Zes Hyves-cases die elke social media goeroe uit zijn hoofd moet kennen

30 augustus 2010, 04:02

Hyves verbindt Nederland!, vindt Hyves zelf. Met een dikke 8,5 miljoen Nederlanders op Hyves – of zijn het er inmiddels alweer 9 miljoen?? – is het een ideale plek voor merken om ‘de dialoog aan te gaan’ met de consument en met zijn fans. Volgens Judith Hordijk, de brand insights manager van Hyves, spelen merken een belangrijke rol binnen Hyves, blijkt alleen al uit de Wie Wat Waar’s op Hyves.nl/NU. Hyves adviseert tijdens de derde editie van de Social Media Monitor van Social Media Embassy een ‘24/7presence van merken’. Hordijk:

“Je kunt op Hyves een langdurige relatie met je fans aangaan, maar dat schept wel verwachtingen. Het is makkelijk om een interessante community op te starten, maar je ziet dat als de aanmelding niet snel genoeg gaan, merken zich gaan dan weer op andere middelen richten. Het gaat op Hyves juist om het persoonlijke contact.”

Hordijk deelde vervolgens zes cases die elke zelfbenoemde social media goeroe uit zijn hoofd moet kennen.

Case 1: De politie zoekt (6300+ leden) – Communicatie

De politie heeft een branded Hyves page opgericht onder de vanzelfsprekende titel ‘De politie zoekt’. Zo is er een oproep tot tips over moord op Halil Erol uit Steenwijk geplaatst. De politie gebruikt deze pagina als communicatiekanaal met Jan Publiek, maar tevens liet zij het resultaat weten via een statusbericht in de WWW: er zijn inmiddels twee verdachten aangehouden. Dat statusberichtje is overigens maar door 6 mensen gelezen, wat mij weinig lijkt. Wél twee respects!

“De politie onderzoekt de dood van Halil Erol uit Steenwijk. Op maandagavond 8 maart werd zijn auto brandend aangetroffen op een parkeerplaats in Haren (Groningen). De kentekenplaten (16-HG-TJ) waren van de auto verwijderd. Het kenteken is daarna nog meerdere keren geregistreerd in de omgeving van Rotterdam. Mogelijk dat de kentekenplaten ook zijn gebruikt bij andere zaken zoals bijvoorbeeld tanken zonder te betalen. De politie roept medewerkers en eigenaren van tankstations op om na te gaan of er met behulp van deze kentekenplaten bij hen is getankt zonder te betalen. Kijk voor meer informatie, vragen en beeldmateriaal op: www.politieonderzoeken.nl.”

Case 2: Transavia gebruikt krabbels als servicekanaal

Toen Hyves met Transavia om tafel zat, bedachten zij samen in eerste instantie een platform gericht op de bestemmingen van de luchtvaartmaatschappij Transavia. Ook werd de de krabbelfunctie opengesteld voor de ‘vragen die je altijd al aan Transavia wilde stellen’. “Uiteindelijk is de informatie rond de bestemmingen secundair geworden”, aldus Hordijk, en zijn de krabbels als servicekanaal de leidende doelstelling van de transavia.com-pagina geworden. Zoals bijvoorbeeld in het geval van Gijs. Hij uitte zich erg negatief over de dienstverlening, maar na een mopje webcare werd zijn negatieve geluid omgedraaid in een positieve reactie.

wij gingen 15mei t/m 22mei naar turkije op vakantie!

de heen weg was niks aan de hand! maar de terug weg…. wij houde om kwart over 10 vertrekken toen kregen we de eerste vertragen! 5over12 zoude we nu vertrekken. toen werd ut half3 en daarna half 4. toen zaten we in de ruimte vlak voor je de vliegtuig in ging en toen kregen we te horen dat we naar een hotel werden gebracht. en zoude de volgende dag om 6uur vertreken. nou was het hotel wel prachtig alleen we moesten veel dingen afzeggen die we de volgende dag zoude doen!! toen kregen we nog een uur vertreging en we gingen 7uur weg!!! 21uur vertraging gehad!!!. in het vliegtuig kregen we een gratis broodje en gratis drinken!!! en we kregen 2minuten beltegoed terug!!

we hadde vertraging omdat de piloten aan hun vlieg uren zaten!

ik ga niet meer met transavia reize!!!

De reactie van transavia.com:

Beste Gijs.

Het spijt ons te horen dat je vertraging hebt gehad. Het overschrijden van de werk- en rusttijden van de bemanning door een technisch probleem na een eerdere tussenlanding op Varna was de oorzaak.

Achter de schermen hebben wij onze uiterste best gedaan om de vertraging tot een minimum te beperken. Een ander toestel was helaas niet beschikbaar om je naar Amsterdam te vliegen.

Uiteraard hebben wij ter plaatse zorg geboden en jou en onze overige passagiers zijn in hotels ondergebracht. Wij hebben hiermee geprobeerd iedereen ter plekke zo goed mogelijk op te vangen.

Ook hebben we personeel over laten komen om de reparatie uit te voeren zodat we de volgende dag iedereen weer veilig naar huis konden vliegen.

