Vroeger was de enige plek waar mensen in een grote groep je merk aan de schandpaal konden nagelen de verjaardag van tante Truus of een ander bedrijfsfeest in een schimmelige kantine. Het bereik was zelden groter dan 20 man en als iemand 50 man op één avond kon bereiken met zijn verhaal dan was dat een unicum. Tijden zijn veranderd, het is makkelijker dan ooit om veel mensen te bereiken, de schimmelige kantine is omgeruild voor een minder schimmelige digitale varianten in de vormen zoals Twitter, Facebook en Hyves. Vijftig mensen bereiken met één bericht is iets dat binnen 10 seconden gerealiseerd is.
Slechte berichtgeving over je merk kan binnen no-time de hele wereld over gaan. Motrin, een pijnstiller, had binnen 48 uur zodanig veel schade aan zijn merk, dat zij zich (tijdelijk) terugtrokken van de markt met een bepaald product. Nestlé heeft ook de kracht van consumenten en belangenorganisaties via social media leren kennen. Maar wat doen de meeste bedrijven nu met social media en de conversaties die plaatsvinden? Weinig.
Daarom is een initiatief zoals uitgekotst.nl op zijn minst goed voor de bewustwording (een initiatief van @woenz, @remcobron en @vincente). Het laat alle negatieve tweets zien over merken in Nederland. Moet menig brandmanager nu hier grijze haren van krijgen en de pinksterdagen druk moeten werken aan een strategie wat de goede manier is om om te gaan met deze uitingen? Misschien wel. Het is sowieso goed om te weten dat er over merken gepraat wordt, zowel op een negatieve als op een positieve manier. Als bedrijf moet je daar op termijn iets mee willen doen, want als je niet meedoet in de conversatie dan bepalen anderen wie je bent. Op Molblog schrijft @JosGovaart:
“Uitgekotst.nl geeft zo een veel te groot podium aan alle consumenten met een grote bek. Verstandige marketing- en communicatiemensen moeten beter weten.”
De tegenhanger is inmiddels ook gelanceerd: met huldehulde.nl willen de makers positieve geluiden over merken laten horen. De hashtag voor de postieve merkervaringen is #hulde. Ik denk dat die hashtag wat minder ingeburgerd is dan #fail.