Nielsen State of the Mobile Apps 2010
Hoe gebruiken mensen mobile apps? Wat doen ze ermee en verschilt dat per platform? Wat zijn de meest populaire apps, hoe zit het met gratis vs betaald en welke mogelijkheden voor advertising worden door app-gebruikers als het meest nuttig of het minst vervelend ervaren? Zijn jongeren vatbaarder voor mobile advertising dan ouderen? Veel vragen. Maar ook veel antwoorden en mooie plaatjes in het in september verschenen State of the Mobile Apps whitepaper van Nielsen. Een paar van de belangrijkste conclusies vind je hieronder:
Meest populaire apps
Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat de meest populaire apps games zijn, voor zowel smartphones als feature phones. 61 procent van de smartphone gebruikers zegt de afgelopen 30 dagen een game-app gebruikt te hebben. In onderstaande figuur zijn de populairste apps per platform (Android, Blackberry, IOS en Windows Mobile) te zien. Facebook staat bij drie van de platformen bovenaan. Ook weer-apps doen het goed in de top 3.
Het ontdekken van apps
Hoe ontdekken gebruikers apps en hoe doen ze dat het liefst? Uit het onderzoek komt naar voren dat het gewoon browsen in de verschillende app markten door gebruikers als het prettigst wordt ervaren. Ratings en reviews zijn belangrijk voor het ontdekken van apps, maar de aanbevelingen van vrienden/kennissen is een belangrijker driver van mobiel appgebruik.
Gratis vs betaald
App-gebruikers in Apple’s Appstore zijn veel vaker dan andere app-gebruikers geneigd te betalen voor apps. Een Apple app-gebruiker download twee keer zoveel apps en als hij twee apps gratis dowbload is de derde betaald.
“In contrast, apps users who frequent the Android Market and Blackberry App World stores report downloading more than 3.5 free apps for every one they buy. Meanwhile, BlackBerry owners are the least likely to convert from a “lite,” free trial version of an app to a full, paid version.”
In de whitepaper werd ook gekeken naar betaalwijzen voor apps en de betaalwijze die door gebruikers als meest prettig wordt ervaren. Gemak staat voorop en veiligheid komt pas op de derde plaats.
Advertising
Het gebruik van mobile advertising neemt toe en jongeren zijn volgens Nielsen veel vatbaarder voor dit type advertising dan ouderen. 58 procent van de jongeren zegt altijd of soms te kijken naar mobile ads (mooi dat “soms” en “altijd” op één hoop zijn gegooid; daar wordt het allemaal een stuk duidelijker van). App-gebruikers geven de voorkeur aan het zien van mobile advertising in de app zelf. Android gebruikers clicken vaker ‘de app uit’ dan iOS-gebruikers. Uit de whitepaper:
“Approximately one-in-five apps users say they have used a search engine or looked elsewhere online for more information after viewing a mobile advertisement or told someone about the advertised product or service. Seventeen percent have forwarded a link or video to others and 10% have recommended an advertised product or service. Sixteen percent have used a coupon and 14% have entered a contest or sweepstakes.”
Conclusie
Wat móet je met al deze informatie? Nielsen zou Nielsen niet zijn als ze daar niet ook wat voor bedacht hadden. Hieronder de belangrijkste aandachtspunten, in alfabetische volgorde:
A is for Android and Ads
Android owners show a clear preference for free apps. This may be due in part to the browsing interface on the Android Market, which makes it easy to browse free titles exclusively. However, we also know that Android owners tend to be younger and less affluent than iPhone users. Either way, they are more likely to click on an ad within an app, and that spells a clear monetization strategy for anyone targeting the fast growing Android user base.
B is for BlackBerry
Despite a huge installed base, Blackberry app usage lags the iPhone. It remains to be seen whether RIM’s new devices and revamped store will persuade BlackBerry owners to embrace mobile apps.
C is for Consumer Convenience, Carriers and Credit Cards
Consumers crave convenience, security, and consolidated bills when it comes to paying for their mobile apps. Carriers and credit card companies should already have consumers’ trust and are eager to carve out a central role in a world often eager to pass them by.
T is for Teens
The young continue to be more receptive to mobile advertising than their elders. Will they continue to be more receptive as they age due to their comfort with technology, or will time temper their openness to mobile ads? Alternatively, will older generations become more receptive as they gain more experience with mobile? Future research should shed light on this issue.
T is also for Third Parties
Apps users value the recommendations of third parties, whether it is a family member, a friend, or a site or service offering ratings and reviews. Those seeking to market mobile apps would be well advised to emphasize two tactics: Word-of-mouth marketing (including social media) and securing favorable ratings and reviews.
Hier kun je het hele rapport “The State Of Mobile Apps” downloaden (wel eerst gegevens doorgeven).