Vernieuwd Symbaloo 2.0 nu wél echt live

11 mei 2010, 08:55

De introductie van de vernieuwde website van ‘s lands mooiste startpagina Symbaloo verliep in december vorig jaar niet bepaald vlekkeloos. Steven Jongeneel, CMO en een van de investeerders, is met zijn team sinds die ‘grote teleurstelling’ druk doende geweest met het doorbouwen aan een nieuwe Symbaloo die wél goed werkt. Er is een totaal nieuw systeem, er zijn veel nieuwe features en de gebruikersprofielen en pagina’s worden sinds kort stapje voor stapje gemigreerd. En dus mag iedereen het weten: Symbaloo is vernieuwd. Nu echt. “December was een grote teleurstelling voor ons. Maar we zijn er wel een beter team door geworden.”

Uit de reacties op het bericht en onderstaande video (december 2009) waarin Steven Jongeneel de nieuwe versie van Symbaloo aankondigde op LeWeb2009 in december:

“Jammer dat het live gaan van de 2.0 versie tegen technische problemen is opgelopen. Heb wel heel even wat kunnen stoeien met de nieuwe versie, maar vanwege performance issues kwam dat niet uit de verf.”

En ook:

“Ik zit ook al een tijdje te wachten op V2, heb V1 een tijd intensief gebruikt. Vond het altijd een goed concept, hoewel dit natuurlijk wel erg slechte reclame is.”

In een persbericht aan bloggers en journalisten liet Jongeneel opschrijven op vrijdag 11 december 2009: ‘Symbaloo 2.0 wordt op dit moment geperfectioneerd en gaat niet eerder live voordat deze naadloos werkt.’

Gefaseerde roll-out

En nu, werkt het nu perfect? Jongeneel: “Symbaloo is een complexe website. En met circa 6 miljoen bezoeken en 500.000 unieke bezoekers per maand is de piekbelasting bij migratie aanzienlijk. Omdat elke Symbaloo pagina uniek is, kon de migratie onvoldoende worden gesimuleerd. Om de belasting te spreiden hebben wij aanpassingen gemaakt in de architectuur en nodigen bij Symbaloo-ers stapsgewijs uit om over te stappen. Dagelijks stappen er nu duizenden gebruikers over en op basis van de gebruikersfeedback bepalen wij het tempo van de roll-out.”

Learnings

“December was een grote teleurstelling voor ons,” zegt Jongeneel. “Maar we zijn er wel een beter team door geworden.” De snelheid was de achilleshiel. Maar ondanks alle beslommeringen van vorig jaar zijn we in bezoek wel verdubbeld, in een startpaginamarkt die wel onder druk staat. Voor ons zit de uitdaging in het betrekken van onze gebruikers en het maken van kleine stapjes. We hebben nu 1500 pagina’s, dat concept wordt goed opgepakt. Je kunt je pagina delen via alle social networks. Nee, dat zát er nog niet in, en nu wel.

“Je moet het stap voor stap doen, je kunt niet alles testen en je kunt niet alles simuleren. Wij zijn in de gelukkige positie om onze gebruikers erbij te betrekken. Binnen 24 uur hadden we 250 testers die 8 minuten tijd hadden genomen om ons feedback te geven.”

Twee vingers

Zelf gebruik ik Symbaloo niet (daarvoor kreeg ik gisteren een vriendelijk standje van Jongeneel, via de telefoon). Jongeneel: “We richten ons op de two-finger generation, mensen die met twee vingers tiepen. Ongeveer 50 procent van de mensen in Nederland is boven de veertig. Het is meer een kwestie van hoe jij met internet omgaat, bij ons draait het om intuïtie. Het aanmaken van blokjes en het slepen, dat vinden mensen leuk. We zien dat mensen trots zijn op hun eigen pagina’s, dat proberen we zo goed mogelijk te faciliteren.”

Symbaloo communities

Symbaloo communities is een forum waar gebruikers elkaar kunnen ontmoeten. Dat forum wordt buiten de site om gebouwd, maar het is nog niet af. Jongeneel: “Veel van de ontwikkeltijd zit in optimalisatie. Daarnaast gaan we dus bezig met nieuwe diensten zoals Symbaloo Communities en andere digitale schermen waaronder touch screen technologie.”

Interview december 2009

Tutorial Symbaloo 2.0

Symbaloo op de iPad

Symbaloo als PLE

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Kevin

    Erg fijne startpagina, en V2 is nóg een stukje beter!


    11 mei 2010 om 11:32
    Friso Muntjewerf

    Wel jammer dat ik niet kan inloggen met mijn bestaande account. Deze is nu geheel onbekend. Misschien is er nog een migratie gaande?


    11 mei 2010 om 12:15
    Kevin

    @Friso Muntjewerf

    De migratie gebeurd d.m.v invites. Als je nog geen invite binnen hebt dan kan je mailen naar sander@symbaloo.com.


    11 mei 2010 om 12:22
    Phileas

    Symbaloo heerst, ik heb alleen afgelopen week mijn upgrade verzoek weggeklikt en zie nu niet 123 hoe ik kan upgraden. Verder ben ik benieuwd wanneer en symbooltjes uitgewisseld kunnen gaan worden tussen gebruikers op basis van matching.


    11 mei 2010 om 13:25
    jan

    css moet nog worden gemaakt zeker? grafsite


    11 mei 2010 om 20:23
    jan

    o haha hij werd geblocked door mijn adblocker haha

    zou ik ook maar even testen


    11 mei 2010 om 20:27
    Marc

    Zie nog steeds geen voordelen van Symbaloo t.o.v. Netvibes…


    12 mei 2010 om 19:44
    Kevin

    @marc

    Netvibes & Symbaloo verschillen nogal. Bij Netvibes is vooral alles intern, wil je iets zoeken dan gebeurd dat in Netvibes zelf, klik je een RSS-feed item aan dan wordt deze eerst een beetje getoond in Netvibes en dan moet je daarna nog doorklikken. Naar mijn weten is dat vooral met commerciële gedachten gedaan.

    Bij Symbaloo voeg je makkelijk je bookmarks toe, lees je het nieuws d.m.v rss-feed en zoek je lekker snel met Google.


    13 mei 2010 om 07:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!