CE-fabrikanten keren traditionele media de rug toe

14 april 2010, 13:32

In Amsterdam presenteerde Blauw Research vandaag de resultaten van het kwalitatief onderzoek naar adverteren in de CE-markt, dat in opdracht van Tweakers werd uitgevoerd. Marketing- en mediabeslissers van CE-fabrikanten werden bevraagd over de besluitvorming ten aanzien van mediakeuze, en de rol van online adverteren hierin. Omdat de budgetten in de branche vanwege de recessie flink zijn afgenomen, zijn de fabrikanten genoodzaakt om hier selectiever en creatiever mee om te gaan.

Menno Urbanus gaf namens Blauw toelichting op de onderzoeksresultaten. ‘95 procent van de consumenten oriënteert zich wel eens online naar producten; zo’n tweederde naar consumentenelektronica. Voor de daadwerkelijke aanschaf gaat 72 procent nog naar de winkel, maar het aandeel van online neemt toe, en zal dat blijven doen.’ Als factor hierin noemt Urbanus het ‘nieuwe communiceren’. Daar het oude adverteren vooral draaide om het zenden naar de consument, het liefst met zo veel mogelijk ‘lawaai’, hebben consumenten via nieuwe media tegenwoordig ook contact met elkaar, en gebruiken ze diezelfde media om actief te oriënteren naar de meest geschikte aanbieder.

Het gevolg voor advertising is een verschuiving van de relatief dure kanalen als televisie en radio naar online media. Online adverteren is relatief goedkoop, en de resultaten zijn goed meetbaar. Er zijn echter ook valkuilen om rekening mee te houden, benadrukt Urbanus. Pop-up banners worden door de consument als vervelend ervaren, en vergelijkingssites kunnen je pijn doen wanneer je prijzen hoger zijn dan die van de concurrent.

De onderzoeksresultaten tonen verder aan dat de fabrikanten behoefte hebben aan partnerships met retailers en mediapartners, om zo toegang tot informatie en de consument te krijgen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief