‘Parallel Lines’ van Philips

8 april 2010, 07:57

Vorig jaar gooide Philips hoge ogen met de toonaangevende en prijswinnenende campagne Carousel, een innovatief voorbeeld van interactieve en entertaining content en online storytelling. Gisteren lanceerde Philips de opvolger van deze campagne: Parallel Lines. Een uitgebreide campagne om de filmische ervaring van de nieuwe Philips 21:9 televisies te promoten die de afgelopen weken via diverse kanalen en media is uitgerold: een website, Facebook, Youtube, events, bioscoop, print en televisie.

Kern van de campagne zijn vijf korte films die gemaakt zijn vanuit één en dezelfde dialoog. Iedere film is heeft echter een totaal unieke uitwerking. Ridley Scott Associates (RSA), bekend van films als Blade Runner en Alien produceerde de korte films en vroeg vijf jonge, talentvolle regisseurs om op basis van de dialoog een eigen verhaal te bedenken. De uitkomst: vijf unieke films in verschillende genres, van arthouse en science fiction tot film-noir.

De campagne werd via Facebook gestart en langzaam werd steeds meer onthult over de campagne en over de films. Hiervoor werden een Facebook Fanpagina en een Event Pagina ingezet, waarop nieuws, aankondigingen, teasers en korte clips van de events werden geplaatst. Interessant om te zien dat er ook een daadwerkelijke dialoog met de bezoekers is, vragen worden beantwoord en op een speelse manier wordt de nieuwsgierigheid gewekt. Via Facebook konden fans ook een preview screening zien van twee van de vijf films. De Fanpagina heeft ondertussen rond de 50,000 aangemelde fans.

Ook werd er een stuk van het script onthuld op een groot scherm op de Dam in Amsterdam en in andere grote steden zoals Brussel, aangekondigd via de eventpagina maar onder andere ook via Twitter. Uit de aanmeldingen op de Facebook Event pagina werden een aantal mensen geselecteerd om een pre-screening te zien van de films. Daarnaast werden er hints over regels van het scenario verstuurd naar verschillende blogs, in de vorm van een mysterieus pakketje. Hiermee werd het publiek uitgedaagd om de tekst te raden, dit werd ook weer via de Facebook pagina aangekondigd.

Alle films staan sinds vandaag online op de website en op een speciaal Youtube kanaal. Net als bij Carousel zitten er interactieve hotspots in de films verstopt die leiden naar nieuwe content (die pas later worden onthuld). De campagne loopt nog gedurende het hele jaar met nieuwe informatie zoals evenementen, making-of’s, interviews maar ook trailers in de bioscopen en TV commercials. Op Youtube staat sinds vandaag ook een wedstrijd. Je kan met hetzelfde script zelf een film maken en insturen met als hoofdprijs: officieel als zesde film in de campagne worden opgenomen.

Parallel Lines is een prikkelende, geïntegreerde campagne die verschillende kanalen op een slimme manier inzet en entertainment, storytelling, cinema en advertising op een speelse en spannende manier samenbrengt. Het laat ook de potentie zien van het web als platform voor ‘longer form content’ en ‘branded stories’, waarbij creatieven en regisseurs de ruimte krijgen om een verhaal te vertellen dat niet direct het product of merk promoot.

Sinds 2001 eigenaar van Revolver (www.revolver.nl), een crossmedia productiebedrijf gespecialiseerd in offline, online en interactive media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!