Top 5: Social Media #tips of #fail

Tijdens de Nationale Marketingdag 2010 was het een komen en gaan van presentaties op gebied van Social Media (Marketing). Voor mij heeft Social Media de fase bereikt waarbij we eens goed moeten benoemen wat wél en wat níet werkt in de ‘socialsphere’. Dat het een relatief goedkope vorm van marketing is, is duidelijk. Dat het sociale bereik in Nederland per dag gestaag toeneemt is ook duidelijk. Tijdens de #nmd2010 heb ik een toplijst genoemd van actuele sociale voorvallen, cijfers en cases en daar de focus gelegd of wat je beter wel en beter.. níet kunt doen. De #tips en #fails dus.
De presentatie hierboven is een take-out (je kunt hem ook als webinair afspelen).
@ Frank: Ik tel slechts 2 fails. Ik tel daarnaast 6 (!) slides van de 21 waarin je jezelf, je boek of een bedrijf waarvoor je werkt voor het voetlicht drukt. Mijn beleleving is dat je a. niet kan tellen en b. zelf niet snapt waar je presentatie over gaat (conversatie, meerwaarde bieden, dialoog). Is deze presentatie een poging om een voorbeeld te geven van een 3e social media fail?
Een vermakelijk leerzame workshop van Patrick Petersen bij de Nationale marketingdag onlangs. Hij presenteerde daar 25 tips en fails voor sociale media. Geen wollige onzine maar keiharde feiten en leerpunten.
Wel jammer dat, desondanks dat je een ‘social media expert’ bent, je presentatie ook door een 11-jarige gemaakt zou kunnen zijn. Mocht je enig verstand hebben van marketing hoef ik je vast niet uit te leggen dat je met dit gepruts geen indruk achter laat.
Als je wollige stof helder, boeiend, simpel en concreet kunt overbrengen dan sta je boven de stof! Voor mij de enige krachtsessie op de NMD 2010 die ik heb gevolgd.
Dit is een outtake van Petersen’s presentatie, is de volledige ook (ergens) beschikbaar?
Ik geef kritiek op de manier hoe je als specialist je werk presenteert, lijkt me geen reden om mijn reactie te verwijderen?
@Lars: Jawel hoor. Je kritiek is inhoudsloos, helpt niemand een stap verder, is anoniem, op de persoon en totaal niet opbouwend. Ik wil je comment best weer open zetten, graag zelfs, maar dan hoor ik graag wat jij vindt dat er beter moet aan het verhaal/de presentatie hierboven. Anoniem zeggen dat iets klote is, is een makkie.
@Lars: hij staat weer open.
Whaa! Ik zou óók jaloers worden op zo een overtuigend krachtig verhaal zoals dat van Patrick Petersen.
Video, muziek, veel beelden, cijfers, humor en statements op een goede snelheid mét interactie met een overvolle zaal. Dat is nog een pieken tijdens een powersessie!
Op zijn blog www onlinemarketeer tv is er meer materiaal van zijn #tips en #fails.
Inhoudelijk heb ik geen kritiek gegeven, dat klopt. Ik stel enkel, dat ik vind dat wanneer je marketing gericht bent je zou moeten weten dat je presentatie er niet uit ziet.
Precies dat is mijn kritiek richting ‘social network experts / specialist / coach / consultant / adviseur / entrepreneur’. Jullie spreekt over het web, technieken en marketing, maar ik vraag me daadwerkelijk af of men zich daar ook maar enigszins in heeft verdiept. Het is allemaal net iets meer dan twitter+youtube+hyves = win. Er bestaat ook nog zoiets als strategisch positioneren en toegevoegde waarde creëren.
Tot slot mijn excuses voor het taalgebruik in mijn eerste comment, nu nagelezen was ik vrij kortaf en een tikkie bot.
Het onderwerp Innovation in de Marketing kwam niet heel goed naar voren bij deze nationale marketingdag 2010. Deze presentatie en die van Berenschot waren nog enige hoogtepunten.
jammer dat de opmerkingen over Social Media ook hier weer heel weinig waarde hebben. Gemeenplaatsen alom. Bovendien bieden ze een adverteerder geen duidelijkheid over waarom social media. Dat lijkt me toch het eerste wat je moet behandelen? Ik spel de woorden nog 1 keertje: B-u-s-i-n-e-s-s C-a-s-e
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!