EyeforTravel Praag – Create the Perfect Travel Website

8 oktober 2010, 07:14

Afgelopen dinsdag en woensdag – 5 en 6 oktober – werd er uitgebreid gesproken over de ontwikkelingen binnen de online reisbranche. EyeforTravel organiseert jaarlijkse ruim 30 congressen gericht op dit onderwerp, deze keer was Praag aan de beurt. Goede content, het creëren van vertrouwen en investeren in Social en Mobile waren de hoofdonderwerpen. Bij deze een aantal learnings uit de sessie ‘Create the Perfect Travel Website’. De eerste presentatie werd gegeven door Petra Friedmann van HomeAway, een website die aanbieders van vakantiewoningen en reizigers bij elkaar brengt. HomeAway heeft momenteel een bestand van ruim 170.000 vakantiewoningen. Het potentieel van de markt is enorm: slechts 20% van de 9,7 miljoen vakantiewoningeigenaren in Europa biedt de woning aan voor verhuur.

Vertrouwen

Het creëren van vertrouwen is enorm belangrijk om de reiziger over te halen om te boeken. HomeAway heeft momenteel ruim 1 miljoen geverifieerde reviews waarmee ze het conversiepercentage aanzienlijk hebben kunnen verhogen. Uniek is de mogelijkheid om ook vice versa te reviewen; eigenaren hebben binnen een owner community de mogelijkheid om reizigers te beoordelen. Ook Lily Cheng van Expedia benadrukt het belang van reviews. Expedia maakt gebruik van eigen reviews gecombineerd met die van TripAdvisor.

Eigenaren van de vakantiewoningen die aangeboden worden op HomeAway kunnen het aantal boekingen extra pushen door een owner profile op te stellen, waarin ze zichzelf en het verhaal achter de vakantiewoning presenteren. 15% van de eigenaren hebben een Facebook pagina waarop ze hun vakantiewoning presenteren. Ruim 80% van de nieuwe verhuurders melden zich aan naar aanleiding van mond-tot-mondreclame.

Content

Een groot deel van een succesvol verblijf in een vakantiewoning aangeboden via HomeAway is het creëren van de juiste verwachtingen. Is er een barbecue of een vaatwasser aanwezig? De lijst met specificaties voor elke vakantiewoning is erg uitgebreid om onduidelijkheden te voorkomen. Daarnaast worden verhuurders ondersteund met tips om het verblijf van de reiziger in de vakantiewoning zo aangenaam mogelijk te maken.

Naast volledige informatie hebben foto’s een grote impact op het conversiepercentage. Zo levert het gebruik van 12 foto’s een conversieverbetering op van 30% ten opzichte van 4 foto’s. Bij meer dan 12 foto’s vlakt de stijging sterk af. Verder loont het om te investeren in de kwaliteit van de foto´s, ook dat heeft een positief effect op het conversiepercentage.

HomeAway heeft naast alle foto’s ook getest met video’s. Gezien de over het algemeen slechte kwaliteit van de video’s – ze worden door de verhuurders zelf gemaakt – heeft dit niet het gewenste resultaat opgeleverd. Ook het integreren van Google Maps bleek een uitdaging: veel woningen staan op een zeer afgelegen plek waardoor Maps geen goede locatie kan weergeven.

Mobiel

Friedrich von Scanzoni van HolidayCheck meent dat er voor de gebruiker geen reden mag zijn om een (mobiele) website te verlaten. Expedia merkt echter op dat 38% van hun bezoekers Tripadvisor of een soortgelijke website bezoekt in één sessie. Frederik Buhr van Raileurope meent dat je wel in alle stadia aanwezig moet zijn: tijdens het oriënteren, het boeken en na afloop van de reis. Laat zien dat je er voor je (potentiële) klant bent. Moeilijkheid in deze zijn alle verschillende mobiele telefoons en toepassingen (web / apps) die mensen gebruiken. Focus je hierbij op de telefoons die door je doelgroep gebruikt wordt. Zo heeft iPhone een marktaandeel van ‘slechts’ 4% in Europa, maar is het verantwoordelijk voor 45% van het mobiele verkeer van Lufthansa. Samen met de Blackberry bedraagt dit percentage ruim 80%. 50% van de iPhone gebruikers maakt gebruik van de mobiele website en 50% van de apps.

Conclusie

  • Creëer vertrouwen door middel van reviews.
  • Zorg voor relevante en volledige informatie om de juiste verwachtingen bij de reiziger te creëren.
  • Besteed aandacht aan hoogwaardig fotomateriaal.
  • Investeer in mobiel internet; de verwachting is dat in 2014 het aantal mobiele internet gebruikers het aantal desktop internet gebruikers zal overschrijden.

* Dit artikel is geschreven door mijn collega Pieter Majoor, Search Advertising Consultant

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!