Boekrecensie: Succes is niet voor lafaards (Paul Moers)

9 april 2010, 05:23

Succes is niet voor lafaards geeft als titel niet direct een beeld; komt dat door de ontkenning misschien? En voor wie is succes dan wel? De ‘10 marketingoplossingen voor nieuwe groei’ doen ons op de redactie in eerste instantie vermoeden dat het hier gaat om het zoveelste kom-de-crisis-te-boven-boek. De inhoudsopgave lijkt dat te bevestigen, met open deuren als ‘manage nooit met je rug naar de toekomst’. Maar het boek meteen afserveren gaat lastig. Zeker gezien de uiterlijke verzorging. Bij dezelfde uitgeverij publiceerde Paul Moers onder andere al Merk toch hoe sterk, genomineerd voor de Pim Marketing Literatuurprijs. Ook dat boek was uitstekend gekaft, helder opgemaakt en kleurrijk en leesbaar vormgegeven.

Het oog, de tast, ja zelfs de geur van het boek zuigen je ook nu richting inhoud. Wat brengt Moers ons dan precies? Hij geeft een leuk overzicht van ontelbare cases (Jamie Oliver, Lego, Hema), waarbij hij in vlot geschreven korte alinea’s de essentie van succesmerken weergeeft in termen van kernwaarden, een korte organisatiegeschiedenis, wat ze deden toen het erop aankwam, gevolgd door een paar learnings. Hij doet dat met zo’n schijnbaar gemak en plezier, verweven met theorie, dat het voor studenten een schoolboek zou kunnen vervangen. Voor professionals structureert Moers wat je misschien al wist, maar wat je toch nog een keer fijn allemaal op een presenteerblaadje krijgt en in een nieuwe context. Om je kennis mee aan te vullen, op te frissen en los te schudden dus.

Succes is niet voor lafaards

Paul Moers

Carrera 2010

160 pagina’s

ISBN 9789048805051

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!