Onze excuses voor het ongemak.

Wij hopen je toch nogmaals aan boord te mogen begroeten!

Groet.

transavia.com

De reactie van Gijs:

het was wel heel goed geregelt!! daar moet ik eerlijk in zijn… nou wie weet dat ik ooit nog eens er mee reist!

Opvallend wel is dat bij mij een ander Transaviapagina hoger scoort in Google dan de officiële transavia.com branded hyve.

Case 3: Merkbeleving voor RTL Ontbijtnieuws

RTL Ontbijtnieuws gebruikt zijn Hyvespagina om de merkbeleving rond ontbijtnieuws te verstevigen. Naast veel discussie over het nieuws, vinden daar ook heel persoonlijk discussies plaats over de bril van Jan de Hoop. Hij had een nieuwe bril aangeschaft, en daar waren de fans van RTL Ontbijtnieuws het niet mee eens. “Dat geeft de authenticiteit aan van een merkenpagia, houdt als bedrijf rekening met natuurlijk gedrag van je bezoeker”, raadt Hordijk aan. “RTL stelt zijn ‘merk’ open en haalt de discussie naar zich toe, en draagt die aanwezigheid ook naar buiten in andere communicatiemiddelen. Na het nieuws maken zijn melding van de dagelijkse poll, daarna zie je een enorme boost in het aantal stemmen.”

Case 4: Zwitsal opgeroepen tot productontwikkeling

Zijn er babybilletjes in Nederland die niet naar Zwitsal ruiken? De Zwitsalcommunity op Hyves telt liefst 121861 leden. Hordijk: “Binnen de community ontstond de vraag: Is het interessant voor Zwitsal om een parfum te ontwikkelen? Daarop werd er gereageerd met: Hallo, wordt er wel naar ons geluisterd? Wij willen een parfum!” Met als resultaat dat er nu ook echt een Zwitsal-parfum is ontwikkeld.

Case 5: Donorstichting

De donorstichting stelde de vraag: “Van welke vriend zou jij het leven willen redden?” Door middel van een Hyves gadget ‘Ja of Nee’ kon de Hyver zijn donorschap delen met zijn vrienden. In elk profiel staat of je donor wilt worden, Ja of Nee?

“En donorwerving leeft nog altijd in Hyves. Elke dag zijn er nog tientallen mensen die een statement naar hun vrienden afgeven via een WWW. De belangrijkste learnings: social media werkt drempelverlagend en sociaal maken helpt te overtuigen!”

Case 6: Dirk van den Broek doet aan Hyves-recruitment.

De ‘Dirk’ gebruikt zijn eigen werknemers als ambassadeurs op Hyves. Door de eigen ervaring met hun peers te delen, werkt dat vervolgens conversieverhogend. En de vele Hyves-pagina’s, zoals Superjob, genereren traffic voor de corporate site, de belangrijkste landing page voor recruitment. Met groot succes: Dirk wist 86 nieuwe werknemers te recruiten via Hyves in slechts anderhalve maand tijd.

Remco Janssen
Founder & Publisher bij Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is de founder en publisher van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Ton van Houten

    Bedankt voor de originele voorbeelden.


    30 augustus 2010 om 04:46
    Jeroen Kneppers

    @remcojanssen leuk dat je de superjob case aanhaalt in je blog!


    30 augustus 2010 om 04:52
    chi666

    @JeroenKneppers @remcojanssen ik lees overal dat er 86 mensen zijn geworven, maar geen enkel blog gaat in op het exacte hoe. Is daar niet op ingegaan in de presentatie en zou daar dan hier misschien nog wat aanvullende informatie over gedeeld kunnen worden?


    30 augustus 2010 om 05:34
    Marloes

    Leuk om nu eens te lezen hoe hyves wordt gebruikt. Daar lees je niet zoveel over, dus ben blij daar nu eens wat over gelezen te hebben.


    30 augustus 2010 om 05:36
    remcojanssencom

    @Ton: Thanks!

    @jeroenkneppers: Was jij verantwoordelijk voor, toch? Zou ik weleens wat meer van willen weten. Als je slim bent deel je de case in SlideShare (gratis PR-tip van de dag ;-). Kan ik er een langer blogje van maken voor alle social media goeroe’s zoals Bas vd H.


    30 augustus 2010 om 05:38
    Stephan ten Kate

    @bvdhaterd Er is tijdens de Hyves presentatie niet ingegaan op hoe die 86 mensen zijn geworven via de superjobs hyves. Hetzelfde geldt voor de Koninklijke Marine Hyves presentatie: veel informatie over eventuele cijfers/conversie zijn er niet gegeven. Tijdens de sollicitatieprocedures van de Marine wordt bijvoorbeeld niet achterhaald welke rol de inzet van hyves of andere sociale media hebben gespeeld.

    Heeft ook te maken met het soort presentatie: Judith Hordijk’s presentatie was er een van een paar leuke cases. Echt veel nieuwe leermomenten waren daar niet uit te halen, en ik had zelf het gevoel dat er wel heel positief over alles werd gedaan.


