Publiceerden we hier vorige week al concept richtlijnen voor mobile advertising van het IAB, zojuist plofte een persbericht van de taskforce social van de Nederlandse tak van het Interactive Advertising Bureau in de mailbox. Anderhalf jaar nadat de SMPA de eerste aanzet deed voor een ethische code voor social media marketing op basis van de Ethics Code van de Womma, komt die sociale taskforce van het IAB met richtlijnen voor de inzet van social media expertise. Het is een “levend document”, bedoeld als “richtlijnen voor het inhuren van social media agencies of experts.” Ook daar hebben we het hier op Marketingfacts wel eens over gehad.

De richtlijnen zijn een reactie op het sterk groeiend aantal social media specialisten in Nederland en bieden organisaties een handvat om de juiste partij aan te trekken. Zoals te verwachten valt bij social media gaat het om een levend document; het publiek wordt uitdrukkelijk om feedback gevraagd om zo tot een definitieve versie te komen, zo valt in het persbericht te lezen.
Met de acht richtlijnen wil de IAB Taskforce Social de social media markt verder professionaliseren. Elke richtlijn is voorzien van een vraag die aan een RFP kan worden toegevoegd. Er is ook input gevraagd van diverse andere branchepartijen zoals de DDMA, IPAN en Pitchview. De acht richtlijnen zijn te downloaden op het weblog van IAB Taskforce Social. Aldaar kan ook feedback worden geplaatst, maar dat kan ook hier in de comments (lijkt me).
John Meulemans, voorzitter van IAB Taskforce Social:
“Met deze richtlijnen willen we merken en organisaties helpen een goede beslissing te nemen als het gaat om het inzetten van de juiste expertise. Op dit moment zijn er veel partijen die zich expert noemen, maar buiten hun eigen aanwezigheid op de diverse social media platformen geen enkele praktijkervaring hebben. En dat kan slecht uitpakken voor een merk.”