WCIT2010: Innovatie bij Ferrari

27 mei 2010, 06:52

Op WCIT2010 sprak CIO Dario Castello van Ferrari over innovatie bij Ferrari. Ferrari is één organisatie met twee zielen: de ‘gewone’ auto’s en het Formule 1 team. Beide onderdelen van het bedrijf lopen geheel door elkaar heen, waarbij Castello’s afdeling, de IT, ook gewoon beide onderdelen volledig bedient. Hierdoor kan Ferrari optimaal profiteren van bijvoorbeeld de sponsoring van het F1 team en de kennis die daar wordt opgedaan, maar dit betekent ook dat planning lastiger is. Hoe blijft Ferrari de beste in zijn soort? Hoe komt het dat Ferrari het enige team is dat aan alle F1 Grand Prix’s heeft meegedaan (zondag de 800e) en daarvan meer dan 25% heeft gewonnen?

Mijn take-aways van zijn verhaal

  • Als het een kwestie is van best vs optimal kies je als je een kwaliteitsbedrijf bent voor beste. Optimaal is vaak 75%, dat is goed genoeg voor een middenklasser auto, maar niet voor een Ferrari.
  • Om geld te besparen moet je vooral kijken naar het optimaler gebruiken van de technologie die er al is. Veel systemen zijn het beste, maar worden maar voor 65% gebruikt. Gebruikers trainen, coach en bijsturen blijft key.
  • Het gaat om excellente mensen. Ferrari heeft ‘slechts’ 3.000 werknemers, heel weinig in vergelijking met veel andere autofabrikanten. Ferrari zoekt echter de meest excellente mensen, want die maken het verschil.
  • Als je dan excellente mensen hebt moet je ze de volledige vrijheid geven. Bij Ferrari zijn er geen limieten en restricties wat betreft creativiteit. Wel wat betreft communicatie, want een interview kon hij niet geven zonder toestemming. In tegenstelling tot veel andere autofabrikanten werkt Ferrari niet met ‘families’ en begint met het designproces altijd vanaf een blank vel. Hetzelfde geldt voor de techniek, welke ook elke keer vanaf nul gemaakt mag worden. Ook worden er geen restricties opgelegd aan bijvoorbeeld de snelheid van een auto (zoals bij veel fabrikanten) of een maximale performance.

Kort samengevat stelde hij dat creativiteit de kern is van het optimaal benutten van middelen. Creativiteit krijg je in je organisatie door enkel de beste mensen aan te nemen en deze vervolgens de volledige vrijheid te geven om het beste uit zichzelf te halen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief