SXSW 2010: Sunset Strip gaat Social

25 maart 2010, 07:52

Het zal je gebeuren. Ben je eigenaar van één van de grootste tenten op de Sunset Strip in Hollywood, zie je om je heen dat je klanten één voor één weglopen. Te veel aanbod op entertainmentgebied in de nabije omgeving doet je de das om; de klanten willen ook eens iets anders. En jij maar denken dat je in het hartje van de entertainment zelf zat. Sterker nog, dat je de entertainment zelf verzorgde op deze ruim 2 kilometer lange boulevard van boetiekjes, restaurants, rock- en nachtclubs. En dat al ruim 40 jaar lang. Voor je het weet zit je daar met je mede-horecaexploitanten zielig te wezen en te mijmeren over de ‘goede oude tijd’, toen het gras groen was, de lucht schoon en mensen in de rij stonden om je nachtclub in te komen. “We dachten dat we de ‘King of the Hill’ waren, en dat klanten gewoon bleven komen. Maar op een dag keken we om ons heen en zagen we dat dit niet het geval was. De klanten waren grotendeels weg”, aldus de eigenaar van The Roxy, Nic Adler. Hieronder het video-interview:

Ellende, ellende. En dan is daar opeens die reddende engel, het licht in de duisternis. Iemand vroeg Adler of ‘ie wist wat een blog was. “Geen flauw idee, maar het klonk best eng”, geeft Adler toe. Maar na het koudwatervrees overwonnen te hebben merkte hij dat hij respons kreeg op zijn eenvoudig opgezette WordPress blog. “Dat was leuk, er zijn nog mensen die naar ons luisteren”. En voor hij er erg in had was Nic samen met een groot aantal andere ondernemers op de Strip verweven in allerlei Social Media activiteiten. Zover zelfs dat men het nu de Social Strip noemt. Gevolg was een toename van het aantal bezoekers. En niet zo maar bezoekers, nee, soms echte fans compleet met tatoeages van The Roxy.

Het geheim zit ‘m in de combinatie van online en offline communities. Betrek de mensen via online kanalen maar zorg ervoor dat ze offline het communitygevoel waarmaken. Wij spraken met Nic op de laatste dag van SXSW2010 over zijn ervaringen met social media in de horeca, over het gehele plaatje dat moet kloppen, de Social Strip, het ‘zomaar’ beginnen met sociale media zonder plan en nog veel meer.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief