• Mobile
    wordt gesponsord door

Nederlanders geven 590 miljoen euro uit aan games

Nederlanders geven 590 miljoen euro uit aan games

De Nederlandse gamer is veruit het zuinigst. Het recent gelanceerde internationale Newzoo Games Market Report geeft inzicht in de bestedingen van de Nederlandse consument aan games, zowel in de winkel als direct online. 69% van het budget van de Nederlandse gamers wordt uitgegeven aan nieuwe games in online en fysieke winkels. De overige 183 miljoen euro wordt besteed aan tweedehands games, online abonnementen, microtransacties, online credits en games die direct worden gedownload naar de console of PC. In de VS heeft deze trend zich verder ontwikkeld en wordt nog slechts 54% besteed aan nieuwe verpakte games in (online) winkels.

Wat dat betreft is alleen Frankrijk conservatiever dan Nederland met 78%. Gemiddeld geeft de Nederlandse consument veruit het minst uit aan het spelen van games, vergeleken met andere Europese landen en de VS. Het aantal niet-betalende spelers ligt in Nederland ook relatief hoger, onafhankelijk om welk platform het gaat: consoles, PC games, online game portals, mobiele telefoons of “MMOs” en virtuele werelden las Habbo of World of Warcraft.

Gratis of betaald spelen

De omzetgroei binnen de gamesindustrie wordt gedreven door online mogelijkheden, zowel wat betreft type games, game distributie als nieuwe businessmodellen. Het spelen van games op sociale netwerken (zoals Hyves en Facebook), mobiele telefoons en de iPod / iPad neemt een enorme vlucht, niet alleen in aantallen spelers maar ook in het geld dat hieraan wordt uitgegeven. In Nederland varieert het percentage betalende spelers per platform van 12% voor “mobile devices” tot 63% voor consoles zoals de PlayStation3, Xbox 360 en de Nintendo DS. In alle andere landen liggen deze percentages hoger.

Peter Warman (van wie ik het persbericht zojuist in handen kreeg), Directeur van Newzoo:

“Het is een kwestie van tijd tot deze online businessmodellen verder aanslaan in Nederland. In de VS en het Verenigd Koninkrijk worden bijvoorbeeld op grote schaal credits in de supermarkten verkocht voor online games en virtuele werelden. Zo pakt retail weer omzet terug waar ze het verliezen op nieuwe verpakte games.”

Wouter Rutten, Hoofd Communicatie van branchevereniging NVPI:

“Het is mooi dat Newzoo de totale bestedingen aan games en gaming in beeld brengt. Het maakt nog maar eens duidelijk hoe populair games zijn en hoe divers het productaanbod is.”

Newzoo Games Market Report

Het Newzoo Games Market Report biedt inzicht in de consumentenuitgaven op alle belangrijke game platforms (consoles, PC, Massively Multiplayer Online Games (MMOs), online (casual) portals, mobiele telefoons / iPod) en business modellen in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Belgie. Het rapport is gebaseerd op een analyse van de “Today’s Gamers” onderzoeken verricht door Newzoo in samenwerking met TNS, in Nederland ook bekend als het Nationaal Gaming Onderzoek. 

Het rapport is opgesteld om een praktische en betaalbare (299 euro) tool te zijn voor een ieder die zich bezig houdt met product ontwikkeling en new business in deze internationale markt, waar overige databronnen focussen op retailverkoop en niet of nauwelijks inzicht geven in de nieuwe online businessmodellen. Het rapport en een gratis samenvatting zijn verkrijgbaar via http://www.gamesindustry.com/gamesmarketreport.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.