Zestig miljoen gamers op de consoles van Apple
Uit resultaten van Newzoo’s “International Gamers Survey 2010” blijkt dat in de Verenigde Staten meer dan 40 miljoen mensen games spelen op hun iPhone, iPod Touch of iPad. Dit is vergelijkbaar met het aantal Nintendo DS en DSi spelers van 10 jaar en ouder: 41 miljoen. De PSP van Sony wordt gebruikt door 18 miljoen Amerikanen. In Nederland ligt de verhouding anders. Er zijn 2,8 miljoen Nederlanders die “mobiele games” spelen op de Nintendo DS of DSi vergeleken met 800.000 en 600.000 voor respectievelijk Apple en Sony. Het totaal aantal “Apple iOS” gamers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland en België is meer dan 20 miljoen.
Nintendo en Apple delen een deel van de markt
Bijna 14 miljoen van de Nintendo DS/DSi gamers (34%) speelt ook op de iPod Touch en andersom. Uit de data blijkt tevens dat 90% van de mensen die games speelt op de iPad ervaring heeft met de iPhone of iPod Touch. De groei in de verkoopcijfers van de iPod Touch kan een teken zijn dat Apples mobiele devices steeds meer gezien worden als game platform. Jongeren lijken de iPod Touch nu zelf te kopen na hun eerste ervaring op de iPhone of iPod van hun ouders. De claim van Steve Jobs vorige week dat hij 50% van de mobiele gamemarkt in handen heeft was wat voorbarig, maar dat Apple een serieuze concurrent voor Nintendo is, blijkt duidelijk uit de cijfers.
Spelen vs. betalen
Twee-derde van de Amerikaanse PSP en iPad gamers spelen minstens 3 keer per week op hun mobiele apparaat, vergeleken met ongeveer 50 procent voor de DS, DSi, iPhone en iPod Touch. Het percentage spelers dat betaalt voor mobiele games in Amerika is een stuk groter voor de Nintendo DS/DSi (67%) en voor de Sony PSP (66%) vergeleken met de iPod Touch/iPhone (45%) en de iPad (32%). Ook in de hoeveelheid geld die men gemiddeld uitgeeft aan “mobiele” games hebben de DS/DSi en PSP een duidelijke voorsprong op Apple. 53% van DS/DSi en 59% van de betalende PSP gamers geeft meer dan 10 dollar per maand uit, vergeleken met de 38 % voor de iPhone en iPod touch. De relatief nieuwe iPad heeft het hoogste percentage: 72%.
Links
Forbes artikel op basis Newzoo data
International Gamers Survey 2010
Newzoo International Gamers Survey 2010
Het Newzoo International Gamers Survey 2010 biedt inzicht in consumentenvoorkeuren en -gedrag aangaande alle gameplatforms en businessmodellen. De belangrijkste platformen zijn sociale netwerken, game portals, mobiele devices (inclusief de iPod, iPhone en iPad) en MMOs. Consoles en PC games (verpakte producten en downloads) zijn ook meegenomen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in de VS, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Meer dan 10.000 respondenten vergenwoordigen de totale (online) bevolking van 10 jaar en ouder (veldonderzoek juni 2010). Newzoo werkt voor het veldwerk samen met het gerenomeerde GMI uit de VS. Klanten van het onderzoek zijn onder anderen Microsoft, Jaludo, Tibaco, RTL Group, RealGames/Zylom, SpilGames, King.com, France Telecom and Gamepoint.
Binnenkort worden op basis van de data cijfers bekend gemaakt uit het Nederlandse Nationaal Gaming Onderzoek 2010.