Interview Lea Cramer, Managing Director Groupon over social commerce

23 november 2010, 09:39

Groupon is in maart 2010 als onderdeel van MyCityDeal van start gegaan in Amsterdam. MyCityDeal is een Duits bedrijf met 22 vestigingen wereldwijd. In mei overgenomen door Amerikaanse bedrijf Groupon en is daarmee nu in meer dan 23 landen actief. In Nederland is Groupon in inmiddels 12 steden actief en biedt haar 1,4 miljoen leden elke dag een andere deal in alle steden. Tanja Sanders is/was consultant bij Groupon en heeft voor Marketingfacts de recentelijk aangestelde directeur Lea Sophie Cramer geïnterviewd over de omslag die plaatsvindt in de wereld van e-commerce. Social commerce is daar een goed voorbeeld van. Hieronder het interview. Over de dimensies van social commerce, over de psychologie erachter en over het waarborgen van de kwaliteit van de deals.

Wat is social commerce?

“Social commerce is eigenlijk e-commerce dat gebruik maakt van sociale media om online kopen en verkopen van producten te stimuleren en dat met name gebruik maakt van sociale interacties en contributies van gebruikers.”

Hoe speelt Groupon in op dit principe?

“Het gehele business model is hierop gebaseerd. Een minimaal aantal mensen moet meedoen aan de deal. Wij hebben een hele afdeling die zich bezighoudt met social media en een Groupon community manager om de sociale interactie te stimuleren. Social commerce is veel meer dan samen online shoppen.”

Bij Groupon is social commerce opgedeeld in zes dimensies. Kun je die toelichten?

“Ja, de eerste is: Social shopping- Tools waar mensen de activiteit van online shopping kunnen delen. Dan is er synchronized shopping, daaronder valt groupbuying. Dat faciliteren wij bij Groupon: gezamenlijk kopen om hoge korting te krijgen, co-browsing wat Wehkamp heeft gedaan om gezamenlijk realtime te shoppen met vrienden, group gifting wat door Amazon en Apple iTunes werd ingezet om gezamenlijk een kado kopen. En verder ratings & reviews, Groupon maakt hier gebruikt van en dit is erg belangrijk om de kwaliteit te kunnen waarborgen.”

Een vierde dimensie van social commerce is voor Cremer: forums & communities. Cremer: “Zover zijn we in Nederland nog niet, maar we zijn bezig om onze community beter met ons bedrijf te laten communiceren en verschillende initiatieven op te zetten. Denk daarbij aan user forums, user galleries, idea boards, q&a forms. Verder zijn we in Duitsland al zover dat we naast het het e-commerce platform tevens een geïntegreerde city community guide hebben waar men alles vinden kan wat er te doen is in de stad.”

De vijfde dimensie van social commerce is voor Groupon social media optimisation. Cremer: “Momenteel is veel in ontwikkeling op dit gebied. Verder worden de kanalen zoals Twitter, Facebook, Hyves, Linkedin en Slideshare sinds kort optimaal benut en hebben we een community manager die 24/7 actief met onze doelgroep in gesprek is. De consument wordt gevraagd welke deal zij online willen zien, vervolgens wordt deze informatie doorgespeeld naar de sales managers en worden er deals gesloten met deze adverteerders.”

En de laatste dimensie, dat zijn social adds en apps. Cremer: “Wanneer iemand op zijn Facebook of Hyves pagina instelt dat hij bepaalde voorkeuren of interesses heeft krijgt hij/ zij de deal de daarop afgestemde en dus gepersonaliseerde deal advertentie te zien. Apps hebben we in Nederland nog niet, maar zijn wel een belangrijk onderdeel van onze nabije toekomstplannen.”

Waarom denk jij dat dit een nog groter succes kan worden?

“Omdat het de meest belangrijke psychologische elementen van het shoppen raakt.”

Hoe wordt de kwaliteit van de deals gewaarborgd?

“Een partner wordt pas als deal op de site geplaatst wanneer deze door 3 onafhankelijke personen een goede tot zeer goede review heeft anders komt hij niet online. We maken van deze recommendations en referrals gebruik van door op verschillende contactmomenten, denk daarbij aan bezoek op de site, in de nieuwsbrief, via onze socialnetworks, onze gebruikers de mogelijkheid te geven om de de deal aan te bevelen. Daarnaast hebben we een partner pagina op onze site en laten we regelmatig onze partners vertellen over de ervaringen met Groupon als marketing instrument.”

