Yvonne van Bokhoven over pr in het social media tijdperk

22 maart 2010, 08:45

Yvonne van Bokhoven is vice president Western Europe van Lewis PR. Op het b2bmarketingforum mag Van Bokhoven vertellen over social media in relatie tot de veranderende rol van public relations. Van Bokhoven was vorige week op bezoek op het M! HQ in Arnhem en nam plaats op de vermaarde bank-met-oranje-achtegrond in het DigitaalCommunicatieLab. Een videogesprek over wat pr eigenlijk is volgens Lewis, over social media die pr versterkt en over het onderhouden (jawel !!!) van de Twitter-account voor AdobeNL. “Je ziet heel duidelijk dat een bureau ook versterkend kan werken.”

Discussie over wat dat nu eigenlijk is, pr, hebben we hier op Marketingfacts met vallen en opstaan gevoerd. Volgens van Bokhoven is het simpel (we hebben het niet eens gehád over de term pr 2.0)L

“PR is alle communicatieuitingen die leiden tot free publicity, dus redactionele, niet betaalde coverage.”

Pr is dus niet dood. Pr hoef je in een hijgerig social media-tijdperk ook niet te definiëren met 2.0 erachter, kennelijk. Kies je platform, en kijk wie je op welke manier kunt bedienen.

Nieuwe invulling

Van Bokhoven: “De klassieke media hebben een kans, sommigen pakken dat heel goed op. Klassieke media kunnen een slag slaan met blogs en externe partners. Mensen die krampachtig blijven vasthouden aan het traditioneel businessmodel hebben een probleem. Media moeten op zoek gaan naar een verbreding van het aanbod.”

Kans of bedreiging

“Voor ons is het [social media, MvdB] een hele grote opportunity. Ik zie het absoluut niet als een bedreigen, maar als een kans. De hoeveelheid media nemen alleen maar toe. Voor pr is het: hoe meer hoe beter. Dat vergt extra kennis en expertise. Het is push en pull: het wordt moeilijker voor bedrijven om alle kennis en expertise in huis te hebben. Wij kunnena als bureau de mensen in huis halen die multimediale content kunnen maken, die bloggers zijn, of echt journalisten zijn.

Bereiken

Luie bloggers worden tegenwoordig geserviced met een social media kit, waarin alles voorgeprakt is: afbeeldingen, YouTube filmpjes, meerdere quotes van uber belangrijke mensen. Tenminste, dat is even kort mijn observatie. Van Bokhoven, over de bewandelde strategie:

“Het was natuurlijk altijd al een individuele benadering. Een goede pr-strategie bestaat niet uit massacommunicatie. Zeker in Nederland is een persoonlijke benadering belangrijk. Je moet iedereen bedienen met wat hij wil ontvangen. Alleen als je heel gericht kijkt naar wie je wilt bereiken en waar de behoeftes liggen, dan kun je succesvol zijn. Dat deden we al voor de klassieke media, en dat doen we nu ook voor de blogosphere.”

Twitteren voor Adobe

Lewis werkt voor Adobe. En ook Adobe is actief met social media met de Twitter-account @AdobeNL. Als klant van Lewis laat Adobe de Twitterfeed mede onderhouden door medewerkers van het pr-bureau: interessant. Van Bokhoven:

“We geven heel open aan dat we samen met Adobe die Twitterfeed doen. De profielen van onze medewerkers staan daar ook op. Je ziet heel duidelijk dat een bureau ook versterkend kan werken. Je hoort heel vaak dat een bedrijf het onderhouden van een Twitter-account zelf zou moeten doen. Maar wij kunnen een aanvullende en een faciliterende rol spelen omdat we heel veel kennis van het bedrijf in huis hebben omdat we Adobe vertegenwoordigen als bureau. We kunnen zo gezamenlijk een betere uiting neerzetten.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    josgovaart

    Een korte reactie op de laatste quote. Een bureau kan dat prima doen. Met open vizier natuurlijk. Keiharde voorwaarde is dat je wel het bedrijf waarvoor je dat doet heel erg goed moet kennen. Maar dat is zo met alle pr-activiteiten. Alleen wordt je nu iets sneller en harder gestraft als je je huiswerk wat dat betreft niet doet.


    22 maart 2010 om 09:08
    Jan Willem Alphenaar

    Goede duidelijke visie.


    22 maart 2010 om 10:43
    onlinemarketeerTV

    Mooi duidelijk verhaal en mooi het ‘nieuwe’ social media in de aloude PR gedefinieerd als een extra middel. De waarheid is imo inderdaad een mix van alles wat zich al bewezen heeft en nog steeds werkt met daarbij de natuurlijke aanwas van nieuwe middelen zoals social. Een stuk realistischer dan de hijgerige PR 2.0 prietpraat die teveel en tevaak opduikt nowadays.

    BTW: is Yvonne van Bokhoven familie van Kim van Bokhoven, de PR-vrouw van Adobe in Nederland/ Benelux?


    23 maart 2010 om 19:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!