Online oriënterende consument kiest voor eerst gevonden website

Online oriënterende consument kiest voor eerst gevonden website

Mensen die zich online oriënteren naar een product of dienst, kiezen uiteindelijk vaak voor de eerste website die ze bezoeken. Dat blijkt uit de benchmark van ons onderzoeksbureau WUA! over alle onderzoeken die tot nu toe werden uitgevoerd. Organisaties die online als eerste worden gevonden, worden ruim 60% vaker gekozen om bij af te nemen dan partijen die als tweede worden gevonden. Tijdens de 85 onderzoeken die de benchmark beslaat, werden in totaal 19.617 individuele beoordelingen gegeven over 2085 verschillende websites.

Grafiek 1:
X-as = positie gevonden in het oriëntatieproces
Y-as = percentage dat uiteindelijk de voorkeur krijgt

Hoogste conversie

Zoals uit bovenstaande grafiek is af te lezen, is het voor aanbieders van producten en diensten van enorm belang om als eerste gevonden te worden tijdens de online oriëntatie van potentiële klanten. De gecombineerde gegevens van alle onderzoeken die WUA! al uitvoerde in 2010 wijzen uit dat de eerst bezochte website in 31% van de gevallen uiteindelijk de voorkeur van de respondent krijgt. De volgende website die wordt bekeken, heeft een kans van 19% om als favoriet te worden aangewezen. Het verloop van de grafiek laat na de tweede positie een enigszins afvlakkende lijn zien, wat des te meer aangeeft dat het daadwerkelijk de allereerste positie is die het verschil maakt en voor verreweg de hoogste conversie zorgt.

Associatie

In een kwart van de gevallen wordt de eerste website bezocht door het direct intypen van het webadres, maar de overgrote meerderheid wordt via Google gevonden. Respondenten die tijdens onderzoeken van WUA! hun eerste website bezoeken, komen zo’n zeven van de tien keer van een zoekmachine vandaan. Organisaties moeten dus over zowel een actieve als een passieve naamsbekendheid beschikken. De potentiële klanten die zich via Google oriënteren moeten immers juist die organisatie als eerste kiezen uit de zoekresultaten. Hiervoor is naast naamsbekendheid ook een associatie tussen merk en product nodig. Aanbieders van producten en diensten moeten hun offline en online marketing goed op elkaar laten aansluiten, omdat een zoekresultaat pas wordt aangeklikt wanneer het geassocieerd wordt met dat waar de potentiële klant naar op zoek is.

Grafiek 2:
X-as = positie gevonden in het oriëntatieproces
Y-as = manier waarop de website is gevonden in percentages

Gegevens benchmark:

Aantal verschillende onderzoeken: 59
Aantal metingen: 85
Periode: april 2009 – juli 2010
Aantal respondenten: 3380
Aantal beoordelingen: 19.617
Aantal verschillende websites: 2085
Plaats: Amsterdam
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Dit bewijst dat Nederlandse bedrijven op de goede weg zijn, wanneer het aankomt op vindbaarheid in de zoekmachine en de relevantie. Het zou mooi zijn als ook het onderscheid kan worden gemaakt tussen de organische en de betaalde positie in deze.

    geplaatst op
  • Deze resultaten spreken redelijk voor zich. Geeft vooral ook aan dat Google het heel goed doet. Mensen verwachten gewoon de beste resultaten bovenaan. En blijkbaar krijgen ze die ook wel.
    Er zijn zoveel dingen die interessanter zijn om te weten uit dit type onderzoek. Inderdaad zoals Leon zegt hoe de verhouding tussen organische en betaalde posities ligt. Welk effect het heeft op welk resultaat men als eerste klikt. Klikt de bezoeker eerst op tweede resultaat hoe liggen de conversies dan? Hoe de verhoudingen liggen bij aantal bezochte websites.
    Zijn dit dingen die ook onderzocht worden?

    geplaatst op
  • We kunnen dit onderscheid maken Leon, maar deze mogelijkheid hadden we in april 2009 nog niet en we kunnen dit niet met terugwerkende kracht onderzoeken. We kunnen er daarom geen conclusies over trekken op basis van de 85 onderzoeken waar deze benchmark op gebaseerd is. Wanneer we voldoende data hebben om hier gegronde uitspraken over te doen, zullen we dat absoluut doen!

    geplaatst op
  • "Mensen die zich online oriënteren naar een product of dienst, kiezen uiteindelijk vaak voor de eerste website die ze bezoeken. Dat blijkt uit de benchmark van ons onderzoeksbureau WUA! over alle onderzoeken die tot nu toe werden uitgevoerd."

    Heb ik toch al jaren lang verkondigd dat mensen altijd op resultaat #6 klikken...

    geplaatst op
  • @Erik-Jan voor de duidelijkheid: het gaat hier dus niet om het eerste/bovenste zoekresultaat in Google, maar de eerste website die de consument besluit te bezoeken. Dit kan dus ook zijn door het direct intypen van het adres, of mogelijk inderdaad resultaat #6 in Google als die website meer aanspreekt vanwege bijvoorbeeld naamsbekendheid, associatie met dat waarnaar gezocht wordt, een goede omschrijving in Google enz.

    geplaatst op
  • Op zich logisch. Consumenten vertrouwen er al jaren op dat de top 10 resultaten sterke merken zijn en dat dus de 'beste' speler bovenaan staat. Daarbij komt tevens dat deze lijn ongeveer evenredig loopt met het doorklikpercentage op de SERP. Dat maakt de 'kans' ook groter dat nummer 1 2 of 3 posities vaker iets verkopen, omdat onder die grens steeds minder mensen een resultaat openen. En mensen klikken onder die grens steeds minder vaak door, omdat de resultaten minder goed zijn.

    geplaatst op
  • Ik gebruik Google nog meer sinds ik Chrome als browser gebruik. Dit omdat de adresbalk ook gewoon als zoekveld gebruikt kan worden. Vaak denk ik niet eens meer na over een URL maar typ ik enkel de naam of een zoekwoord in de adresbalk en druk op enter. En natuurlijk gaat m'n oog dan als eerste naar de bovenste hit.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.