Ze liggen alweer een tijdje in de winkel, de pepernoten. En binnenkort zitten ze ook in uw e-mailbox, want winkeliers maken u graag attent op het feit dat het weer tijd is om te kopen! En het liefst natuurlijk bij hen. Maar hoe krijgt u ze uw winkel in? De intocht van Sinterklaas is dit jaar op 13 november, maar slime marketeers zijn er al een tijdje mee bezig. Want rond de feestdagen wordt er altijd een stuk meer verkocht dan normaal. Online retailers zagen bijvoorbeeld vorig jaar een plus van 45% in de laatste twee maanden van het jaar. De Sint (en de kerstman) spelen een belangrijke rol in het verhogen van de gemiddelde omzetten.
De sint zat eens te denken…
Het loont dus extra om meer mensen naar je winkel te krijgen. Maar hoe dat te doen? Het moet aantrekkelijk worden om naar jouw winkel te gaan. Een van de middelen is inzet van een Trade Promotion. Daarbij wordt het aanbod van de producten tijdelijk aantrekkelijker gemaakt, bijvoorbeeld door een korting of een product-plus te geven. Verspreiding van dat aanbod kan op verschillende manieren, onder andere door gebruik van coupons of actiecodes.
Coupons via e-mail
Het lijkt misschien een beetje oubollig; een printcoupon. Maar dat maakt niet uit, zolang het maar werkt. Het onderzoek The coupon Report uit 2009 van Experian laat zien dat zowel de open- als doorklikpercentages omhoog gingen bij gebruik van een coupon in email. Belangrjiker is is dat ook het aantal verkopen omhoog ging en zelfs de gemiddelde transactiewaarde. De totale omzet van een mailing met coupon lag 64% hoger dan een mailing zonder coupon.
Het loont dus om je al aanwezige emaillijst te wijzen op een couponactie. Die groep heeft ook al eerder bij je gekocht, of heeft tenminste interesse in jouw boodschap. Ze zijn dus per definitie meer ontvankelijk voor de aanbieding dan een gemiddelde nederlander. Door gebruik te maken van e-mail kunnen de kosten van verspreiding worden beperkt.
Mini Mijter
Een voorbeeld van zien we bij de Mini-mijter e-mailing die HEMA vorig jaar stuurde als onderdeel van hun (ook offline stevige) Sint campagne. Zowel deze e-mailing als de HEMA folder werden als coupon ingezet.
Wat is er nu zo interessant aan deze promotie? We zien een slimme combinatie van een korting (15%), een ludieke incentive (mini-mijter) en tijdsgebondenheid. Dat zijn ingrediënten voor een succesvolle actie. Ook de kosten blijven beperkt(er), want deelname is alleen op vertoon van de coupon.
Opvallen in de massaDe hoeveelheid communicatie loopt op gedurende de feestdagen. Voor veel retailers is het een belangrijke tijd in het jaar en we zien dan ook terug op de deurmat en in de e-mailbox. Bij een promotie rond de feestdagen is dan ook een ding van extra belang: opvallen tussen de massa. En dat kan met een afwijkende incentive.
Unieke incentiveDe incentive van de HEMA wijkt sterk af van de gemiddelde Sint en Piet promotie in het doorsnee winkelcentrum. Hij is erg herkenbaar en alleen verkrijgbaar bij één retailer. Bij iedere intocht waren er mini-mijters te vinden, die daarmee ook direct het HEMA merk promoten. Je kunt je voorstellen dat een originele incentive ook nog een promotionele waarde heeft.
Wat wordt het dit jaar?
De inzet van coupons is nog lang niet uitgewerkt als promotioneel middel. En in combinatie met een goede campagne kan deze flinke impact hebben op winkelbezoek en omzet. Dus zeker de moeite waard om te zien of dit middel ook voor uw bedrijf werkt. En omdat succesvolle acties herhaald worden, ben ik erg benieuwd welk kledingstuk de HEMA dit jaar gaat verkleinen.