UPC in de bres voor digitale ukkies

10 september 2010, 03:23

Ouders met jonge kinderen worden steeds beter bediend op internet. Eerder kwam KPN met de gratis kinderbrowser MyBee, nu lanceert UPC Magic Desktop, een applicatie waarmee kinderen tussen 3 en 8 jaar veilig kunnen surfen en leren omgaan met de computer. Klanten en niet klanten van UPC kunnen het programma gratis downloaden. De Magic Desktop van UPC houdt kinderen weg bij schadelijke content en biedt allerlei educatieve spelletjes. Voor de oudere kinderen heeft het programma een speciaal mailsysteem. Het adresboek wordt beheerd door de ouders, waardoor kinderen geen e-mail kunnen versturen aan onbekenden.

Het product is door Easy Bits ontwikkeld. UPC biedt het aan als onderdeel van haar Veilig Internet-programma, dat bestaat uit onder andere het Gezinspakket e-safety en een lesprogramma dat door UPC-medewerkers wordt gebruikt om op basisscholen les te geven over veilig internetten.

Een woordvoerder van UPC zegt:

“Voor tieners zijn er allerlei initiatieven op het gebied van veilig internet. Voor jonge kinderen wordt juist weinig gedaan. UPC vindt dat ook die groep bewust moet worden gemaakt op internet.”

Kinderen steeds jonger online

Uit onderzoek van Motivaction en stichting Mijn Kind Online van vorig jaar blijkt dat ouders hun kinderen steeds jonger online laten. Er zijn kinderen die al vanaf hun tweede jaar internetten en de ‘gemiddelde’ driejarige peuter is 35 minuten per week online. Vanaf die leeftijd neemt de internettijd per week snel toe tot zo’n zes uur voor 12-jarigen. Jonge kinderen spelen vooral spelletjes en kijken filmpjes op internet. Een derde van de ouders zei zelfs bang te zijn dat hun kind achterop raakt als die niet vroeg leert omgaan met internet.

Kwalitatief onderzoek

Over hóe jonge kinderen surfen is nog weinig bekend. Maar daar komt verandering in. Stichting Mijn Kind Online, Z@ppelin en Sesamstraat starten in oktober met kwalitatief onderzoek met 3- tot 6-jarigen. In december worden de resultaten bekend gemaakt.

Remco Pijpers (1969) is expert jeugd en media van KPN, en directeur van de stichting Mijn Kind Online, die voortkomt uit een samenwerking tussen Ouders Online en KPN. Sinds 1997 is het thema 'kinderen en media' zijn grote passie. In 2003 was hij betrokken bij het opzetten van de krant KidsWeek. Hij schreef mede het kinderboek 'Kindertelefoontips van Carry Slee' en met Justine Pardoen het boek 'Verliefd op Internet – over het internetgedrag van pubers'. Ook coördineerde hij de jongerencampagne InternetSOA.nl en is hij organisator van de Gouden @penstaart-verkiezing van de beste kinderwebsite van het jaar. Voordat hij bij KPN en de stichting Mijn Kind Online aan de slag ging, was hij drie jaar adjunct-hoofdredacteur van Planet Internet.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!