    30 augustus 2010 om 06:13
    chi666

    @stenkate bij de marine verbaasd me dat niets, dat heet bij het legen ‘concurrentie gevoelige informatie’, immers heeft het leger zoveel concurrentie (ware reden is natuurlijk dat ze niet bekend willen maken wat al hun speeltjes kosten omdat je dat dan met de markt gaat vergelijken en ziet hoeveel geld er aan op gaat).

    Natuurlijk wordt er erg positief over gedaan, logisch, men heeft wat te verkopen, maar dat is toch aan de bloggers daar doorheen te prikken?


    30 augustus 2010 om 06:19
    Gijs Heerkens

    Jammer dat de Branded Hyve zo duur is. 10.000 euro per jaar (in bannertegoed) en 500 euro instapkosten (“productiekosten”). Mijn inziens is het hierdoor alleen voor grote partijen interessant.


    30 augustus 2010 om 11:46
    judithhordijk1

    @stenkate & @bvdhaterd

    Wij zijn door Media Embassy gevraagd een aantal van onze succes cases te delen van 24/7 merkaanwezigheid op Hyves ter inspiratie voor de aanwezige marketeers. Helaas was daar beperkte tijd voor en is er niet bij elke case stil gestaan bij cijfers/conversie. Ook kon dit helaas niet in alle gevallen (bijvoorbeeld donorwerving) gedeeld worden. Mogelijk kan Jeroen Kneppers hier voor de Superjobs community meer informatie over delen.

    In de presentatie heb ik getracht zowel te belichten wat tijdens het proces goed en minder goed ging (bijvoorbeeld puur commerciele content wordt niet altijd geaccepteerd) Gezien de wensen van onze gebruikers (merken bereikbaarder maken) en de kansen die we hierbij zien, willen we deze merkcommunities verder stimuleren. Dit sluit aan bij de overall Hyves strategie: Hyves verbindt Nederland.

    @Eddy

    Ik begrijp je reactie helaas niet. Transavia heeft sinds de oprichting (nog minder dan een jaar) ruim 30 pagina’s met krabbels (vragen/opmerkingen) aan Transavia, daarnaast vindt er maandelijks veel interactie plaats door middel van de polls. Het is op Hyves een goed voorbeeld van een persoonlijke en snelle klantenservice, waar zij veel positeve feedback op ontvangen.


    30 augustus 2010 om 14:25
    Martijn Schmidt

    @eddy een groot gedeelte van de vragen wordt ook via priveberichten verstuurd, vaak omdat dit ook persoonlijkere informatie bevat die mensen toch niet snel publiekelijk willen krabbelen 🙂


    31 augustus 2010 om 14:18
    Emiel van Kalken

    Ik vind het jammer dat de case van de scholierenstaking hier niet tussen staat. Ofschoon dit misschien een negatiever beeld schept laat het wel de kracht zien van de sociale media en hoe de jeugd zich tegenwoordig organiseert.

    Er is volgens mij nog ergens een screenshot van de de aanzet van deze staking, alleen kan ik die nergens vinden.


    31 augustus 2010 om 17:25
    Johan van de Gier

    Bij de Case ‘De politie zoekt’ staat dat de politie 3600+ leden heeft. Iemand enig idee hoe de politie aan een zo hoog aantal leden komt, is daar ook een campagne voor ingezet?


    1 september 2010 om 07:37
    Chris Stapper

    @RemcoJanssen

    Goed stuk dit! Ik kan het zeker gebruiken om te laten zien dat Hyves presence nog nut kan hebben.

    Ik verkeerde wel in de veronderstelling dat hyves aan het krimpen was? Waarschijnlijk zit ik er naast en komt dit omdat de mensen in mijn omgeving allemaal over zijn gegaan op facebook.


    3 september 2010 om 07:33
    Mike de Block

    En toch heb ik het gevoel dat hyves over the hill is en dat het een kwestie van tijd is voordat facebook mainstream wordt in Nederland en dus ook voor bedrijven. Wat jullie?


    7 september 2010 om 13:11
    Eric

    @Mike

    Ik ben het met je eens (sorry een beetje offtopic!). Er treed een verzadiging op bij Hyves. Valt weinig groei qua members nog te behalen in NL. Daarom wordt er tegenwoordig alleen nog maar gesproken over pageviewes e.d. Facebook is door zijn eenvoud simpelweg gebruiksvriendelijker. Tevens ook integreerbaar in andere social apps als bijvoorbeeld een Tweetdeck. Daarnaast ontvang ik zelden nog uitnodigingen van Hyves en veel meer van Facebook, al ben ik natuurlijk niet representatief. We willen allemaal toch deel uitmaken van een groot netwerk, daarom stapt langzaam iedereen over naar Facebook (maar behouden ze wel hun Hyves-account)

    Wellicht een leuk idee om een Nederlandse versie van een “dislike” button op Hyves te introduceren. Weet zeker dat er dan nog meer pageviews bij komen 😉


    13 september 2010 om 13:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!