TEDx Amsterdam dit jaar in de Stadsschouwburg

16 april 2010, 04:25

De tweede editie van het TEDx Amsterdam congres zal dit jaar plaats vinden in de Stadsschouwburg van Amsterdam. Op 30 november 2010 is het podium van de Stadsschouwburg bestemd voor de nieuwe ideeën van baanbrekende denkers en doeners op het gebied van technologie, entertainment, design, kunst, wetenschap en business. De Stadsschouwburg verandert, zo meldt het persbericht, in ‘a theater of the mind’ waar men alle aannames kan laten varen – fictie en wetenschap zijn voor een hele dag aan elkaar gewaagd.

Tweede editie

TEDxAmsterdam was een van de verrassingen van vorig jaar. Het congres kon rekenen op grote belangstelling van de media en kreeg te maken met een wachtlijst van meer dan 4500 mensen. Over de ambitie van dit jaar zegt organisator Jim Stolze: “Ook wij waren afgelopen jaar verrast door de vele positieve reacties en de grote belangstelling. Dat heeft er onder meer voor gezorgd dat we nu naar een grotere locatie zijn verhuisd en ook een aantal nieuwe verrassingen in petto hebben. Onder meer een speciale TED Kinderconferentie, vergelijkbaar met TEDx maar voor en door kinderen.”

Fantastisch format

Stadsschouwburg directeur Melle Daamen: “Wij zijn natuurlijk enorm verheugd dat TEDx Amsterdam dit jaar voor onze grote monumentale zaal heeft gekozen. TED is een fantastisch format dat het best in een theater tot zijn recht komt. Ook past dit in ons beleid om de Schouwburg nog meer een onderdeel te laten zijn van de stad. Voor de grootste denkers en doeners zetten wij dus graag onze deuren open.”

Thema Science & Fiction

De mens is in staat dingen te bedenken die de grenzen van de wetenschap verleggen. Het samenspel tussen fictie (een droom die de wereld beter maakt) en wetenschap (het daadwerkelijk toetsen en uitvoeren) laat ons steeds een stap vooruit komen. “Science & Fiction” is daarom het centrale thema van de tweede editie van TEDxAmsterdam. Topsprekers uit diverse disciplines zullen spreken over hun innovaties, toekomstvisies, vooruitzichten en relativeringen op het gebied van technologie, het leven in de stad, de natuur, het menselijk lichaam en meer. Andere ideeënmakers, in de zaal en daarbuiten, ontdekken hierdoor mogelijk een klein puzzelstukje dat hun eigen ideeën verder brengt.

Facts TEDxAmsterdam 2009

Op 20 november 2009 vond TEDx Amsterdam voor de eerste maal plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Onder het motto ‘Breakthrough’ bracht TEDx Amsterdam de grootste denkers en meest inspirerende ideeën bijeen op het gebied van technology, entertainment, design, kunst, wetenschap en business. Via de videoverbinding naar 30 locaties keken naast de 550 genodigden circa 1200 personen in groepen mee naar het live programma, en nog eens 14.000 wereldwijd via de webstream. TEDxAmsterdam kreeg in februari 2010 een nominatie voor de Gouden Giraffe (prijs uitgereikt door het vakblad HighProfile) voor de vernieuwende manier van organiseren en het behalen van de hoge kwaliteit in het eerste jaar. Ook werd het programmaboek van het event genomineerd voor een European Design Award.

Nieuwe partners

Stichting TEDxAmsterdam ontvangt geen subsidie van de overheid. De kosten van het event worden voor een groot deel betaald door het bedrijfsleven en de wetenschap. Naast hoofdsponsoren Sanoma Uitgevers en UPC, helpen ook Agentschap NL, Vodafone, Kirkman Company en Stichting Technologie en Wetenschap mee om hun kennis en kunde in te zetten om 2010 tot een succes te maken. Daarnaast kan de organisatie rekenen op een team van tientallen vrijwilligers die allen vanuit hun eigen expertise een deeltaak verrichten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!