Co-creatie: Het speelkwartier is voorbij!

4 oktober 2010, 08:52

Het afgelopen jaar zijn er vreselijk veel nieuwe initiatieven op het gebied van co-creatie gestart. De groei aan succesvolle battles, initiatieven, crowdsourcing en co-creatie platforms en nieuwe samenwerkingsverbanden is enorm, en Co-creatie blijkt meer te zijn dan een korte hype. Organisaties die nu starten, moeten zich realiseren dat de tijd van vrijblijvendheid en experimenteren voorbij is, het gaat om structurele dialoog en waardecreatie. Alleen organisaties die op een professionele manier een co-creatie strategie vormgeven en realiseren zullen hierin succesvol zijn.

Co-creatie is méér dan een hype

In het afgelopen jaar is aangetoond dat co-creatie meer is dan een overschreeuwde hype. BattleofConcepts en Redesignme hebben inmiddels meer dan € 700.000 aan prijzengeld aan hun leden uitgekeerd, er zijn diverse kennis- en ervaringsnetwerken opgericht en co-creatie wordt inmiddels door veel organisaties ingezet. Daarnaast blijkt co-creatie gestart door gebruikers of burgers steeds vaker succesvol: Greenpeaceleden succesvol tegen het gebruik van foute palmolie protesteerden succesvol tegen het gebruik van foute palmolie door Nestlé en de input van Community of Talents op het innovatiebeleid zijn positief ontvangen.

Steeds meer kritische geluiden

Naast deze positieve signalen, zijn er ook steeds meer tegengeluiden te horen, als ware een roep naar professionalisering van co-creatie. Volgens Steve Jobs van Apple moet je vooral niet naar klanten luisteren, en co-creatie zou volgens Paul Hekkert van TU Delft de ondergang van innovatie zijn.

Meeste initiatieven zijn te vrijblijvend

Op de langere termijn kan co-creatie niet ingezet worden zoals het nu (meestal) wordt ingezet. Initiatieven starten vaak vanuit marketing & communicatie afdelingen en zijn vaak projectgericht (en dus tijdelijk). Ook zijn de huidige vormen nog erg vrijblijvend. Regelmatig zijn geen doelstellingen en verwachtingen (naast ‘leren’ en experimenteren’). In huidige initiatieven worden klanten meestal gevraagd om hun mening of ideeën, zonder dat ze weten wat ermee gebeurt. En als het project is afgelopen, gaan medewerkers vaak precies zo door als hoe ze daarvoor werkten. Terwijl de meerwaarde voor een groot deel ligt in de structurele dialoog & waardecreatie door klanten in het hele innovatieproces te betrekken.

Interne aansluiting mist

Een enorm belangrijk punt is dat de interne aansluiting van organisaties ten opzichte van de co-creatie activiteiten vaak ontbreekt. Zodra ideeën van gebruikers zijn verzameld, en er daadwerkelijk iets mee moet gebeuren, zijn er geen resources beschikbaar of staat een traditionele cultuur dit tegen.

Als de komende tijd meer en meer organisaties op de co-creatie trein stappen, is een doelbewuste strategie en echte, structurele dialoog met klanten onmisbaar. De tijd van het speelkwartier, alleen experimenteren om te leren, is voorbij!

Stappenplan voor succesvolle co-creatie

Voor succesvolle co-creatie is een aantal stappen essentieel.

1. Maak doelstelllingen en verwachtingen concreet

2. Voor jouw organisatie geldt een specifieke vorm van co-creatie

3. Co-creatie moet passen bij je vraagstuk

4. Implementatie en tools afhankelijk van doelstellingen en organisatie

5. Meet vanaf het begin het succes en optimaliseer

Om organisaties te helpen in het maken van de juiste co-creatie keuzes, ontwikkelt TNO in samenwerking met diverse organisaties een adviesmodel.

Het model bestaat uit diverse gedetailleerde modellen waarmee organisaties hun co-creatie strategie en de waarde van co-creatie kunnen bepalen.

De eerste delen van dit model zijn eerder op Frankwatching beschreven:

1. Bepaal in 4 stappen je co-creatie of eParticipatiestrategie

2. Waar staat je organisatie? Maturiteit en de participatieladder

3. Bepaal je co-creatie of eParticipatie strategie: hoe bereik je succes? (verschijnt donderdag)

De volledige presentatie die afgelopen woensdag op het Co-Creation Event 2010 is gegeven staat hieronder.

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!