Testen voor het mobiele browser landschap

7 januari 2011, 05:57

Peter Paul Koch heeft in december 2010 op zijn blog een prachtig mustread overzicht gemaakt van het mobiele browser landschap en de smartphonemarkt zoals dat er op dat moment uitzag. De discussie over een mobiele site of een app is nog steeds actueel; tegelijkertijd verwacht Koch dat gebruikers gewoon verwachten dat een site werkt op hun mobiele telefoon, en daarmee uit. Er zijn nogal wat browsers, die je dus allemaal moet testen want de verschillen zijn groot. In het artikel een overview van het smartphonelandschap en de browsermarkt:

Smartphonemarkt

Het goede van het onderscheid hierboven is dat Koch de smartphonemarkt op basis van operating system (os) uit elkaar trekt en op basis van dat os gebruikerstypen definieert. Dat is handig voor iedereen die aan de slag wil met mobile marketing. Onderstaande marktaandelen van mobiele browsers heeft Koch gemaakt op basis van cijfers van StatCounter vorig jaar:

Testen

Als contentpartij moet je dus testen, testen testen omdat de platformen, browsers en operating systems in de mobiele markt sterk verschillen. Koch schrijft:

“Start testing right now. Sure, you may only have one or at most two phones to use, but you will learn a lot just by viewing your site on any phone. The most tricky mobile problem is one you can address right away: The tiny display. Every mobile phone has a tiny display by desktop standards, and your site needs to fit in it. Start experimenting immediately. Don’t worry that your devices are not representative of market share. Any mobile test is better than no mobile test.”

Lees het volledige artikel waarin Koch ook een oordeel velt over de kwaliteit van de verschillende browsers en een voorspelling doet over het verminderen van de dominantie van Safari van Apple op zijn weblog.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!