Coupons in email; meer sinten naar de winkel

Coupons in email; meer sinten naar de winkel

Ze liggen alweer een tijdje in de winkel, de pepernoten. En binnenkort zitten ze ook in uw e-mailbox, want winkeliers maken u graag attent op het feit dat het weer tijd is om te kopen! En het liefst natuurlijk bij hen. Maar hoe krijgt u ze uw winkel in? De intocht van Sinterklaas is dit jaar op 13 november, maar slime marketeers zijn er al een tijdje mee bezig. Want rond de feestdagen wordt er altijd een stuk meer verkocht dan normaal. Online retailers zagen bijvoorbeeld vorig jaar een plus van 45% in de laatste twee maanden van het jaar. De Sint (en de kerstman) spelen een belangrijke rol in het verhogen van de gemiddelde omzetten.

De sint zat eens te denken…

Het loont dus extra om meer mensen naar je winkel te krijgen. Maar hoe dat te doen? Het moet aantrekkelijk worden om naar jouw winkel te gaan. Een van de middelen is inzet van een Trade Promotion. Daarbij wordt het aanbod van de producten tijdelijk aantrekkelijker gemaakt, bijvoorbeeld door een korting of een product-plus te geven. Verspreiding van dat aanbod kan op verschillende manieren, onder andere door gebruik van coupons of actiecodes.

Coupons via e-mail

Het lijkt misschien een beetje oubollig; een printcoupon. Maar dat maakt niet uit, zolang het maar werkt. Het onderzoek The coupon Report uit 2009 van Experian laat zien dat zowel de open- als doorklikpercentages omhoog gingen bij gebruik van een coupon in email. Belangrjiker is is dat ook het aantal verkopen omhoog ging en zelfs de gemiddelde transactiewaarde. De totale omzet van een mailing met coupon lag 64% hoger dan een mailing zonder coupon.

Het loont dus om je al aanwezige emaillijst te wijzen op een couponactie. Die groep heeft ook al eerder bij je gekocht, of heeft tenminste interesse in jouw boodschap. Ze zijn dus per definitie meer ontvankelijk voor de aanbieding dan een gemiddelde nederlander. Door gebruik te maken van e-mail kunnen de kosten van verspreiding worden beperkt.

Mini Mijter

Een voorbeeld van zien we bij de Mini-mijter e-mailing die HEMA vorig jaar stuurde als onderdeel van hun (ook offline stevige) Sint campagne. Zowel deze e-mailing als de HEMA folder werden als coupon ingezet.

Succesfactoren

Wat is er nu zo interessant aan deze promotie? We zien een slimme combinatie van een korting (15%), een ludieke incentive (mini-mijter) en tijdsgebondenheid. Dat zijn ingrediënten voor een succesvolle actie. Ook de kosten blijven beperkt(er), want deelname is alleen op vertoon van de coupon.

Opvallen in de massa

De hoeveelheid communicatie loopt op gedurende de feestdagen. Voor veel retailers is het een belangrijke tijd in het jaar en we zien dan ook terug op de deurmat en in de e-mailbox. Bij een promotie rond de feestdagen is dan ook een ding van extra belang: opvallen tussen de massa. En dat kan met een afwijkende incentive.

Unieke incentive

De incentive van de HEMA wijkt sterk af van de gemiddelde Sint en Piet promotie in het doorsnee winkelcentrum. Hij is erg herkenbaar en alleen verkrijgbaar bij één retailer. Bij iedere intocht waren er mini-mijters te vinden, die daarmee ook direct het HEMA merk promoten. Je kunt je voorstellen dat een originele incentive ook nog een promotionele waarde heeft.

Wat wordt het dit jaar?

De inzet van coupons is nog lang niet uitgewerkt als promotioneel middel. En in combinatie met een goede campagne kan deze flinke impact hebben op winkelbezoek en omzet. Dus zeker de moeite waard om te zien of dit middel ook voor uw bedrijf werkt. En omdat succesvolle acties herhaald worden, ben ik erg benieuwd welk kledingstuk de HEMA dit jaar gaat verkleinen.


Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Wat jammer van de Hema coupon is, is dat je de gehele nieuwsbrief moet meenemen, iets wat letterlijk de inkt van je printer wegslurpt. Onze ervaring leert dat men veel effectiever te werk kan gaan door een aparte coupon aan je email toe te voegen, in zwart wit.

    Het is zelfs mogelijk om in die coupon een barcode toe te voegen die per ontvanger uniek is, zodat men instore kan kijken waar en door wie die coupon is ingeleverd en wat er gekocht is. Deze gegevens kunnen weer gebruikt worden in je CRM tool of in latere remarketing of survey acties.

    geplaatst op
  • Dat heb je scherp gezien Rommert. In dit geval is de coupon ook overdraagbaar, dus zou je met een barcode wel inzicht kunnen krijgen in het kanaal, maar niet (met zekerheid) op persoonsniveau.

    Een aardige toevoeging die je maakt is remarketing, dus bijvoorbeeld die mensen die de coupon niet geopend / geprint / gebruikt hebben, kun je een tweede bericht sturen om deze alsnog in beweging te krijgen. Dit kan dan hetzelfde aanbod zijn of misschien een ander product of hogere korting.

    geplaatst op
  • Wel als je die barcode koppelt aan een uniek nummer die weer gekoppeld is aan een email en dito persoon uit de database. Dan kan je zien wie de bon inlevert. We hebben een dergelijke actie ooit opgezet voor een retailer om zo klanten ook de winkel in te krijgen.

    geplaatst op
  • Dat klopt natuurlijk als een bus Rommert, maar als de coupon overdraagbaar is (zoals in dit geval) weet je nooit zeker wie het uiteindelijk heeft ingeleverd. Wel de bron, maar het kan net zo goed de buurman van de ontvanger van het emailbericht zijn. In sommige gevallen maakt dat helemaal niet zoveel uit, maar wel iets om over na te denken als je bijvoorbeeld een upsell campagne of aan profiel verrijking gaat doen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.