Hebben gebruikers een reden om dit aan te bevelen, zo ja, hoe werkt het incentive systeem?

“Helaas hebben we dat net stop gezet, omdat Nederland in dit opzicht een uniek land is, namelijk het enige land ter wereld is waar tegenover het aanbrengen van nieuwe klanten geen beloning mag staan. Gelukkig bevelen gebruikers de deals nog wel aan aan hun vrienden via Facebook.”

Wat vind je daarvan?

“Aan de ene kant vind ik dat goed, het voorkomt dat mensen niet door malafide bedrijven gespamd worden die hun belofte niet nakomen maar ik vind wel dat de OPTA en CBP wel een uitzondering kunnen maken voor bedrijven zoals wij omdat we dit principe niet misbruiken en wij geen database aan het creëren zijn die we aan derden verhuren, wij gebruiken dit slechts om vrienden te belonen voor het aanbevelen van een deal waar ze zelf enthousiast over zijn.”

Principes voor koopgedrag

De zes belangrijkste principes die van invloed zijn op het koopgedrag van de consument zijn volgens Cremer Social Proof, Social Autority, Scarcity, Liking, Consistency en Recicprocity. Ik heb ze hieronder even onder elkaar gezet:

  • Social Proof: Wanneer je iets koopt en je vrienden of gelijkgestemden hebben dit ook gekocht. Bij Groupon zie je het aantal deelnemers dat de deal al gekocht heeft. Maar ook via aanbevelingen van vrienden op social network sites.
  • Social autority. Autoriteit ontstaat doordat er een bepaalde kennis of betrouwbaarheid uitgestraald wordt, in het geval van Groupon bijvoorbeeld met reviews van dinnersites die worden opgenomen op de site.
  • Scarcity: Groupon creërt een urgentie en schaarste doordat een deal maar 24 uur online staat en daarnaast wordt het aantal deelnemers aangegeven.
  • Liking: Ontstaat doordat er een bepaalde sympathie heerst voor het bedrijf. Binnen ons eigen netwerk, medewerkers en partners maar ook daarbuiten.
  • Consistency: Onze consumenten hebben aangegeven hebben geintereseerd te zijn in goede deals, vervolgens krijgen ze deze via de mail en dat verhoogt de kans dat ze het daadwerkelijk kopen. De commitment is groter omdat er via opt-in gewerkt wordt.
  • Reciprocity: Mensen voelen een morele verplichting iets terug te doen aan degene die ze iets verschuldigd zijn. Voor Groupon geldt dat de hoge korting die het bedrijf consumenten biedt, leidt tot een lage drempel om over die korting door te vertellen. Denk daarbij aan het doorplaatsen van de link met de deal op een Facebook pagina.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Erwin Boogert

    Redactie: het is ‘Cramer’ met een ‘a’.

    Tanja, is er al zicht op wie de vaste baas bij GroupOn Nederland wordt? Volgens mijn informatie zit ze hier namelijk maar tijdelijk.

    En nu ik je toch aan de lijn heb: wat betekent de nieuwe financiering voor MyThings voor het Benelux-kantoor? Contact graag via het colofon van Emerce.nl (sorry vrienden van MF, ik ga niet mijn nummer hier etaleren).


    24 november 2010 om 06:27
    mgvandenbroek

    @Erwin: Ai. Is gewijzigd.

    Over dat nummer etaleren: verstandig. Voor je het weet krijg je allemaal “I luv u” sms’jes….. Zal ik je het e-mail adres van Tanja doormailen? Of zelfs haar telefoonnummer? Hoe zou je dat vinden?


    24 november 2010 om 06:30
    Erwin Boogert

    Dat zou attent van je zijn.


    24 november 2010 om 07:24
    Tanja Sanders

    @ Erwin: Overigens, de nieuwe vaste baas bij Groupon in Nederland heet: Pieter Jan van der Pitte. Mocht je contact met hem willen opnemen laat het mij even weten. Als het goed is, zijn mijn contactgegevens bekend. 🙂


    25 november 2010 om 08:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!