de cijfers van de Mobile Mix data (hieronder meer over de onderzoeksopzet) blijkt in ieder geval dat 46% van de smartphones op het netwerk op Android OS draait. iOs van Apple volgt met 31 procent.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is geen poll of enquete: voorzover ik onderstaande onderzoeksverantwoording juist inschat betreft het ‘echte’ netwerkdata van verschillende partners als mobiele operators, medianetwerken en uitgevers:

“Millennial Media’s Mobile Mix™ reports key advertising trends with a focus on mobile manufacturers, devices, operating systems, connected devices and more. Millennial Media’s Mobile Mix™ is in complement to the Scorecard for Mobile Advertising Reach and Targeting (S.M.A.R.T.)™ report, which delivers monthly insights on advertising performance and engagement. Both reports are based on actual campaign and network data from Millennial Media, Inc. Millennial Media partners with major carriers, media networks, and top-tier publishers to deliver the largest data set of any third-party U.S. mobile advertising network.”

Volledig rapport ter inzage

Ajit Jaokar

“Android will be very disruptive, far more than the iPhone. Android will be much more mass market. It will have problems and it will take some time to come through. It will be far more democratic, far more interesting for innovation.” Dit interview met Ajit Joakor lijkt alweer zo lang geleden (4 september 2008):

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    chi666

    Ga ik toch even zeiken over de onderzoeksdata. Als ik het zo lees (maar het kan zijn dat ik er helemaal naast zit) is het dus niet de netwerkdata an sich, maar de netwerkdata gebruikt voor advertenties. Dan kan daar natuurlijk een flinke vertekening in zitten. Immers, daarmee kan je targetten 🙂

    Als dat er al uit gefilterd is (wat ik me haast niet in kan denken, zo’n bias) dan is het niet het aantal devices, maar het gebruik. Bekend is dat in Nederland iPhone gebruikers goed zijn voor een heel groot deel van het dataverkeer (ik geloof 50%), maar dat het maar 10% of 15% van de smartphones is met een iOS. Dus als je zoekt naar heavy users is dat goed, maar als je een app wilt bouwen voor hele groepen is enkel focussen op de iPhone niet echt verstandig.


    17 januari 2011 om 07:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!